Inzicht verwerven in het emotioneel welzijn van jongeren op internaat, een ontwerponderzoek.

UC Leuven-Limburg
2022
Nathalie
Biesemans
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Een onderzoek naar een manier om inzicht te verwerven in het emotioneel welzijn van jongeren op een internaat. Uit het onderzoek bleek het instrument 'De praatkaarten' een handig hulpmiddel te zijn om meer inzicht te krijgen in hun emotioneel welzijn, rekening houdend met de ondersteuningsnoden.
Meer lezen

50 jaar emoties in de Ronde van Vlaanderen: emotieonderzoek in de Ronde van Vlaanderen van 1970 tot 2020

KU Leuven
2022
Brent
Mylemans
Deze scriptie brengt de emoties in de Ronde van Vlaanderen in een tekst geschreven, niet enkel voor de Leuvense professor, ook voor de wielerfan die zich niet bezighoudt met het lezen van wetenschappelijke artikels. De evolutie van deze emoties in de laatste vijf decennia van de Ronde van Vlaanderen kan ons helpen om de emoties in de bredere maatschappij onder de loep te nemen.
Meer lezen

Emotionele situaties bijleeringen in immersie

UC Leuven-Limburg
2022
Amber
Van Den Broucke
Mijn scriptie gaat over leerlingen in immersieonderwijs en emoties. Uit mijn onderzoek is gebleken dat taal en emoties niet te scheiden zijn en dat emoties in een tweede taal veel moeilijker uit te drukken zijn. Vanwege de problemen op mijn stageplaats heb ik een methodiek ontwikkeld om de leerlingen beter te ondersteunen bij het communiceren van emoties in hun tweede taal.
Meer lezen

Voltooid leven in de verleden tijd? Een exploratie van levensmoeheid bij Belgische ouderen vanaf 1850

KU Leuven
2022
Stefanie
Meul
Deze masterproef is in de eerste plaats een begripsgeschiedenis van levensmoeheid. Door de vermeldingen van levensmoeheid in historische bronnen vanaf 1850 onder de loep te nemen en deze historisch te kaderen wil dit onderzoek de totstandkoming van het huidige fenomeen verklaren. Daarnaast krijgen ook onderwerpen als zelfdoding, psychiatrische diagnostiek en ouderdom een historische uitdieping. Het huidige concept voltooid leven is immers een clusterbegrip, wat de complexiteit van de problematiek mee verklaart.
Meer lezen

Mindfulness bij jonge kinderen: Hoe gaan ze om met hun emoties?

UC Leuven-Limburg
2020
Tatjana
Rens
Jonge kinderen hebben het moeilijk om op een positieve manier om te gaan met hun emoties. Mindfulness kan hen hierbij helpen waarbij er stap voor stap gewerkt wordt. Eerst gaan kinderen zich bewust worden van hun ademhaling en zintuigen om zo over te gaan naar het lichaamsbewustzijn en het omgaan met hun emoties.
Meer lezen

De invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het affect van Instagramgebruikers

KU Leuven
2019
Laura
De Schepper
Deze scriptie onderzocht de invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het gebruikersaffect van Instagramgebruikers. Meerbepaald analyseerde deze scriptie of gebruikers een negatief of positief gevoel overhielden aan een Instagramsessie.
Meer lezen

Compassie als politieke strategie? Een kwalitatieve analyse naar het gebruik van compassie in het politiek discours rond asielzoekers en vluchtelingen.

Vrije Universiteit Brussel
2019
Rhea
Moonen
Aan de hand van 224 artikels toont deze masterproef dat niet alleen negatieve emoties, maar ook schijnbaar positieve emoties zoals compassie, worden gebruikt om het politiek debat rond de asiel- en vluchtelingencrisis te sturen.
Meer lezen

Het effect van vrolijke en droevige muziek (in)congruent aan gemoedstoestand op de fysiologie en cognitieve performantie van kinderen: de fysiologische basis van het “Mozart-effect”

Vrije Universiteit Brussel
2018
Leen
Tordeurs
De studie gaat het effect na van affect-(in)congruente muziek op het geheugen van kinderen. Affect-(in)congruente muziek is muziek die iemand beluistert die een emotie opwekt die al dan niet aansluit aan de emotie van die persoon op dat moment. Kinderen die affect-congruente muziek beluisterden presteerden beter op geheugentaken dan wanneer ze affect-incongruente muziek beluisterden.
Meer lezen

Hoogsensitiviteit en Aandachtsbias - Een Pilootstudie

Vrije Universiteit Brussel
2017
Florian
Rothenbücher
Deze masterproef was de eerste studie die onderzocht of aandachtsmechanismen aan de basis liggen van hoogsensitiviteit en de verhoogde emotionaliteit van mensen met dit persoonlijkheidskenmerk.
Meer lezen

Sociale vaardigheidstraining met de Ono-robot voor jongeren met ASS

Thomas More Hogeschool
2017
Britt
Gryp
  • Brenda
    Taga
In dit onderzoek wordt getoond op welke manier de Ono-robot een meerwaarde kan bieden bij het verbeteren van een aantal specifieke sociale vaardigheden van twee leerlingen van De Lift te Diest.
Meer lezen