An interlinguistic study on the perception of language and the effect on altruistic behavior

KU Leuven
2015
Michelle
Declercq
Een inter-linguïstische studie over de perceptie van taal en het effect op altruïstisch gedrag In het kader van fondsenwervingHet aantal maal een advertentiebericht wordt gelezen zit in een opwaartse trend naar aanleiding van een onafwendbare technologische progressie die de mensen van de wereld steeds maar meer verbonden maakt met elkaar. Dit leidt er dan ook toe dat het des te noodzakelijker wordt te onderzoeken hoe maximaal nut uit deze marketingberichten gehaald kan worden.
Meer lezen

De invloed van de operationele seks ratio op de aankoop van statusgoederen en op spaar- en donatiegedrag bij mannen

Universiteit Gent
2014
Rona
Hoti
Het egoïsme van goede doelenDe hype van de zomer 2014 moet wel de Ice Bucket Challenge geweest zijn. Door filmpjes op sociale media te posten, willen jongeren de ziekte ALS in het daglicht stellen. Deze nobele daad was echter onderhevig aan verschillende kritieken. Minder altruïstische motieven zouden hier aan de basis liggen. Zo zouden jongeren deelnemen aan deze uitdaging om aan de hand van hun opzichtig medeleven in de gunst te komen van hun leeftijdsgenoten. Dit voorbeeld uit de actualiteit past helemaal in het kader van mijn onderzoek.
Meer lezen

Incorporatie van psychologisch realisme in economische modellen

KU Leuven
2014
Charly
Picard
Klassieke economische modellen veronderstellen dat consumenten handelen uit eigenbelang. Ze kiezen die bundel van goederen en diensten die hun nut maximeren onafhankelijk van het nut van anderen. Psychologen stellen dit gedrag van consumenten in vraag, aangezien ze niet steeds beschouwd kunnen worden als een homo economicus. In het eerste deel van deze masterproef wordt het klassieke model beschreven waarbij de consument handelt uit eigenbelang.
Meer lezen