Klimaatrobuust Kortrijk

VIVES Hogeschool
2023
Inès
van de Vijver
  • Merel
    Theuninck
  • Lies
    Cools
  • Jarne
    Liedts
  • Myriam
    Qnioun
  • Wout
    Roose
Met deze bachelorproef werden de noden van kinderen, jongeren en ouders over de invulling van een toekomstige speelruimte in Kortrijk bevraagd. Op deze manier wilden we zicht krijgen op hun wensen om een ontwerpvoorstel voor deze speelruimte voor te stellen.
Meer lezen

Het bestaan van een hiërarchie binnen de jeugdbeschermingsmaatregelen?

Universiteit Gent
2015
Yente
Neelen
“Wanneer de nood het hoogst is, is de redding van het jeugdrecht helaas niet nabij.”“Therapie jonge criminelen op de lange baan geschoven”, “Geen plaats in instelling en dus blijven meisjes in cel”,…[1] Wie vandaag de dag de problematiek rond de jeugdbeschermingsmaatregelen bij jongeren die een misdrijf omschreven feit (MOF- jongeren) plegen niet onder ogen kan of wil zien, moet dringend wakker geschud worden. Het jeugdrecht valt steeds opnieuw ten prooi aan de publieke opinie.
Meer lezen

De gepercipieerde morele verkeerdheid van delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren: secundaire analyse op de JOP-monitor

KU Leuven
2015
Sofie
Mathieu
“Hoe verkeerd vind jij vandalisme/diefstal/inbraak?”Iedereen heeft zo zijn of haar opvatting over welk gedrag al dan niet aanvaardbaar is. Zelf zijn we er vaak van overtuigd dat ons oordeel over de verkeerdheid van bepaalde vormen van criminaliteit de enige juiste is. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen verschillen in hun mening over wat ‘goed’ of ‘slecht’ gedrag is (Herzog & Einat, 2012; Kwan, Chiu, Ip & Kwan, 2002; Warr, 1989).
Meer lezen

Jeugdruimte, een kinderspel?

Arteveldehogeschool Gent
2015
Leoni
De Schrijver
Jeugdruimte: Een kinderspel?Onderzoek naar jeugdruimte in AffligemIn deze bachelorproef wordt een overzichtelijk, volledig en actueel beeld gegeven van alle aspecten die met jeugdruimte in Affligem te maken hebben. Het huidige beleid wordt geanalyseerd, de jeugd van Affligem wordt bevraagd naar de mening die zij over hun jeugdruimte hebben en wat zij vinden dat de prioriteiten van de gemeente moeten zijn. Dit wordt vervolgens getoetst aan de huidige situatie.
Meer lezen

De schuldige onschuldige kinderen. Jeugddelinquentie tijdens de Eerste Wereldoorlog in onbezet België

Universiteit Gent
2015
Anouk
Bruneel
  • Anouk
    Bruneel
Met deze scriptie werd een bijdrage geleverd aan het historisch onderzoek aangaande kinderen tijdens de Eerste Wereldoorlog in onbezet België. Aan de hand van het bespreken van de jeugddelinquentie werd een beeld geschetst van de kinderen en hun dagelijks leven tijdens deze voor hen ongeziene omstandigheden. Het werd duidelijk dat de oorlog niet alleen inwerkte op het wel en wee van de bevolking in het door het Duitse Rijk bezette landsdeel, maar dit ook het geval was voor de bevolking achter het front.
Meer lezen

DE VLAAMSE EN DE LOKALE JEUGDRAAD, SAMEN STERK!

AP Hogeschool Antwerpen
2015
Tina
Schuermans
DE VLAAMSE EN DE LOKALE JEUGDRAAD, SAMEN STERK!Over de INHOUDELIJKE samenwerking TUSSEN JEUGDRADEN OP DE DIVERSE NIVEAUSDe link tussen de lokale jeugdraad en Vlaamse Jeugdraad is ver zoek. Er is geen informatiedoorstroming van het Vlaamse naar het lokale niveau. Lokale jeugdraden missen bovendien onderlinge uitwisseling.Europa wijst hiervoor met de vinger naar Vlaanderen want zij willen dat de politiek en relevante organisaties naar een oplossing zoeken.
Meer lezen

Liefde, Lijden en Verzet. Emotionele (tegen)praktijken in het Rijksopvoedingsgesticht voor lastige of weerspannige meisjes te Brugge (1927-1941)

Universiteit Gent
2014
Laura
Nys
Liefde, lijden en verzetHistorisch-criminologisch onderzoek naar jeugddelinquentie in België is hot. Afgelopen jaren verschenen er verscheidene doctoraatsstudies over een waaier aan onderzoeksvragen binnen het veld van de jeugddelinquentie. Deze studies richtten zich echter veelal op het discours over de jeugddelinquent, maar de stem van de jongere zelf blijft hierbij onzichtbaar.
Meer lezen

Inclusief jeugdwerk krijgt vorm. Het belang en de impact van vorming als succesfactor voor inclusie in de jeugdbeweging.

Universiteit Gent
2012
Shana
Van Cauwenberghe
Jeugdbewegingen te weinig voorbereid op diversiteit.Diversiteit, toegankelijkheid, inclusie… Men kan tegenwoordig niet meer aan jeugdwerk doen zonder op deze begrippen te stuiten. Stuiten en verstuiken? Recente studies wezen uit dat jeugdwerkers nog altijd worstelen met het effectief ‘openstellen van hun deur voor allen’. De intentie is er, maar de vraag ‘hoe moet dat dan?’ blijft al te vaak onbeantwoord.
Meer lezen

"L'immersion c'est pour quelqu'un qui parle bien néerlandais". CLIL bij oudere leerlingen

Vrije Universiteit Brussel
2012
Audrey
De Smet
Meertalig worden moeten we allemaal, maar jong geleerd is oud gedaan …Meertalig onderwijs is een succesvolle innovatieve onderwijsaanpak, die bovendien zeer flexibel is. Dit betekent echter niet dat het op een willekeurige manier kan worden toegepast. Er moet integendeel rekening gehouden worden met een hele reeks factoren waaronder milieu, leeftijd, attitudes en motivatie om het slagen van een immersieproject te garanderen. Gebeurt dit niet, dan kan zo’n project al gauw een rampscenario worden.
Meer lezen

Plagen is liefde vragen

KU Leuven
2011
Sigrid
Eynikel
Het is maar kalverliefde, toch?Men heeft het makkelijk over ‘kalverliefde’ maar is verliefdheid bij jongeren wel zo vluchtig en betekenisloos? Wat schrijven wetenschappers over jongeren en verliefdheid en wat zeggen de jongeren er zelf over? Het valt op dat veel aspecten van adolescenten en verliefdheid nog niét zijn bestudeerd. Het is zelfs zo dat er enkel literatuur te vinden is of over jongeren óf over verliefdheid, maar niet over verliefdheid ván jongeren. Alsof die niet bestaat of niet belangrijk is, maar wat blijkt?
Meer lezen