De herlancering van een online horlogemerk - Wat kan horlogemerk Fjordson doen om online succesvol op te vallen met zijn aanbod?

UC Leuven-Limburg
2022
Jeremie
Boissevain
Fjordson is een online horlogemerk waarin al enige tijd weinig beweging zit. De bedoeling was om dit merk opnieuw in de markt te zetten. Hiervoor werd de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Wat kan horlogemerk Fjordson doen om online succesvol op te vallen met zijn aanbod?’
Meer lezen

Evaluating the tradeoff in sustainability between time windows and failed deliveries in an e-commerce last-mile context.

Vrije Universiteit Brussel
2022
Eduardo
Benítez Prieto
Evaluation of the tradeoff in sustainability between time windows vs failed deliveries, all in an e-commerce last-mile context.

From the introduction... The fast evolution of information technology services and the dynamic changes in the market, from having customers claiming to have a more efficient and prompt service to a green consumerism trend, are profoundly impacting the way of doing business. This is making the companies adapt through the search for new solutions to become as efficient as possible. In particular, e-commerce is becoming more relevant in the business world, which has a prominent role in influencing customers’ behavior.
Meer lezen

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

KU Leuven
2021
Stefanie
Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
Meer lezen

Wat is de impact van verschillende communicatiestrategieën op de keuze van de consument voor een milieuduurzame leveringsoptie binnen e-commerce? De effecten van het bieden van geen, rationele of emotionele informatie.

KU Leuven
2020
Monique
Sikkema
In deze masterproef werd de impact van diverse communicatiestrategieën op de keuze voor verschillende leveringsopties in e-commerce onderzocht. Hierbij kreeg men in de online vragenlijst de keuze tussen een milieuvriendelijke, ‘groene’ leveringsoptie (maximaal 4 dagen levertijd) of een standaard leveringsoptie (levering de volgende dag). Bij de ‘groene optie’ werd er over de milieueffecten van de levering gecommuniceerd. Dit gebeurde via vier verschillende communicatiestrategieën: men kreeg geen, emotionele (inspelen op het gevoel) of rationele informatie. De rationele informatie werd onderverdeeld in twee verschillende soorten informatie: wetenschappelijke (CO2 uitstoot) en menselijke informatie (aantal bomen dat gespaard blijft). Uit de resultaten bleek dat het geven van informatie een positief effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Echter het type informatie (emotioneel of rationeel, menselijk of wetenschappelijk) dat werd gegeven, bleek geen effect te hebben op de keuze voor een ‘groene levering’. Evenwel hebben de respondenten een voorkeur voor de menselijke informatie. Daarnaast werd er onderzocht of het al dan niet milieubewustzijn van de respondent in combinatie met het verkrijgen van bepaalde informatie een effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Het geven van wetenschappelijke informatie bleek een groter effect te hebben op respondenten die niet-milieubewust zijn. In dit onderzoek koos acht op tien respondenten voor een ‘groene leveringsoptie’.
Meer lezen

GOTCHA WITH A CAPTCHA! Basic anchoring effects and willingness to pay in an e-commerce setting

Vrije Universiteit Brussel
2018
Sebastiaan
Michiels
Sluwe verkopers kunnen met behulp van anchoring effecten de betalingsbereidheid van potentiële klanten beïnvloeden. Deze scriptie toont aan dat ze hiervoor niet alleen relevante getallen, maar ook irrelevante getallen kunnen gebruiken.
Met een experiment wordt onder andere gedemonstreerd dat het mogelijk is om de betalingsbereidheid voor een smartphone met maar liefst €135 (38%) te verhogen door hoge getallen te verstoppen in captcha's.
Meer lezen

De perceptie van 'succes' van e-commerce voor consumenten

KU Leuven
Martijn
Severijns
In deze scriptie werd een nieuw succesmodel gecreëerd om e-commerce succes voor de consument te analyseren. Vervolgens werd dit model getest door data uit een enquête te verwerken (primaire dataverzameling) via 'partial leas squares path modelling. Ten slotte vond er een validatie plaats via bootstrapping resampling.
Meer lezen

E-commerce

AP Hogeschool Antwerpen
2016
Enes
Vuran
  • Joost
    Hintjens
Iedereen koopt meer en meer online. Het bestellen is vrij simpel; je kiest een product, betaalt en binnen een paar dagen heb je ze al. Maar hoe gebeurt de procedure bij die winkels? Hoe ziet het logistieke aspect van e-commercewinkels eruit? Dat is wat ik heb onderzocht!
Meer lezen

Wat is de ideale marketingmix voor het online verkoopkanaal van producenten?

KU Leuven
2015
Julie
Pauwels
Prijs: minst belangrijk voor de consument in een online producentenkanaal?Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat prijs niet het belangrijkste marketingmix element is voor een online producent. Consumenten vinden andere marketingmix elementen, zoals betaalmethode en assortiment, veel belangrijker. Opmerkelijk is ook dat mannen en vrouwen niet evenveel belang hechten aan dezelfde marketingmix elementen.Het aankoopgedrag van consumenten is de laatste jaren sterk veranderd. Tegenwoordig wordt er veel meer online aangekocht.
Meer lezen

Het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie voor Vlaamse modebedrijven

KU Leuven
2015
Said
Chakri
Online handel kent geen landsgrenzen, maar wel voor Vlaamse modebedrijven Tot voor kort lazen we dat België op het vlak van online handel achterop hinkt maar recent bleek die achterstand ingehaald. Uit dit recente masterproefonderzoek omtrent het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie van Vlaamse modebedrijven, blijkt dat de onderzochte bedrijven hun webwinkel niet hoofdzakelijk gebruiken om actief nieuwe markten te betreden. Hun webwinkels zijn wel vaak van overal ter wereld bereikbaar, maar gratis levering wordt veelal enkel in de Benelux aangeboden.
Meer lezen

Effects of E-commerce on the Value Chain: Conquering the Last Mile

KU Leuven
2014
Arne
Somers
  • Robert
    Boute
  • Silvia Valeria Padilla
    Tinoco
E-commerce : de logistieke uitdaging van de 21e eeuwMet 24% van de Belgen die maandelijks online aankopen doen, is de online verkoop voor steeds meer handelaars belangrijk geworden. De e-commerce markt is in België goed zijn voor zo’n twee miljard euro in 2014. Maar dit brengt heel wat logistieke problemen mee voor de handelaar: eens een product online gekocht is, hoe moet dit op een kosten-efficiënte manier tot bij de klant raken?Deze vraag is niet zo eenvoudig en eenduidig te beantwoorden.
Meer lezen