Economische en milieueffecten van zware vrachtwagens op waterstofcellen in vergelijking met zware dieselvrachtwagens in Europa

Universiteit Hasselt
2023
Anke
Maes
De scriptie biedt een vergelijkende analyse van zware vrachtwagens op diesel en waterstof. Zowel economische als milieufactoren worden hierbij afgewogen.
Meer lezen

De toekomst van de Arctische zeeroute

Universiteit Antwerpen
2022
Kevin
Van de Maele
Scenarioanalyse met betrekking tot de concurrentiekracht van trans-Arctische containerscheepvaart in vergelijking met de Suezroute.
Meer lezen

Veilige schoolomgevingen: een toepassing van het Intervention Mapping protocol om het kijkgedrag van basisschoolkinderen aan voetgangersoversteekplaatsen te beïnvloeden

Universiteit Hasselt
2022
Roel
Wittenberg
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar veilige schoolomgevingen en het ontbrekende kijkgedrag van kinderen bij het oversteken van de straat. Volgens het Intervention Mapping protocol is een korte verkeersles gemaakt om dit kijkgedrag te verbeteren, maar die lijkt zonder praktijkbegeleiding van ouders weinig zinvol. Ouders moeten dan ook meer met hun kinderen het verkeer ontdekken op de fiets of te voet.
Meer lezen

Assessing the impact of interzonal migration on travel demand in Flanders using an Activity-based model.

Universiteit Hasselt
2022
Eridona
Selita
  • Muhammad
    Adnan
Following the considerable attention of activity-based models in transportation planning and forecasting, and the necessity to understand and reveal the impacts of transportation policies, this paper aims to simulate and examine a population policy scenario. It explicitly uses FEATHERS, a demand-side activity-based model, operational for Flanders, Belgium. The ABM is required to estimate how the interzonal migration of Flanders’ population from small towns/villages to large, urbanized city areas will closely affect the daily activity-travel choices of the individuals. A current baseline scenario is executed alongside three migration scenarios that account for a spatial redistribution of the population (2%, 5%, 10%) with equal proportions. Results suggest an impact on mode choice during peak hours, with a significant shift from car as a driver to public transport. Besides mode choice, there is a considerable decrease in the total number of trips. As a result, the total vehicle kilometres travelled, and total vehicle hours travelled reduce remarkably. While on the contrary there is hardly any effect on the activity choice.
Meer lezen

Urban tactics voor fietsmobiliteit in Paramaribo

Universiteit Antwerpen
2022
Sam
Rymenants
  • Marlies
    Struyf
Actie op korte termijn voor verandering op lange termijn. Door middel van urban tactics wordt onderzocht hoe fietsmobiliteit in Paramaribo gestimuleerd kan worden.
Meer lezen

Evaluating the tradeoff in sustainability between time windows and failed deliveries in an e-commerce last-mile context.

Vrije Universiteit Brussel
2022
Eduardo
Benítez Prieto
Evaluation of the tradeoff in sustainability between time windows vs failed deliveries, all in an e-commerce last-mile context.

From the introduction... The fast evolution of information technology services and the dynamic changes in the market, from having customers claiming to have a more efficient and prompt service to a green consumerism trend, are profoundly impacting the way of doing business. This is making the companies adapt through the search for new solutions to become as efficient as possible. In particular, e-commerce is becoming more relevant in the business world, which has a prominent role in influencing customers’ behavior.
Meer lezen

Design of an e-bike specific cargo container system to stimulate sustainable commuting behaviour

Universiteit Gent
2021
Julian
Adam
In mijn scriptie onderzocht ik hoe fietstassen specifiek voor e-bikes en speed pedelecs ontworpen kunnen worden. Hierbij slaagde ik er in om relatieve voordelen van de auto zoals beveiliging, bescherming van inhoud en het gebruiksgemak, weg te nemen. Zo kan een modal shift naar e-cycling bekomen worden.
Meer lezen

Optimalisatie van de keten doormiddel van custom-based slotting

Karel de Grote-Hogeschool
2021
Anton
Smidts
In deze masterproef wordt beschreven hoe Distrilog (3PL) door het strategisch toekennen van goederen aan een picklocatie (in hun magazijn) kan leiden tot efficiëntie verbetering van de totale supply chain van de klant, Tom&Co. Een, in Excel ontwikkelde, slotting-tool faciliteerde het onderzoek.
Meer lezen

De Impact Van Slimme Verkeerslichten In België Voor Vrachtverkeer Op De Weg

Universiteit Hasselt
2021
Caro
Gaethofs
In deze masterthesis worden tal van experts ter zake ingeroepen voor hun deskundige inzichten en exclusieve documentatie. Er wordt gekeken naar de implementatie van slimme verkeerslichten in ander landen, en nadien in België, met daaraan gekoppeld de implementatiecriteria voor België. Naast de reeds gerealiseerde projecten in België, wordt dieper ingegaan op het CITRUS-project te Halle, het C-the-difference-project in Helmond en Bordeaux en het VLCC te Antwerpen. Hieruit blijkt dat deze projecten positieve resultaten tewerkstellen, doch wordt er een kritische noot gegeven. Ondanks het VLCC te Antwerpen het vrachtverkeer niet heeft opgenomen in de doelgroep, blijkt dit hoogtechnologisch dynamische verkeersregelingssysteem een realistisch uitgewerkt idee om vrachtverkeer ook te betrekken in andere toekomstige projecten. Echter de toekomst zal ons een grotere diversiteit in het mobiliteitssysteem brengen aan de hand van nieuwe innovaties en biedt ons opnieuw stof tot nadenken in verband met het management van het verkeer.
Meer lezen

Zon, zee en widder zin der content mee

VIVES Hogeschool
2021
Sarah
Corneillie
  • Ram
    Van Rafelghem
  • Agathe
    Breyne
  • Nickolaas
    Soubry
  • Lisa
    Terryn
  • Amber
    Miniscloux
  • Yara
    Lemey
Het bachelor project van zeven studenten sociaal-agogisch werk aan Vives Kortrijk. Ons project ging over de Torhoutsesteenweg in Oostende. We onderzochten thema's zoals publieke ruimte, imago, identiteit, leefbaarheid ...
Meer lezen