AirHockey robot

Vrije Universiteit Brussel
2022
Niels
Vannerom
  • Amirgan
    Bouakhounov
Alle ontwerp keuzes van onze autonome Airhockey robot. gaande van mechanica tot elektronica. Hier hoort uiteraard ook de evolutie van het gehele project bij.
Meer lezen

Flexible matrix multiplication kernels on GPUs

Universiteit Gent
2020
Thomas
Faingnaert
Matrixvermenigvuldiging ligt aan de kern van machinaal leren, een deelgebied van de artificiële intelligentie. Softwarebibliotheken bevatten manueel geoptimaliseerde versies van matrixvermenigvuldiging voor de meest gangbare technieken in machinaal leren, maar kunnen niet gebruikt worden voor onderzoek naar nieuwe technieken. Deze masterproef presenteert een flexibel raamwerk waarmee een breed scala aan ML berekeningen kunnen worden uitgevoerd, zonder te moeten inboeten aan snelheid.
Meer lezen

Garbage collection abstractions for high-level GPU languages

Universiteit Gent
2019
Jonathan
Van der Cruysse
Door het uitvoeren van "klassieke" computerprogramma's op GPUs – de processor die normaal dient voor het aansturen van je beeldscherm – kan het gebruik van een gewone computer een stuk efficienter worden gemaakt.

Deze masterthesis presenteert voor het eerst een garbage collector voor GPUs naar analogie met garbage collectors voor CPUs. Dit toont aan dat moderne programmeertalen ook op GPUs uitgevoerd kunnen worden.
Meer lezen

Coderen in het buitengewoon basisonderwijs type 2

Odisee
2019
Emily
Mortier
In deze bachelorproef werd onderzocht in welke mate leerkrachten in het buitengewoon basisonderwijs type 2 reeds aan de slag gingen met coderen (vaardigheid waarmee men opdrachten kan laten uitvoeren door robots of computerprogramma’s). Het onderzoek in deze scriptie wees uit dat slechts weinig leerkrachten hiermee aan de slag gingen, waarop er een handleiding werd uitgewerkt die tracht om aan de hand van op maat gemaakte activiteiten, kennis over coderen en een voorstelling van mogelijke codeermaterialen bestaande drempels weg te werken.
Meer lezen

Models of univalence in cubical sets

KU Leuven
2019
Willem
Vanhulle
  • Andreas
    Nuyts
Het univalentie axioma helpt bij de formalisatie en automatisatie van wiskundig redeneren. Dit wordt geïllustreerd met een voorbeeld over decimale en binaire getallen.
Meer lezen

Tanker self-assessment simulatortraining

Hogere Zeevaartschool Antwerpen
2018
Gert
Verhaeghe
In de Hogere Zeevaartschool worden studenten getraind op simulatoren om tankers te laden en lossen. In deze masterproef werd een zelfstudie- en evaluatiesysteem onderzocht en uitgevoerd op deze simulator. Dit om studenten op weg te helpen bij fouten gemaakt tijdens het gebruik ervan.
Meer lezen

Programmeren, de vaardigheid van de toekomst.

Odisee
2018
Ikram
Elhihi
In het eindwerk “Programmeren, de vaardigheid van de toekomst” wordt onderzocht hoe programmeren geïntegreerd kan worden in de kleuterklas, en wat de voordelen hiervan zijn. Bovendien hoort bij dit werk een handleiding vol inspirerende ideeën om onmiddellijk aan de slag te gaan met de kleuters.
Meer lezen

Digitale beeldverwerking met behulp van partiële differentiaalvergelijkingen

Universiteit Gent
2017
Arnaud
Devos
In vele computertoepassingen worden beelden geanalyseerd die ruis bevatten. Denk bijvoorbeeld aan medische beeldvorming. Deze scriptie bestudeert hoe met niet-lineaire diffusiemodellen automatisch afbeeldingen van een hogere kwaliteit kunnen bekomen worden.
Meer lezen

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

VIVES Hogeschool
2017
Sam
Decoster
  • Wouter
    Vandewalle
Deze scriptie gaat over het verloop van de stage.
Tijdens deze stage realiseerden we een platform, waarmee beslissingen voor irrigatie in de landbouw kunnen worden genomen.
Meer lezen

Programmeren met de iPad: algoritmisch denken met Codea

VIVES Hogeschool
2014
Ann-Sophie
Fevery
Naar aanleiding van de nieuwsheisa rond “tablets in het onderwijs” zijn veel uitgevers en scholen bezig met een ontdekkingstocht naar hoe deze apparaten het beste in te zetten zijn. Een visie die ik nog niet veel ben tegengekomen, is het gebruiken van een tablet om te leren programmeren. Er is hier nog zeer weinig tot geen lesmateriaal voor ontworpen.Daarom heb ik een lessenpakket ontwikkeld om te leren programmeren op de tablet (app Codea). Het lessenpakket is bedoeld voor leerlingen uit de tweede graad van het secundair onderwijs.
Meer lezen