Autonomieondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in! - BSO’ers met goesting om te leren!

Hogeschool PXL
2018
Axelle
Bollen
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die wij als leerkracht kunnen stimuleren en ondersteunen. Helaas merken we dat sommige van hen hun motivatie verliezen. Via dit project stimuleren we leerlingen om het verhaal achter een zelfgekozen actueel beeld te reconstrueren en om hun eigen leerproces te sturen.
Meer lezen

De Motivatie en Attitudes van Allochtone Jongeren in de Tweede Graad ASO en BSO ten aanzien van het Nederlands en het Frans in Brusselse en Vlaamse GO! scholen.

Vrije Universiteit Brussel
2015
Lauranne
Harnie
Winnaar Klasseprijs
België: een doolhof van taalbarrières“De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld” – WittgensteinWerd u in ons land ooit al geconfronteerd met iemand die een vreemde taal spreekt? Of met een persoon die een andere religie aanhangt? Wellicht wel. België wordt gekenmerkt door een smeltkroes van culturen. Dit vormt vaak zowel een uitdaging voor autochtone Belgen als voor personen met een migratieachtergrond. Deze laatste groep moet een plaats proberen te verwerven in de Belgische samenleving. Het sleutelwoord hierbij is ‘taal’.
Meer lezen

Differentiatie binnen een economieles (een aantal praktijkvoorbeelden voor aso en bso)

VIVES Hogeschool
2015
Christoph
Bonte
Differentiëren: na de theorie tijd voor de praktijk!Binnen een klas zijn er heel wat niveauverschillen. Dat is wel algemeen bekend. Maar wat wordt hier eigenlijk aan gedaan? Hoe probeert men hierop in te spelen? Hoe pakt men die individuele verschillen tussen leerlingen aan? Het antwoord op die vragen moeten veel leerkrachten schuldig blijven.De oplossing is nochtans vrij eenvoudig samen te vatten onder de term differentiatie. Na enkele gesprekken met mensen uit het werkveld en het volgen van een paar bijscholingen, ontdekte ik al snel dat dit voor veel leerkrachten nog een vaag item is.
Meer lezen

Zijn secundaire scholen klaar voor de onderwijshervormingen?

Vrije Universiteit Brussel
2013
Esther
Gheyssens
Secundair onderwijs wil grotere hervormingenEen multiple case study naar de draagkracht binnen vier secundaire scholen om de hervormingen van minister Smet door te voeren.Het akkoord van de Vlaamse overheid over onderwijshervormingen strookt niet met de wensen van de secundaire scholen. Het is te weinig omvattend, blijkt uit de masterproef ‘Onderwijshervormingen’ van Esther Gheyssens aan de Vrije Universiteit Brussel; onder begeleiding van professor Educatiewetenschappen, Katrien Struyven.
Meer lezen