De beleving van transgender gevoelens bij volwassenen met ASS

Universiteit Gent
2022
Ayla
Christiaens
Deze scriptie ging op zoek naar de ervaringen van volwassen, transgender of genderdiverse personen op het autisme spectrum.
Meer lezen

Let’s talk about sex

Thomas More Hogeschool
2022
Chris
Maes
De scriptie bevat een informatieve bundel voor hulpverleners over adolescenten met autisme en seksualiteit.
Het weergeeft de mogelijke gevolgen bij een gebrek aan seksuele kennis.
Tot slotte toont het een prototype die dit probleem aanpakt.
Meer lezen

(On)zichtbaar autisme; Een eindwerk over autisme en over hoe dit sneller (h)erkend kan worden bij meisjes

UC Leuven-Limburg
2021
Lien
Van Hoydonck
In deze scriptie ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op volgende onderzoeksvraag: 'Hoe kunnen we autisme bij meisjes sneller (h)erkennen?'. Ik bedacht deze vraag vanuit
mijn eigen interesse, ervaring en diagnose. Antwoorden vond ik in heel wat literatuur én in interviews met meisjes met ASS en een expert. Uit al die verzamelde informatie bleek dat ASS bij meisjes vaak moeilijker en later (h)erkend wordt, wat mede komt doordat zij goed kunnen camoufleren en compenseren. Dit kan wel degelijk tot problemen leiden. Hierdoor ging ik op zoek naar kenmerken waaraan we autisme kunnen herkennen. Eerst
schets ik een algemeen beeld, waarna ik dieper in ga op ASS bij meisjes. Het resultaat van deze bachelorproef is een ontwerp, zijnde een infoboekje, dat gebaseerd is op de
informatie uit mijn onderzoek. Dit boekje is bedoeld voor professionals en bij uitbreiding kan het ook relevant zijn voor iedereen die meer over ASS te weten wil komen in het
algemeen en/of over hoe dit zich specifiek kan uiten bij meisjes. Met dit ontwerp hoop ik bij te dragen aan een autismevriendelijkere wereld en een correcter, minder stereotiep beeld van ASS (bij meisjes).
Meer lezen

Welbevinden bij jongeren met autisme op school en het gebruik van de Junior-auti-goed-gevoel vragenlijst

Odisee
2021
Elise
Walschap
De slaagkansen op school van leerlingen met autisme zijn sterk afhankelijk van het autismevriendelijk leerklimaat. Het is dus belangrijk om na te gaan welke aspecten het gevoel van welbevinden van leerlingen met autisme op school of in de klas positief beïnvloeden. We ontwikkelden een instrument om tijdens een gesprek met de jongere na te gaan wat hem of haar een goed gevoel geeft op school of in de klas: de Junior-Auti-Goed-Gevoel vragenlijst. Deze vragenlijst is een aangepaste variant van de bestaande Auti-Goed-Gevoel vragenlijst van Autisme Centraal. De inhoud werd beter afgestemd op de doelgroep en op de specifieke schoolcontext.
Meer lezen

Sociale verhalen voor kinderen met autismespectrumstoornis op daguitstap naar enkele toeristische trekpleisters in Vlaanderen

KU Leuven
2018
Sien
Depoortere
Mensen met autisme hebben veel nood aan structuur en voorspelbaarheid. Op daguitstap valt dit echter volledig weg. In deze masterproefstudie worden visuele stappenplannen ontwikkeld en getest die de toeristische ervaring van deze doelgroep aanzienlijk kunnen verbeteren.
Meer lezen

G-sport bij jongeren met autisme

UC Leuven-Limburg
2017
Michelle
Collaer
Jongeren met ASS ondervinden verschillende problemen op het gebied van de sociale ontwikkeling. Om te voorkomen dat deze jongeren niet op een eiland terecht komen kan in vele gevallen G-sport een uitweg bieden. Via G-sport komen jongeren in contact met andere leeftijdgenoten en kunnen ze  verschillende vaardigheden leren. Via verschillende bronnen werd duidelijk dat een heel aantal van deze jongeren plots stoppen met actief lid te zijn van een G-sportvereniging. Via dit kwantitatief onderzoek is er daarom nagegaan welke beschermende factoren en welke risicofactoren de jongeren ondervinden  op het sociale-, emotionele-, intellectuele- en fysieke ontwikkeling.
Meer lezen

"Ik, autismespectrumstoornis?" Filosofische bespiegelingen over het stellen van en het leven met een psychiatrische diagnose.

Vrije Universiteit Brussel
2015
Sven
De Boeck
“Ik, autismespectrumstoornis?!”Filosofische bespiegelingen over het stellen van en het leven met een psychiatrische diagnoseIk herinner me het nog goed. Het was een stralende zomerdag aan het desolate Tunevannetmeer in Sarpsborg, een gemeente in de Noorse provincie Østfold. Tussen het lachen, lezen en leuteren door sloeg Nore plots in alle stilte aan het huilen. ‘ASS’, blokletterde het sms-bericht dat ze zopas van haar moeder Laura ontvangen had. Drie letters zouden het leven van een hele familie drastisch veranderen.
Meer lezen

Integratie van muziek in het buitengewoon basisonderwijs aan leerlingen met ASS

AP Hogeschool Antwerpen
2015
Annelies
Smits
Leerlingen met ASS in de muzieklesMuziekles aan leerlingen met autisme, kan dat? Vele mensen hebben een typisch beeld over autisme of autismespectrumstoornissen (ASS). Is het voor leerlingen met autisme te moeilijk om in groep te musiceren? Zijn zij te gevoelig voor het lawaai en de chaos in muziekles? Is het wel verantwoord om hen xylofoonstokken in handen te geven? Misschien zullen zij elkaar daarmee slaan in plaats van muziek te maken! Zij willen alles steeds op dezelfde manier en in dezelfde volgorde doen… Hoe kun je dan veranderingen doorvoeren en nieuwe dingen aanleren?
Meer lezen

Are viewing patterns in individuals with ASD confined to the eye region? A meta-analysis on social attention and feature saliency.

KU Leuven
2015
Jellina
Prinsen
  • Evi
    Coosemans
Wat “springt in het oog” bij individuen met autisme?De visuele saillantie van de verschillende gezichtskenmerken in kaart gebracht.Personen met een autisme spectrum stoornis (ASS) – verder autisme genoemd – zijn anders. Misschien associeer je autisme met de eigenaardigheden van bekende film-personages zoals Forrest Gump, Rain Man of Ben X. Of misschien ken jij wel minstens één van de naar schatting 100.000 mensen in België die aan autisme lijden.
Meer lezen

Een rustplek in een speeltuin: het ontwerpen van een inclusieve speelplek met de expertise van kinderen met autisme

Universiteit Hasselt
2015
Nele
De Mets
Een rustplek in een speeltuinHet ontwerpen van een inclusieve speelplek met de expertise van kinderen met autismeINLEIDINGEen inclusieve maatschappij, waar iedereen volledig deel van kan zijn ongeacht zijn verschillen, is dat geen mooi streefdoel? Jammer genoeg ervaren personen met een beperking hierin nog veel hindernissen. Toch kan je door kleine stappen te ondernemen, bouwen aan zo’n inclusieve maatschappij.Als men spreekt over een inclusieve samenleving doelt men op de insluiting van alle burgers, zonder acht te slaan op de verschillen tussen de burgers (Grip vzw, z.d.).
Meer lezen