Developing an Urban Green Accessibility Index for Flanders - A Comprehensive Analysis of Accessible Urban Green Spaces

KU Leuven
2023
Eline
Rega
Met groeiende steden wordt groene ruimte cruciaal voor de onze mentale en fysieke gezondheid. In deze scriptie werd de Urban Green Accessibility Index (UGAI) ontwikkeld en berekend voor Vlaanderen. Dit is een tool die de toegankelijkheid, kwaliteit en context van groen weergeeft. De resultaten tonen dat slechts 55% van de Vlamingen toegang heeft tot groen binnen 10 minuten wandelen van hun woonplaats. De informatie uit deze scriptie kan waardevol zijn voor beleidsmakers om deze tekorten aan te pakken.
Meer lezen

Het effect van een positieve beeldvorming op integrale toegankelijkheid op vlak van mobiliteit

Thomas More Hogeschool
2022
Joni
Vandyck
  • Famke
    Breugelmans
  • Julie
    Jacobs
  • Michiel
    Van Regenmortel
Onderzoek naar het effect van een positieve beeldvorming op integrale toegankelijkheid op vlak van mobiliteit. Met mobiliteit bedoelen we openbaar vervoer en infrastructuur van wegen en voetpaden.
Meer lezen

Publiceren van updates over openbaarvervoersdata

KU Leuven
2019
Dylan
Van Assche
  • Pieter
    Colpaert
Efficiënter publiceren en gebruiken van realtime updates van openbaarvervoersdata. Met deze data optimaliseren we lokale routeplanning en proberen we de gebruiker beter te informeren in realtime.
Meer lezen

How to reduce CO2 emissions from cars? Scenario simulations applied to Belgium

KU Leuven
2019
Kasper
Albers
In de strijd tegen de opwarming van de aarde en de luchtvervuiling is het van essentieel belang om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. Aangezien de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk percentage van deze uitstoot, en de auto hierbij de olifant in de kamer is, kan men hier een groot verschil maken. Deze thesis simuleert daarom enkele scenario’s die de CO2-uitstoot van personenwagens kunnen verminderen: meer autodelen, meer recyclage van staal bij de productie van auto’s en meer elektrische salariswagens in plaats van diesel.
Meer lezen

Leefbaarheid van kleine kernen

Universiteit Hasselt
2019
Ellen
Boes
Dorpen in Vlaanderen ondervinden sterke veranderingen. We moeten ervoor zorgen dat onze dorpen levend blijven zonder terug te gaan in de tijd. We moeten dus naar de toekomst kijken.
Meer lezen

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Universiteit Gent
2018
Elke
Duvillers
  • Emma
    Bierens
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.
Meer lezen

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Universiteit Gent
2018
Emma
Bierens
  • Elke
    Duvillers
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.
Meer lezen

BOUWGRONDPRIJZEN IN HET VLAAMS GEWEST, EEN ONDERZOEK NAAR FACTOREN DIE DE BOUWGRONDPRIJZEN KUNNEN BEÏNVLOEDEN

Hogeschool Gent
2017
Alexander
Pels
In 1973 bedroeg in het Vlaams Gewest de mediaanprijs voor een m² bouwgrond 8,80 EUR. In 2014 was de mediaan gestegen tot 207,59 EUR. Dit is een stijging met 2258.98 %.

In drie regio’s is de stijging significant groter dan die van de Vlaamse mediaan.

Binnen die drie regio’s worden telkens de uitersten bekeken: gemeenten waar de bouwgrond het duurst en het goedkoopst was.

De studie onderzoekt of en hoe deze prijsverschillen aan specifieke factoren kunnen gerelateerd worden.
Meer lezen

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

KU Leuven
2016
Thomas
Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.
Meer lezen

Hoogwaardig openbaar vervoer in Leuven: onderzoek naar vervoerswijzekeuze en overstapbereidheid, met toepassing op de as Diest-Leuven-Tervuren

KU Leuven
2016
Bram
Huyghe
Voor deze thesis werd er als doel vooropgesteld om het idee van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Leuven verder uit te werken, door het op bepaalde vlakken concreet te maken. Enerzijds worden verschillende vervoerswijzen (bus, tram,…), die voor HOV kunnen ingezet worden, met elkaar vergeleken en anderzijds wordt ook het belang van goede overstappen onderzocht. Om het geheel nog bijkomend te concretiseren, wordt er voornamelijk gefocust op een specifiek deel van het OV-netwerk in en rond de stad, zijnde de as van Diest tot Tervuren, die ook Leuven doorkruist.
Meer lezen