Psychose in virtual reality: hoe vergroten we het inlevingsvermogen bij de studenten orthopedagogie aan de UCLL rond psychose via immersive virtual reality?

UC Leuven-Limburg
2022
Louise
Bex
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Een onderzoek naar hoe we een psychose kunnen omzetten naar een immersive virtual reality ervaring en hoe we deze ervaring kunnen integreren in het klassieke lespakket. Dit om het inlevingsvermogen bij studenten te vergroten rond psychoses.
Meer lezen

Digitaal leren tijdens detentie: De visie op een digitaal leeraanbod in de Belgische gevangenissen

Vrije Universiteit Brussel
2021
Silke
Marynissen
Deze masterscriptie onderzocht de visie van justitiële en gemeenschapsactoren op een digitaal leeraanbod in de Belgische gevangenissen. Concreet werd er bestudeerd hoe deze actoren het huidig digitaal leeraanbod in de gevangenissen ervaren, welke meerwaarde een digitaal leer- aanbod met zich meebrengt en hoe zo’n leeraanbod ideaal ingevuld wordt.
Meer lezen

A role for the neuropeptide receptor NPR-6 in C. elegans olfactory learning?

KU Leuven
2019
Nathan
De Fruyt
Onderzoek naar de rol van het receptorproteïne NPR-6 in olfactorisch leergedrag bij Caenorhabditis elegans. Aan de hand van gedragstesten en moleculair genetsiche, biochemische en pharmacologische technieken ontdekten we een potentiële rol voor NPR-6 in verzadigingssignalering.
Meer lezen

The functional characterization of neuromedin U signalling in Caenorhabditis elegans gustatory plasticity

KU Leuven
2016
Ellen
Geens
Smaakplasticiteit is een vorm van associatief leren die we kunnen terugvinden bij Caenorhabditis elegans. Hierbij vertoont deze rondworm repulsief gedrag ten aanzien van zout, zelfs bij attractieve concentraties, na een korte blootstelling aan een zoute omgeving in afwezigheid van voedsel. Deze scriptie geeft een functionele analyse van het neuropeptide NLP-44 en diens receptor NMUR-1 in dit leergedrag.
Meer lezen

Welke problemen ondervinden kinderen met Downsyndroom tijdens het leren rekenen?

Hogeschool PXL
2014
Nienke
Van Hecke
  • Evi
    Neven
  • Hannelore
    Helsen
  • Lore
    Hermans
Rekenen met Downsyndroom, het kan!door Nienke Van Hecke, Evi Neven, Hannelore Helsen en Lore Hermans.Al ooit gehoord van het syndroom van Down? Waarschijnlijk wel. Kinderen met Downsyndroom worden vaak beschouwd als lief en aanhankelijk of zelfs schattig. Over schoolse vaardigheden zoals bijvoorbeeld rekenen wordt er meestal niet gesproken. 'Daar moet je niet aan beginnen.'. 'Rekenen? Dat is voor sommige "normale" kinderen al zo moeilijk.'. En toch, in tegenstelling tot wat gezegd wordt, kunnen ook kinderen met Downsyndroom leren rekenen.
Meer lezen

Leren leren met Robby

VIVES Hogeschool
2014
Tamara
Lewyllie
 Leren leren voor het leven?Hoe herinnert u zich ‘leren leren’ in de basisschool?Dit was de prikkelende vraag die ik stelde aan enkele medestudenten... Hun ervaringen waren helaas niet erg positief. Ze herinneren zich enkele saaie lessen rond ‘leren leren’ per jaar, waarbij ze snel een boekje moesten invullen, om dan achteraf alle info weer te vergeten. In het beste geval herinneren ze zich nog goed de beertjes van Meichenbaum.
Meer lezen

DE THERAPEUTISCHE MEERWAARDE VAN APPLICATIES OP HET VLAK VAN REKEN-, FIJNMOTORISCHE- EN VISUEEL-RUIMTELIJKE VAARDIGHEDEN

Arteveldehogeschool Gent
2014
Jennick
De Maeseneer
  • Joke
    Leplae
  • Hanne
    Vander Beken
 De therapeutische meerwaarde van applicaties“Leren met behulp van een tablet is hip” schrijft de auteur Aarts Claartje in de krant onderwijs van morgen. De tablet is een handig instrument dat je overal kan meenemen. Het is handig, gebruiksvriendelijk en het nodigt uit tot interactiviteit. Door de tablet worden kinderen hyperalert, gefocust en tegelijk ontspannen.
Meer lezen

Las Mil y Una Noches: Slapend leren: versterking van de geheugenconsolidatie van het Spaans via auditieve stimulatie in de slaap

Vrije Universiteit Brussel
2014
Sien
Rommelaere
Las Mil y Una NochesAl slapend een vreemde taal leren: droom of werkelijkheid?!‘The eyes of memory will not sleep, Its ears are open still’ (John Whittier Greenleaf). Eeuwenlang werd de slaap, ten onrechte, beschouwd als een periode waarin de hersenen tot rust kwamen. Verscheidene wetenschappers toonden echter aan dat de slaap een centrale rol speelt bij het proces van de geheugenconsolidatie, namelijk de omzetting van kennis van het korte- naar het langetermijngeheugen.
Meer lezen

LEREN IN HECHTENIS: MOTIEVEN VOOR PARTICIPATIE AAN FORMELE EDUCATIE

Vrije Universiteit Brussel
2013
Myriam
Halimi
Leren in hechtenis: waarom (ook) gedetineerden willen lerenHet credo levenslang- en breed leren luidt al een geruime tijd. De helft van de Vlaamse en Brusselse gedetineerden blijkt echter laaggeschoold en vormt daarom een belangrijke leerdoelgroep. Myriam Halimi, masterstudente Agogische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel, ging na wat de motieven van gedetineerden zijn om te participeren aan formele educatie.
Meer lezen

Visuele Perceptie en Intelligentie. Een onderzoek naar mogelijke verbanden.

Odisee
2009
Pieter
Decock
Mijn journalistiek artikel vindt u samen met mijn eindwerk op de cd-rom die u per post zal worden toegestuurd. Reden hiervoor is mijn wens om de (bewust gekozen) lay-out te bewaren.
Meer lezen