Het effect van multimediatasken op het onthouden en begrijpen van nieuws

KU Leuven
2013
Rob
van Roy
MULTIMEDIATASKEN KAN DEMOCRATIE OP LOSSE SCHROEVEN ZETTENLeren van nieuws daalt wanneer aandacht verdeeld wordtJongeren onthouden en begrijpen minder van het televisiejournaal als ze tijdens het kijken ook googelen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd aan de KU Leuven. Door twee verschillende media op hetzelfde moment te gebruiken, wordt de cognitieve verwerking van informatie bemoeilijkt, wat leidt tot verminderde leerprestaties.
Meer lezen

Vergelijkende studie van gebarentaal op de televisie (on- en offline) in Finland en Vlaanderen

Thomas More Hogeschool
2013
Goedele
Debeerst
Gebarentaal op de buis: wens van Vlaamse en Finse doven voor meer mediatoegankelijkheid klinkt luider dan ooitDoven willen meer gebarentaal op de televisie. Daarmee eisen ze het mensenrecht op van toegang tot informatie. Vorig jaar ondernam de VRT concrete stappen naar meer mediatoegankelijkheid voor die doelgroep via het gebruik van gebarentaal op de tv. Ook in het Scandinavische Finland worden televisieprojecten met gebarentaal aangeboden. Beide situaties omtrent mediatoegankelijkheid voor doven werden echter nooit eerder met elkaar vergeleken.
Meer lezen

The usual suspects. Experten in het nieuws.

Odisee
2013
Anke
Schoukens
Onderzoek naar experten in Vlaamse nieuwsuitzendingen 1 op 100 experten is van vreemde origine Slechts één op honderd experten in de Vlaamse televisienieuwsuitzendingen is van vreemde afkomst. Dat blijkt uit de masterproef van Anke Schoukens, studente journalistiek aan de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB). De studente analyseerde 65 nieuwsuitzendingen van Het Journaal, Terzake en Het Nieuws in 2012. De analyse leverde haar 707 experten op van wie de grote meerderheid slechts één keer aan het woord kwam.
Meer lezen