The European Union's role in brokering the Joint Comprehensive Plan of Action: A process tracing analysis of the negotiations with Iran between 2010 and 2015

Universiteit Gent
2016
Inge
Hannon
Deze masterproef bevat een analyse van de bemiddelingsrol die de Europese Unie heeft gespeeld tijdens de onderhandelingen van de nucleaire deal met Iran. In het eerste luik wordt het onderhandelingsproces tussen 2010 en 2015 beschreven. Het tweede luik onderzoekt de beïnvloedende factoren die de EU hinderden of hielpen tijdens dit proces.
Meer lezen

Minder leerlingen definitief uitsluiten in secundaire scholen: Utopie of realiseerbaar

Universiteit Antwerpen
2015
Dirk
Lenaerts
Minder leerlingen van school wegsturen, een haalbare kaart!“Steeds meer jongeren worden op school weggestuurd.” Het één-journaal startte met deze openingszin op 20 november 2013, internationale dag voor de kinderrechten. De cijfers van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming bevestigen dat Vlaamse secundaire scholen steeds meer leerlingen definitief uitsluiten. Zo werden er in het schooljaar 2009-2010 al 2137 leerlingen definitief uitgesloten. Drie schooljaren later stellen we vast dat het aantal definitieve uitsluitingen is gestegen naar 2743.
Meer lezen

De Europese en Amerikaanse oliesancties tegen Iran: kans op slagen?

Universiteit Gent
2013
Melissa
Wante
 Westerse oliesancties tegen Iran: non-proliferatiemiddel of oorlogswapen?Als Iran ter sprake komt, denken de meeste mensen spontaan aan brandende Amerikaanse vlaggen, oorlog en kernwapens. De Islamitische Republiek Iran werd in 2002 door George W. Bush onder de ‘as van het kwaad’ gecatalogeerd en werd, door middel van sancties, veroordeeld tot een rol als pariastaat in de huidige gemondialiseerde wereld. De eenzijdige visie die de media brengt over dit gigantische land staat in schril contrast met de belangrijke rol die het voormalige Perzische Rijk speelt op het internationale toneel.
Meer lezen