Het belang van webshops als internationalisatiestrategie in de modesector: Een kwalitatieve studie

Charlotte
Van Bocxlaer

Belgische KMO focust onvoldoende op buitenland

Uit een onderzoek over het gebruik van webshops als internationalisatiestrategie blijkt dat kleine- tot middelgrote ondernemingen in België hun webshop niet bewust gebruiken als middel om naar het buitenland te trekken. Deze ondernemingen blijven vooral focussen op België, dit in tegenstelling tot hun buitenlandse collega´s. Multinationale ondernemingen gebruiken hun webshop daarentegen vooral als belangrijk marketinginstrument.

Tijdens het onderzoek werden twee KMO’s en één MNO ondervraagd, respectievelijk met Belgische en Britse nationaliteit en alle drie actief in België. Uit het onderzoek kwam naar voor dat geen van de drie ondernemingen hun webshop bewust gebruiken als internationalisatiestrategie. Beide KMO’s blijven vooral op België focussen en elke buitenlandse verkoop is mooi meegenomen. Dit in tegenstelling tot hun buitenlandse collega’s waar internationaal online shoppen reeds veel meer is ingeburgerd. De MNO richt daarnaast in elk land eerst fysieke vestigingen op alvorens er een webshop te beginnen. Hier blijkt de webshop vooral een informatieve functie te hebben en fungeert hierbij eerder als tweede verkoopkanaal.

Het grootste voordeel van een webshop blijkt voor de KMO’s vooral het kostenbesparend aspect te zijn. Toch blijkt uit het onderzoek dat de financiële kost van een webshop vaak zwaar onderschat wordt en ook de hoeveelheid tijd die er in het onderhoud gestoken moet worden weegt zwaar door. Het belangrijkste voordeel voor de MNO is de publiciteit via een webshop voor het eigen merk, waarbij een grote massa bereikt kan worden op een goedkope manier. Daarbij blijkt het gegeven dat ondernemingen steeds meer voortgestuwd worden om de technologische revolutie te volgen doorslaggevend te zijn bij alle drie de ondernemingen. Uit het onderzoek blijkt echter dat online aankopen verrichten voor veel consumenten soms nog een barrière kan vormen, al is dit wel eerder het geval bij oudere klanten en neemt deze barrière steeds meer af. De meest voorkomende online shoppers blijken vrouwen te zijn tussen de 20 en 45 jaar oud.

Download scriptie (672.46 KB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2013