Femininiteit en masculiniteit: De impact op creativiteit bij Vlaamse KMO-ondernemers

Universiteit Gent
2020
Idgie
Maeckelbergh
Kwantitatieve studie naar de impact van gendereigenschappen (masculiniteit en femininiteit) op creativiteit bij Vlaamse KMO-ondernemers.
Meer lezen

Why SMEs should consider collaboration with other profit firms in order to improve sustainability innovation

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Emma
Van Coillie
Elk bedrijf moet innoveren in termen van zowel processen als producten om relevant te blijven en winstgevend. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om ecologische innovatie te verkrijgen door samen te werken met andere bedrijven. Het onderzoek naar de specifieke combinatie hiervan onderwerpen is schaars. Het doel van deze bachelorproef is om de nodige inzichten te verschaffen voor (Vlaamse) Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) om samenwerking met andere bedrijven op het gebied van duurzaamheidsinnovatie aan te gaan.
Meer lezen

Financiële gezondheid van kmo's in Vlaanderen: een gender-issue?

Universiteit Gent
2019
Ellen
Bracke
  • Lise
    Moens
Het gaat over het verband tussen het gender van de bedrijfsleider en de financiële gezondheid van een kmo in Vlaanderen. We benaderen de financiële gezondheid via de door Graydon berekende multiscore.
Meer lezen

KMO’S, Let's get circular! Hoe kan een KMO circulaire economie integreren door middel van design thinking?

Hogeschool West-Vlaanderen
2017
Eva
Degryse
In deze bachelorproef probeer ik interesse op te wekken bij KMO's over circulaire economie. Dit door een aantrekkelijke tool aan te bieden met beknopte duidelijke informatie en gerichte stappen om aan de slag te gaan. Ik toon hen wat de mogelijkheden zijn en hoe zij dit zelf kunnen doen door de methodische aanpak van circulaire economie.
Meer lezen

Inzetbaarheid en verloop: De modererende rol van persoon-organisatie fit en continuerende betrokkenheid

KU Leuven
2015
Maxime
Crab
Vlaamse KMO’s en hun personeelsverloop: effectieve retentiemiddelen.Stel, u bent de leidinggevende van een KMO gevestigd in het centrum van de stad Antwerpen. De zaken gaan goed waardoor het belangrijk is uw concurrentiële positie op de arbeidsmarkt te behouden en/of te verbeteren. Omwille van deze reden is het noodzakelijk dat u investeert in uw personeel. Op die manier zijn en blijven uw werknemers inzetbaar binnen de eigen organisatie en dragen ze bij tot het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Meer lezen

Analyse van de groeibarrières bij KMO's

Universiteit Gent
2015
Benjamin
De Geest
Wat zijn de groeibarrières bij de Belgische KMO’s? Alvorens de Belgische autoriteiten de geschikte maatregelen kunnen invoeren om de kleine zelfstandige te steunen, moet men eerst correct op de hoogte zijn van de groeiproblemen van zijn onderneming. Om deze reden werd er bestudeerd wat de huidige aanwezige groeibarrières zijn bij de Belgische KMO’s. Naast een onderzoek naar de groeibarrières voor België als een geheel, werd er ook onderzocht of er significante verschillen te bemerken vallen tussen de drie Belgische Gewesten.
Meer lezen

De impact van arbeidsflexibiliteit op het buitenlandse investeringsgedrag van Belgische KMO’s

KU Leuven
2015
Lisa
Wilrycx
Persartikel19 mei 2015     Voor onmiddellijke vrijgaveOpgeleide werknemers dragen bij tot internationalisering. Onderzoek van een masterstudent aan de KU Leuven gaat na welke invloed flexibele werknemers uitoefenen op het buitenlands investeringsgedrag van Belgische kleine- en middelgrote ondernemingen. Indien een onderneming in staat is haar werknemers snel en/of relatief goedkoop te heralloceren, kan deze als arbeidsflexibel beschouwd worden.
Meer lezen

Does Team Management pay off in Family Businesses?

KU Leuven
2014
Thomas
Vanderstappen
Biedt top team management een meerwaarde voor Vlaamse familiebedrijven?Familiebedrijven domineren het economische landschap over de hele wereld. Het is daarom belangrijk om de werking van dit soort bedrijven van dichterbij te bekijken. Zo is het interessant om te verkennen welke factoren de financiële prestatie van familiebedrijven kunnen beïnvloeden. Vorig onderzoek toonde aan dat de prestatie van familiebedrijven verbeterd kon worden door team management in plaats van één leider aan de top van het bedrijf.
Meer lezen

Waarderen van call- en putopties.

Vrije Universiteit Brussel
2013
Kurt
Meeusen
Waarderen van call- en putopties.Valutaopties: één of het enige alternatief voor valutatermijncontracten ter indekking van het wisselkoersrisico bij handelstransacties in een KMO-omgeving?Ondernemingen die internationaal handel drijven, worden blootgesteld aan een wisselkoers-risico omdat er gefactureerd wordt in een andere dan de thuismunt. Omwille van de mogelijke impact op de winstgevendheid van de onderneming dient dit risico verzekerd te worden. In een KMO is het meestal de bedrijfsleider zelf die deze beslissingen dient te nemen zonder steeds de nodige voorkennis te hebben.
Meer lezen

Het belang van webshops als internationalisatiestrategie in de modesector: Een kwalitatieve studie

Thomas More Hogeschool
2013
Charlotte
Van Bocxlaer
Belgische KMO focust onvoldoende op buitenlandUit een onderzoek over het gebruik van webshops als internationalisatiestrategie blijkt dat kleine- tot middelgrote ondernemingen in België hun webshop niet bewust gebruiken als middel om naar het buitenland te trekken. Deze ondernemingen blijven vooral focussen op België, dit in tegenstelling tot hun buitenlandse collega´s.
Meer lezen