Bird strike experiments on multiple booster vane configurations of an aircraft jet engine

Universiteit Gent
2015
Tim
Cogghe
Vliegtuigen toch niet de heersers van het luchtruim?Vogelimpacts, of vertaald in het Engels naar de meer gangbare term bird strikes, zijn al sinds de eerste levensjaren van de gemotoriseerde luchtvaart een gekend en veelal dodelijk fenomeen. De pionerende gebroeders Wright waren er zich namelijk al in 1905 van bewust dat vogels in staat waren vliegtuigen neer te halen. Toch heeft het nog tot in 2009 geduurd vooraleer deze bedreiging aandacht kreeg van het gros van de wereldbevolking.
Meer lezen

Intra-articular Pressure Measurement of the Tibiofemoral Knee Joint

Universiteit Gent
2015
Stijn
Herregodts
Intra-articulaire Drukmeting van het Tibiofemorale KniegewrichtHet aantal operaties waarbij een totale knieprothese wordt geplaatst, stijgt jaarlijks. Ondanks het feit dat deze chirurgische ingreep de levenskwaliteit van de meeste patiënten verbetert, blijft een significant aantal patiënten toch ontevreden. Oorzaken voor deze ontevredenheid zijn onder andere blijvende kniepijn en een slechte stabiliteit van het kniegewricht. De positionering van de prothese wordt aanzien als de sleutelfactor om de volledige kniefunctie te herstellen en patiënttevredenheid op lange termijn te garanderen. 1.
Meer lezen

Conceptstudie van een Elektrische Variabele Transmissie voor Off-highway Toepassingen

Universiteit Gent
2015
Steven
Vanhee
EVT: Efficiëntie Voor de Toekomst!25 september 2015, slechts enkele dagen na de onthulling van de zogenaamde dieselgate, zegt Elon Musk bij een bezoek aan ons land het volgende:“Wat dit schandaal vooral aantoont, is dat de limiet bereikt is in de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Veel vooruitgang is er niet meer mogelijk met fossiele brandstoffen.”Diezelfde dag sprak Paus Franciscus de Verenigde Naties in New York toe.
Meer lezen