Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

HET BEROEP INFLUENCER: Een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken

Noor Peeters
“Het beroep Influencer" is een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken, dat sociale media influencers benaderd vanuit een professioneel en beleidsmatig perspectief.

Development of a soft self-healing sensitive hand exoskeleton

Stijn Hamelryckx
Een methodologie werd ontwikkeld voor het maken van een handexoskeleton dat assisteert bij een specifieke beweging. Dit werd bereikt door het verwerken van een video en zelfhelende materiaaleigenschappen te gebruiken. Deze methode kan ook toegepast worden op andere bewegingen.

Internationale samenwerking bij aardrijkskundig projectwerk

Lotte Samson
Onderzoek naar hoe klassen uit Vlaanderen en Suriname kunnen samenwerken. De samenwerking gebeurt in de vorm van een internationaal aardrijkskundig projectwerk. Door geografisch onderzoek en online connectie kunnen de leerlingen elkaars schoolomgeving bestuderen.

Kun je je nog verstoppen voor het nieuws? Een onderzoek naar het type INE bij jonge nieuwsmijders op sociale media.

Sophia Derhore
Een onderzoek naar incidental news exposure op sociale media bij Vlaamse jongvolwassen nieuwsmijders. Dit aan de hand van een dagboekmethode.

TikTok food Influencers voor voedselgeletterdheid promotie?

Julie Volckaerts
Jongvolwassenen (18-25) consumeren veel berichten over eten en voeding op sociale media, met name op TikTok. Dit onderzoek richt zich op bron- en boodschapkenmerken van de effectiviteit van een food influencer in het bevorderen van voedselgeletterdheid bij jongvolwassenen. Meer specifiek ligt de focus op brondeskundigheid als bronkenmerk en instructies in receptvideo's als boodschapkenmerk. Een between-subjects experiment met een 2 (expert food influencer vs non-expert food influencer ) x 2 (TikTok receptvideo met instructies vs zonder instructies) design werd uitgevoerd. In totaal namen 242 Vlaamse jongvolwassenen deel aan het experimentele onderzoek. De resultaten tonen aan dat hoewel deskundige food influencers niet direct effectief waren in het bevorderen van voedselgeletterdheid en post engagement, ze wel als geloofwaardiger werden ervaren dan de niet-deskundige food influencer. Deze geloofwaardigheid van de bron bleef leiden tot een hogere intentie om gezond voedsel te kiezen en om de receptvideo leuk te vinden, te delen, te taggen, op te slaan en de influencer te volgen. Bovendien bleken instructies in receptvideo's op TikTok effectief te zijn in het bevorderen van voedselgeletterdheid en postbetrokkenheid. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve communicatiestrategieën gericht op het bevorderen van voedingsvaardigheden onder 18- tot 25-jarigen.

Ontwerp van een gezelschapsspel voor jonge meisjes en hun gezin voor bewustwording, meerwaarde en positieve perceptie van STEM

Lobke Lowie
Deze thesis onderzocht op welke leeftijd en op welke manier meisjes het best in contact gebracht worden met techniek en wetenschap. Hiervoor werd een gezelschapsspel ontwikkeld met de bedoeling om meisjes warm te maken voor een technische opleiding of een technisch beroep.

Flemish Learners' Vocabulary Knowledge in English and French: The Effect of Cognates and Out-of-School Exposure

Joke Van Mol
Woordenschatverwerving in een vreemde taal kan beïnvloed worden door verschillende factoren. Deze masterproef onderzoekt de Franse en Engelse woordenschatkennis van Vlaamse leerlingen in het zesde leerjaar en vierde middelbaar. Daarbij wordt het effect van cognaten en buitenschools contact met de vreemde talen bekeken.

Kinderen achter tralies

Margot Devloo
Deze bachelorproef werd gemaakt met als doel het behalen van de bachelor Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel. Toen ik hoorde dat er tien kinderen in de gevangenis wonen in Vlaanderen, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Zoals het een goede journalist betaamt, wilde ik alles te weten komen over gedetineerde moeders en ging ik op pad.

Press Start to Learn: The educational value of video game culture for classical music

Malou Van den Heuvel
Deze thesis richt zich op de pedagogische waarde van videogame muziek en de manier waarop het iets kan aanleren over klassieke muziek. Het onderzoekt de mogelijkheden met behulp van drie case studies: een gameplay analyse van pianosimulator Pianista, een partituuranalyse van "The Rebel Army" uit Final Fantasy II voor piano en een etnografie over de connectie tussen videogame muziek en klassieke muziek als ervaren door 30 deelnemers. De thesis concludeert dat de videogame muziek op verschillende manieren een 'gateway' kan zijn naar klassieke muziek.

The challenges of making educational video games accessible. A case study on the video game Immune patrol

Rani De Vadder
Een analyse van de toegankelijkheid van de educatieve videogame Immune Patrol, ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie. De game heeft als doel kinderen van tien tot twaalf jaar meer te leren over ziektes, het immuunsysteem en vaccinaties. Deze studie bespreekt het belang van (media)toegankelijkheid, focussend op (educatieve) videogames, en toegankelijkheidsrichtlijnen die gevolgd kunnen worden bij het ontwikkelen van games.

TikTok: meer dan een speeltuin voor politici? Een mixed-methods onderzoek naar de invloed van politici op TikTok op de stemintenties van jongeren

Ine Holmstock
Hoe bereik je als politicus een generatie jongeren die meer aandacht heeft voor haar smartphonescherm dan voor de politiek? Door zelf video’s op TikTok te posten uiteraard. Maar win je daar ook daadwerkelijk zieltjes mee? Of knappen jongeren net af op zulke video’s? Voor mijn masterproef onderzocht ik of Vlaamse leerlingen uit de derde graad meer geneigd waren om voor een politicus te stemmen na het zien van een van zijn TikTok-filmpjes.

Van beeld naar bedrog: pornografische deepfakes. Het juridisch en maatschappelijk kader van pornografische deepfakes in België.

Nina Dakota Szyf
Deze thesis voert diepgaand onderzoek uit naar zowel het wettelijke als het maatschappelijke kader omtrent pornografische deepfakes. Het hoofddoel was tweeledig: allereerst te onderzoeken of er bestaande juridische mechanismen zijn om slachtoffers van pornografische deepfakes te ondersteunen, en ten tweede te verkennen of dit fenomeen kan worden ingebed in een bredere context van genderongelijkheid. Dit onderzoek werd uitgevoerd door middel van een uitgebreide literatuurstudie gevolgd door interviews met 17 experten, variërend van beleidsmakers tot belanghebbenden, uit zowel België als Nederland.

A VIDEOGAME RENAISSANCE IS LOADING ...

Jan-Bart De Muelenaere
Een vergelijkend onderzoek tussen het belang van de kunsten in de renaissance en de invloed die games nu uitoefenen op wetenschap, mens en maatschappij. De evolutie van de fijne kunsten tijdens de renaissance tonen een grote overeenkomst met de technologische evolutie bij videogames. De kracht van kunst in de renaissance is op een veelvoud aan individuele en wereldlijke vlakken terug te vinden bij het effect dat videogames en game mechanismen tegenwoordig vertonen. Een parallel is dan ook relatief vlot te maken en men kan desgewenst de titel 'videogamerenaissance' toekennen aan het huidige videogametijdperk.

Do we care about lens care?

Sien Vander Beken
Contactlenzen zijn vaak gebruikte medische hulpmiddelen. Deze kunnen via de oogarts of paramedicus worden voorgeschreven en aangemeten. Contactlenzen zijn tevens vrij in optiekzaken en drogisterijen te verkrijgen. Eender wie kan contactlenzen aankopen zonder enige controle van type of sterkte. Aangezien contactlenzen makkelijk verkrijgbaar zijn, krijgt niet iedereen een goede voorlichting over het correcte gebruik en onderhoud ervan. Dragers die wel duidelijke richtlijnen krijgen, vergeten deze vaak of leven ze bewust niet na. Deze bachelorproef geeft een inzicht in de do’s en don’ts bij het dragen en verzorgen van contactlenzen en hoe een app de lensdragers kan helpen bij het dragen en onderhouden van hun contactlenzen. De grootste uitdaging voor de contactlensindustrie is het behouden van het algemeen comfort voor de contactlensdragers zodat het aantal drop-outs beperkt blijft.

A Scalable and Coherent Approach to Monte Carlo Path Tracing for Multi-User Environments

Jente Vandersanden
Het genereren van fysisch correcte beelden in video games is computationeel gezien een zeer zware taak. Om dit mogelijk te maken, wordt er gebruik gemaakt van het zogenaamde path tracing of ray tracing algoritme. In deze scriptie bekijken we hoe we het path tracing algoritme schaalbaar kunnen maken voor vele gebruikers, waarbij de berekeningen gedaan worden door een centrale server.

Paardenstaartjes en plooirokjes: een attitudeonderzoek naar de infantilisering van vrouwen op TikTok

Loes Rupus
Hoe beoordeelt de Vlaamse kijker TikTok-video's waarin volwassen vrouwen op infantiele wijze afgebeeld worden? Een attitudeonderzoek toont aan dat enerzijds mannen meer dan vrouwen en anderzijds jongvolwassenen meer dan 35-plussers positiever en toleranter staan tegenover dit online fenomeen.

VR inzetten bij overprikkelde leerlingen met ASS.

Sofie Smet
In deze scriptie werd onderzocht of VR een hulpmiddel kan zijn om overprikkelde leerlingen met ASS tot rust te brengen in de klas. Welkom in de wereld van innovatie en onderwijs!

Hoe kan Maeskes Roem hun targeting richten op een jongere doelgroep ?

Nils Thiebaut
Met dit onderzoek willen we gaan onderzoeken hoe Maeskes Roem zich kan richten op een jongere doelgroep. Vooral gericht op mensen met een leeftijd tussen 18-35 jaar. Maeskes Roem hun huidige doelgroep momenteel is tussen 35-60 jaar oud. Deze willen ze dus verjongen om zo een groter doelpubliek aan te spreken en aan te trekken.

TIKTOK-GEBRUIK EN BODY IMAGE: REFLECTIE IN DE VIRTUELE SPIEGEL: EEN MIXED-METHODS ONDERZOEK NAAR HET VERBAND TUSSEN TIKTOK-GEBRUIK EN LICHAAMSONTEVREDENHEID BIJ ADOLESCENTEN, GECONTROLEERD VOOR SOCIALE VERGELIJKING EN TYPE TIKTOK-GEBRUIK

Yana Van Wymeersch
Dit onderzoek richt zich op het verband tussen het gebruik van TikTok en lichaamsontevredenheid bij adolescenten. TikTok is een socialemediaplatform dat de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. De opkomst van dit platform heeft geleid tot een toename van blootstelling aan geïdealiseerde beelden en schoonheidsnormen, wat een potentiële invloed heeft op de perceptie van het eigen lichaam bij adolescenten. Het fenomeen sociale vergelijking wordt in dit onderzoek bekeken als een mogelijke mediatiefactor, aangezien dit een rol speelt in het ontstaan van een negatief lichaamsbeeld. Ook wordt onderzocht of het type TikTok-gebruik (actief versus passief) een invloed heeft op het verband tussen TikTok-gebruik en lichaamsontevredenheid. De studie maakt gebruik van een mixed- methods approach, bestaande uit zowel kwantitatieve vragenlijsten als kwalitatieve diepte- interviews. De bevindingen tonen aan dat er een verband bestaat tussen de tijd gespendeerd op TikTok en lichaamsontevredenheid. De resultaten kunnen waardevol zijn voor zowel academici als professionals op het gebied van geestelijke gezondheid, en kunnen leiden tot interventies en preventiemaatregelen om de negatieve effecten van TikTok op het lichaamsbeeld te verminderen.

Gebruik van social media e-learning door studenten tandheelkunde

Vivian van Ras Sarah Thys Zita Benoy
Deze studie had als doel het gebruik van online learning onder studenten tandheelkunde te onderzoeken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen studenten in de bachelorfase, masterfase en specialisatiefase aan de KU Leuven.

Comic Art Generation using GANs

Marnix Verduyn
Een experimentele studie van het creëren van striptekeningen met GAN's (general adversarial networks). Een vergelijkend onderzoek tussen DCGAN, WGAN en StyleGAN2-ADA op een dataset van de stripreeks Kinky & Cosy (©Nix)

Beyond Repatriation: African collections in Western-European museums

Matilde Bruneel
Omdat West-Europese musea grote collecties Afrikaanse kunst bezitten is het belangrijk om stil te staan bij de manier waarop deze tentoongesteld worden. Deze thesis verkent verschillende museumopstellingen om een zo respectvol mogelijke wijze van het tentoonstellen van Afrikaanse kunst te bekomen.

To litter or not to litter: Afvalreductie stimuleren aan de hand van een 360°-video

Caro Ceyssens
Ondanks de talrijke persuasieve communicatiestrategieën die reeds zijn onderzocht en toegepast om milieuproblemen aan te pakken, blijft het reduceren van zwerfvuil een uitdagende taak. Eén van de meest veelbelovende communicatietechnologieën die de laatste jaren gebruikt worden voor persuasieve doeleinden zijn 360°-video’s. Deze studie gaat na of een 360° video een positieve impact heeft op afval reducerend gedrag aangezien zwerfvuil nog steeds een wijdverspreid globaal probleem is. Dit wordt onderzocht aan de hand van het Norm Activation Model (NAM), een theoretisch model dat is ontworpen om altruïstisch en milieuvriendelijk gedrag bij individuen te onderzoeken. Deze studie is uitgevoerd met behulp van een online experiment (N = 163) waarbij individuen uit Vlaanderen tussen 18 en 60 jaar deelnamen door te kijken naar een video (360°-video vs. unidirectionele video) via een smartphone. De resultaten bevestigen de hypothesen dat respondenten meer gepercipieerde interactiviteit, gebruikerscontrole, presence en visuele aantrekkelijkheid ervaren bij het bekijken van een 360° video in vergelijking met een unidirectionele video. Hoewel er geen significante correlatie wordt gevonden tussen de meeste 360° kenmerken en de factoren uit de NAM (bewustzijn, environmental self-efficacy, persoonlijke relevantie, ecologische intenties) heeft visuele aantrekkelijkheid een positief effect op ecologische intenties. Verder tonen de bevindingen een mediërend effect aan bij de relatie tussen het videoformaat en de ecologische intenties voor visuele aantrekkelijkheid. Dit effect wordt versterkt wanneer elaborated processing hieraan wordt toegevoegd. De theoretische en praktische implicaties van deze studie worden verder besproken. In conclusie kan worden gesteld dat 360° video's leiden tot meer ecologische intenties, maar efficiënter zullen zijn wanneer ze worden onderzocht met behulp van een meer immersief medium, zoals een VR-bril.

To share or not to share

Sofie Robbé
Dit onderzoek focust zich op de motieven van jonge ouders die er bewust voor kiezen om foto's en video's van hun kinderen onherkenbaar te delen op sociale media.

Het bevrijdende potentieel van de oefening

Louise Jans
Proefondervindelijk wordt hier het bevrijdende potentieel van de oefening (her)ontdekt als methode om een omweg te nemen binnen een ontwerpproces. Het formuleren en uitvoeren van oefeningen wordt ingezet als tool om een verwonderende en aandachtige blik op onze dagelijkse omgeving uit te lokken. Zo ontstaat beeld- en tekstmateriaal dat vervolgens verwerkt wordt in een grafische output.