Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

Flexible matrix multiplication kernels on GPUs

Thomas Faingnaert
Matrixvermenigvuldiging ligt aan de kern van machinaal leren, een deelgebied van de artificiële intelligentie. Softwarebibliotheken bevatten manueel geoptimaliseerde versies van matrixvermenigvuldiging voor de meest gangbare technieken in machinaal leren, maar kunnen niet gebruikt worden voor onderzoek naar nieuwe technieken. Deze masterproef presenteert een flexibel raamwerk waarmee een breed scala aan ML berekeningen kunnen worden uitgevoerd, zonder te moeten inboeten aan snelheid.

Wat zijn de Belgische SEM-trends voor Belgische bedrijven in 2020?

Bert Bossier
In samenspraak met enkele toonaangevende Belgische ondernemingen werd onderzocht hoe zoekmachinemarketing kan helpen om zich te onderscheiden van buitenlandse concurrentie.

Hoe kunnen de online-informatievaardigheden bij de derde graad van het lager onderwijs bevorderd worden door computationeel denken?

Matthijs Goris
In het schooljaar 2019-2020 doet computationeel denken zijn intrede in de Vlaamse eindtermen van het secundair onderwijs. Ook in het lager onderwijs wordt er gestimuleerd om dit in het onderwijs in te bedden. In het kader van zijn bachelorproef ontwierp Matthijs Goris een op maat gemaakt schema dat de leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar moet ondersteunen in het opzoeken van online-informatie vanuit het perspectief van computationeel denken.

Een nieuwe vrijheid van meningsuiting voor het internettijdperk: een bescherming van de online markt voor regels

Tom Van Isacker
Deze scriptie biedt een nieuwe interpretatie van het recht op vrijheid van meningsuiting als antwoord op de nieuwe uitdagingen van het internettijdperk. Hiervoor wordt een nieuwe visie voorgesteld waarbij de vrijheid van meningsuiting garant staat voor de online "markt voor regels".

Computervisie voor precisielandbouw

Jana Wieme
Hoe kan er meer geproduceerd worden op minder oppervlakte – indien mogelijk – zonder stijgende impact op het milieu? Binnen de precisielandbouw doet men onderzoek naar systemen die hieraan tegemoetkomen. In deze masterproef, in samenwerking met het ILVO, wordt onderzocht wat de mogelijkheid is om bestaande computervisie- technieken te combineren tot een nieuwe proof of concept voor de detectie van planten in overzichtsfoto’s van landbouwvelden gemaakt door drones.

Hou je aandacht op delirium! Kennistekort bij psychiatrisch verpleegkundigen.

Esmin Dirlik
Hou je aandacht op delirium. Het belang van vroegtijdige detectie op de ouderenpsychiatrie.

Apps en websites bij vrouwen met een kinderwens, zwangere vrouwen of recent bevallen vrouwen. Hoe schatten deze vrouwen de betrouwbaarheid in?

Margot Vancompernolle Andrea Pauwels
In deze bachelorproef werden verschillende zaken omtrent het gebruik van internet en apps bij zwangere vrouwen, vrouwen met een kinderwens of pas bevallen mama's nagegaan. Ook de mate waarin deze vrouwen de betrouwbaarheid hiervan inschatten was een belangrijk gegeven.

De waarde van Google-SEO voor een B2C webshop. Case: Emob

Joren Feys
Deze scriptie zal handelen over zoekoptimalisatie. Er zal dieper ingegaan worden op de term SEO en de rol van Google daarbij. Vervolgens kom je te weten wat een webmaster allemaal kan toepassen om zijn website te optimaliseren. Kortom, zou het duidelijk moeten worden wat de waarde van SEO kan zijn voor een B2C website met commerciële doeleinden.

Democratie en het internet. De invloed van gepersonaliseerde zoekresultaten op het democratisch denken bij studenten. Case: Google

Jana Cornelis
Een onderzoek naar hoe de gepersonaliseerde zoekresultaten van Google, gebaseerd op je online profiel, ervoor zorgen dat mensen terecht komen in een 'filter bubble'. Ze krijgen vaker informatie te zien die aansluit bij hun huidig denkpatroon en worden steeds minder uitgedaagd kritisch te denken. Ook voor het opzoeken van politieke thema's kunnen de gepersonaliseerde zoekresultaten zorgen voor een eenzijdige informatiestroom.

Combining The New Android Platforms: Wear, TV and Auto

Yoshi Degent
­Nieuwe Android platformen Wear, TV en Auto zijn de toekomstTerwijl vele technologiebedrijven moeilijkheden hebben om met nieuwe innovatieve ideeën op de proppen te komen, lanceerde Google op hun jaarlijkse technologiebeurs, Google IO, maar liefst 3 nieuwe Android platformen. Zo zal het Android besturingssysteem zo bekend vanop onze smartphones binnenkort te zien zijn op talrijke smartwatches, televisies en zelf een vervanging vormen voor een vaak veel te ingewikkeld systeem in de wagen.

Applied Apps: Handleiding voor tablet-gebruik, bij personen met cognitieve stoornissen, na een NAH

Eline Rysman
APPS ALS MEDICIJNOver de toepassing van tablet-applicaties bij personen met cognitieve stoornissen, ten gevolge van een niet-aangeboren hersenletselZeven uur dertig, daar is het rinkelende geluid van je smartphone. Voor je uit bed stapt, bekijk je je afspraken voor vandaag. Snel check je nog even het weer en de files.

Een typologisch onderzoek naar de Afrikaanse kerken in het stedelijk weefsel van Gent

Pieterjan Dehaene
De onzichtbare architectuur van de Afrikaanse kerken in GentLuchthavens en treinstations, detentiekampen en asielcentra, grensposten en -muren, maar ook fenomenen als 'de sociale mix' en 'gentrificatie': ze illustreren dat architectuur, stedenbouw en planning voor – of vaak eerder tegen – de migrant vrij aanwijsbaar is. Moeilijker is om die migrant als actor te beschouwen in architecturale en stedenbouwkundige activiteiten.

Balanceren op een verloren verleden

Karolien Neyns
Het geheugen van architectuur en de zoektocht naar een eigen culturele identiteitVan kinds af aan krijgen we geschiedenis op een zilveren blaadje gepresenteerd. In klaslokalen worden uren gespendeerd aan de levens van onze voorgangers en ook de media bieden dagelijks een ‘gezonde portie’ geschiedenis aan. We worden tegenwoordig overspoeld met historische feiten en weten niet langer wat belangrijk genoeg is om ingeblikt te worden voor de volgende generatie.

Illness perceptions in patients with chronic musculoskeletal pain

Emmanuel Jacobs
Ik was nog maar een onschuldig jongetje toen mijn leven al besmeurd werd met het alom gevreesde woord: de bewuste “thesis”… Gezegend met drie oudere zussen, werd ik jaren geleden reeds geconfronteerd met de rush van “dode lijn” naar “dode lijn”, het om ter best omgaan met “terug voeden” van een zekere promo-tor, en de veelvuldige overbelastingsletsels door te lang achter de computer te zitten.“Goed zot”, dacht ik toen en, met zekerheid dat ik nooit aan zo’n marteling zou beginnen, zette ik mijn glaasje onschuldige melk aan mijn lippen.

Seksuele Educatie in Egypte. Een kwalitatief onderzoek naar de informatiebronnen van Egyptische jongeren.

Ruth Vandewalle
 “Later als je groot bent…”: Seksuele Educatie in Egypte“Als je groot bent, zul je ’t weten[1],” dat is vaak het antwoord dat kinderen in Egypte te horen krijgen, wanneer ze zich afvragen waar ze vandaan komen en hoe dat allemaal in z’n werk gaat. Het moment waarop je ‘groot’ genoeg bent, wordt echter steeds uitgesteld. Met het idee dat informatie over veilig vrijen en seksualiteit jongeren aanzet om seksueel actief te zijn, wordt er zowel binnen het gezin als op school nauwelijks informatie gegeven over de puberteit, reproductie en seksualiteit.

Kwaliteit en betrouwbaarheid bij online informatiesystemen - Een statistisch-wijsgerige analyse

Koen De Couck
De manier waarop we op zoek gaan naar informatie, is in de laatste tien jaar behoorlijk veranderd. Vroeger waren er de eindeloze boekenrekken in de bibliotheek met steekkaarten en  fichebakken. Tegenwoordig is er het internet, met sites als Google en Wikipedia. Meer en meer moeten leerkrachten hun leerlingen nu aanmoedigen om nog eens een boek ter hand te nemen of  “het niet allemaal van Wikipedia af te schrijven”. Het gemak waarmee informatie te kopieren-en-plakken valt, lijkt een soort luiheid in de hand te werken. Letten onze jongeren wel nog op waar ze hun informatie vandaan halen?

De Standaard Online: explorerend onderzoek naar de wensen van jonge lezers.

Liselot Hudders
Ouders en onderwijs beïnvloeden leesgedrag jongeren
 
Jongeren lezen steeds minder kranten. Velen zien televisie en on-linekranten als de grote boosdoeners. Een onderzoek naar het leesgedrag van 24 universiteitsstudenten toont echter aan dat dit niet zo is. Ouders en school nemen een belangrijke plaats in als pedagogische stimulans bij jongeren om de krant te lezen.

Scientology: vrijheden in conflict.

Pieter Blondeel
Scientology: Vrijheden in Conflict
 
Deze verhandeling kan men grofweg onderverdelen in 3 hoofdstukken. Enerzijds wordt een kritisch zicht geworpen op de meer bredere problematiek omtrent sekten. Anderzijds wordt ingegaan op één specifieke beweging, met name de organisatie Scientology. En dit alles wordt hoofdzakelijk geplaatst in een politieke context, hoofdzakelijk in deze van vrijheid van religie en vrijheid van meningsuiting.
 
Om verschillende redenen wordt de these van 'vrijheden in conflict' centraal geplaatst.

Slash: the final frontier. De opmars van homo-erotische fanfictie

Kim Sanders

In de ban van de man
De opmars van homo-erotische fanfictie
Veel heteroseksuele mannen fantaseren over lesbische vrouwen. Heel wat televisieseries, zoals ‘Ally Mc Beal’ en ‘Friends’, spelen daar gretig op in. Heteroseksuele vrouwen fantaseren echter even graag over homoseksuele mannen. In deze fantasieën spelen mannelijke hoofdpersonages uit populaire televisieseries een belangrijke rol. Deze heteroseksuele vrouwen gaan echter nog een stap verder, ze publiceren verhalen op het Internet waarin de mannelijke personages een romantische en/of seksuele relatie beleven.

Obey Giant

Ken De Keyser
Obey Giant
FACE-LIFTS, GSMʼS, LAPTOPS, NOTEBOOKS, ZOEKROBOTS, CHATROOMS, DOCU-SOAPS, BLUETOOTH, DOMOTICA, DIRECT MAIL, PRODUCT PLACING, MULTI-TASK-ING, ELEKTRONISCH STEMMEN, FASTFOOD, POP-UPVENSTERS, WEBCAMS, LOGIN&PASSWORD, BIO-LABELS, AGENDA-SETTING, VISACARDS, PROZAC, IKEA, MARKETEERS, TREND-SPOTTERS... ALLEMAAL WERDEN ZE ONTWIKKELD VOOR EN DOOR ONS, DE MENSEN. DE VRAAG IS: MAKEN ZE ONZE LEVENS OOK RIJKER? MOETEN WE ECHT BLIJ ZIJN MET DIT SOORT VAN ʻVOORUITGANGʼ?