Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Mag het iets extremer zijn?

Hanne Vandenbroucke
De masterproef bespreekt de normalisering van extreemrechts discours in de Vlaamse nieuwsmedia. Een kwalitatieve vergelijking van het taalgebruik in tweets door politici over de vechtpartij op het strand van Blankenberge in 2020 enerzijds, en krantenartikelen over hetzelfde incident anderzijds, toont aan dat journalisten het discours van (uiterst) rechts overnemen in hun berichtgeving.

Gezondheidsnieuws in quarantaine

Febe Visart
Deze masterproef onderzoekt het gratis en betalende gezondheidsnieuws van Vlaamse nieuwsmedia tijdens de coronacrisis. Aan de hand van een inhoudsanalyse wordt nagegaan welke soorten artikels achter een betaalmuur zitten en waarom. Daarnaast wordt de aanpak van De Standaard vergeleken met die van De Morgen.

Rechts-nationalistische alternatieve online media in Vlaanderen

Paulien Debrie
Dit onderzoek brengt rechtse alternatieve mediaspelers in Vlaanderen in kaart, door enerzijds bronnen te raadplegen die de onderzoeker in staat stelt een lijst te maken van alle bestaande spelers en door anderzijds de kenmerken van rechtse alternatieve media te toetsen aan de gevonden mediaspelers.

Refugees have a voice. Let it be heard. Refugee representation in ethnic community radio: a case study approach.

Maya Toebat
Deze masterproef onderzocht de representatie van vluchtelingen in twee ethnische gemeenschapsradioprogramma's voor en door vluchtelingen. Daaruit blijkt dat ethnische gemeenschapsradio een menselijk, gelaagd beeld van vluchtelingen probeert te schetsen, wat samenhangt met het feit dat vluchtelingen zelf deelnemen aan die radioshows.

Omgaan met publieksreacties op online nieuwsartikelen: moderatie-aanpak bij Het Laatste Nieuws en VRT

Sam Vandenbosch
Deze masterproef werpt een blik op de moderatie van onlinepublieksreacties bij de Vlaamse nieuwsmedia Het Laatste Nieuws en de VRT. Binnen die nieuwsmerken werden zowel de moderatoren van de website als de moderatoren van de sociale mediakanalen bevraagd.

BEDREIGING, OPPORTUNITEIT OF WEERLOZE SLACHTOFFERS? EEN ONDERZOEK NAAR DE EVOLUTIE VAN HET VLUCHTELINGEN- EN MIGRATIEDISCOURS IN HET EUROPEES PARLEMENT SINDS DE VLUCHTELINGENCRISIS VAN 2015

Sam Taveirne
In deze masterproef werd een onderzoek gedaan naar de evolutie van het vluchtelingen- en migratiediscours bij de Europese Volkspartij in het Europees Parlement sinds de vluchtelingencrisis van 2015.

DE ‘ANDER’ DOOR DE OGEN VAN DE ANDER: Een exploratief onderzoek naar de morele en emotionele reacties van Vlamingen met een Marokkaanse migratieachtergrond op gemediatiseerd lijden

Nadia El Bakkali
In dit exploratief onderzoek bestuderen we de morele en emotionele reacties van Vlamingen met een Marokkaanse migratieachtergrond op gemediatiseerd lijden. Een korte literatuurstudie naar het onderzoeksveld van mediated distant suffering, een etnisch-divers publiek en het concept 'proper distance' leidt de masterproef in. Wat volgt, is een analyse van 5 focusgroepen die onthult hoe de etnisch-culturele achtergrond van de respondenten een belangrijke rol speelt in het ontstaan en de motivatie van hun reacties.

If it was shared on Facebook and Twitter, then it must be true. Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van fake news op veiligheidsgevoelens.

Birte Vandaele
Deze scriptie omvat een eerste verkennend kwantitatief onderzoek naar de mogelijke invloed van fake news op veiligheidsgevoelens.

Sociale media en democratie. Kwalitatief onderzoek bij Vlaamse jongeren naar kritisch omgaan met online politieke informatie.

Stefanie Tuerlinckx
Het onderzoek gaat na in welke mate Vlaamse jongeren geleerd hebben om kritisch om te gaan met online politieke informatie. Het masterproefonderzoek kon eerdere bevindingen niet bevestigen die stelden dat bso-leerlingen meer vertrouwen hebben in sociale media dan aso-leerlingen: dit verschilt van persoon tot persoon. De belangrijkste vaststelling was het verschil in aanpak en kwantiteit van lessen mediawijsheid in het aso en bso: de aso-leerlingen hadden hier veel meer over geleerd. Zij zitten hierdoor in een betere positie om goed geïnformeerd naar de stembus te trekken, terwijl iedereen dit moet kunnen in een democratie.

"BREAKING: Moeder van drie wordt hoofdredacteur." Vrouwelijke journalisten in de Vlaamse nieuwsmedia

Marthe Van Loy
Kwalitatief onderzoek naar de positie van vrouwelijke journalisten in de Vlaamse nationale nieuwsmedia. Want net als in vele westerse landen, zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de Vlaamse journalistiek. Aan de hand van vijftien diepte-interviews met vrouwelijke journalisten tussen 25 en 56 jaar is er gepeild naar genderbreuklijnen die in de literatuur aan bod komen zoals het glazen plafond en het afhaken van jonge vrouwen.

The Discourse of a Conflict: Critical Discourse Analysis of the Ideological Representation of the Other in Online News Aljazeera and Alarabiya on the 2017-18 GCC Crisis: a case study

Ruben Van Nimmen
Het onderzoek is een critical discourse analysis van acht online artikels in het Arabisch van Alarabiya en acht van Aljazeera over de diplomatieke crisis in de Arabische golf en de GCC van 2017-2018. Er wordt aangetoond dat beide nieuwsnetwerken verschillende technieken gebruiken om de berichtgeving te kleuren en zo een constructie te maken van de crisis en de verschillende partijen.

Children's News Media Use

Emily Lambert
Er wordt een poging gedaan om de invloed van nieuwsmedia op de kennis van Duitse kinderen te vatten over de vluchtelingencrisis van 2106. Relevante theorieën worden besproken. Het mogelijke gebrek aan faire politieke participatie leidde de verdere vragen van het onderzoek, namelijk: hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met een negatievere attitude ten aanzien van vluchtelingen, hangen de attitude van kinderen en ouders samen, speelt socio-economische status (SES) een rol in het algemeen nieuwsmedia gebruik, hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met meer kennis en groeit deze kennis tussen de twee gemeten tijdstippen? De thesis is gebaseerd op een secundaire analyse van twee bestaande datasets, uit Duitsland, van maart en september 2016. De resultaten waren gemengd, maar over het algemeen is er steun voor het idee dat kinderen leren van nieuwsmedia, dat hun attitude samenhangt met die van hun ouders en dat er een negatieve shift was in attitude ten aanzien van vluchtelingen. Er werd geen steun gevonden voor de relatie tussen SES en nieuwsmedia gebruik of voor de toename in kennis bij Duitse kinderen. Het leek plausibel dat er faire politieke participatie is in Duistland.

Eerst moeder van drie, of toch vooral politicus? Een kwantitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van vrouwelijke politieke kandidaten in de Vlaamse pers

Joke D'Heer
Vrouwelijke politieke kandidaten worden naar aanloop van de federale en lokale verkiezingen op een nadelige wijze gerepresenteerd in de Vlaamse pers. Niet alleen komen mannelijke kandidaten bijna dubbel zo veel aan bod, ook inhoudelijk worden vrouwelijke kandidaten op een stereotyperende wijze besproken. Hun leeftijd, maritale status en moederrol worden vaker vermeld in artikels.

OVERDAAD SCHAADT? De houding van generatie Z ten aanzien van nieuwsbeelden en –gebeurtenissen van menselijk leed

Charlotte De Backer
Masterthesis omtrent de nieuwsconsumptie van generatie Z-jongeren en hun morele gevoeligheid bij het zien van nieuws. Binnen deze thesis werd empirisch onderzoek gevoerd aan de hand van acht focusgroepen en een klassikaal debat in vijf Brusselse scholen. Eerst en vooral werden het nieuwsgebruik van jongeren en de waarden en betekenissen die ze eraan hechten bestudeerd. Daarnaast onderzocht de auteur de gevoelens die jongeren ervaren bij het zien van nieuwsbeelden van menselijk leed, alsook in welke mate deze gevoelens al dan niet omgezet worden tot actie.

'Heeft u nog tijd voor uw man?': Over de beeldvorming van vrouwen met een topfunctie in de Vlaamse media

Charlotte Deprez
Deze bachelorproef gaat over de beeldvorming van vrouwen in topfuncties in de Vlaamse media en de gevolgen daarvan. Het bestaat uit een theoretisch (researchdossier) en een praktisch deel (vier artikels over het thema).

De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Anouk Torbeyns
De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Strange Comrades: Non-Jihadist Foreign Fighters in Iraq & Syria

Simon De Craemer
Wie 'foreign fighter' denkt, denkt 'jihadist'. Met dit onderzoek wordt die misconceptie bijgesteld: ook aan de andere kant van het conflict bevinden zich honderden vrijwilligers van uiteenlopende nationaliteiten. Bijna 400 anti-jihadistische vrijwilligers bij Koerdische milities werden geanalyseerd om een beeld te schetsen van een onderbelicht fenomeen. Ook de problematische aard van de ontwikkelingen en het non-beleid van verschillende overheden worden onderzocht.

Nieuwsvermijders; een opkomend profiel in tijden van extreem negatief nieuws?

Joris Becq
Er werd nagegaan of de negativiteit van het nieuws een substantieel aantal Vlamingen van het nieuws wegtrekt. Naast de prevalentie van nieuwsvermijding werd er eveneens nagegaan wat de redenen zijn van de nieuwsvermijders om het nieuws te ontvolgen.

Nieuwsconsumptie en de responses op terrorisme

Lennart Tobback
De invloed van nieuwsconsumptie op een cognitieve en emotionele respons op terrorisme, namelijk de angst voor terrorisme en het catastroferen van terrorisme en het verband van die responsen op de attitude ten opzichte van moslims en vluchtelingen.

Beyond refugee protection: me, myself and I? Een multimethodisch onderzoek naar de publieke communicatie van internationale vluchtelingenorganisaties over de Syrische vluchtelingencrisis

David Ongenaert
Deze thesis bestudeert de discursieve strategieën binnen de publieke communicatie van vluchtelingenorganisaties en de achterliggende, verklarende productie- en bredere maatschappelijke context. Gebruikmakend van een kritische discoursanalyse (Fairclough, 1995), onderzoeken we de persberichten van 2014 tot en met 2015 over de Syrische vluchtelingencrisis van drie internationale vluchtelingenorganisaties. Semi-gestructureerde diepte-interviews met pers- en regioverantwoordelijken van de onderzochte vluchtelingenorganisaties vormen aanvullend onderzoeksmateriaal. We komen tot de conclusie dat vluchtelingen binnen de onderzochte persberichten ontmenselijkt worden en ondergeschikt zijn aan de zelfontplooiing van het brede publiek en nationale staatsbelangen.

Beeldgebruik in de mediaberichtgeving over terreurgroep IS

Rani Decock
Het is een kwantitatieve inhoudsanalyse van nieuwsfoto’s in de mediaberichtgeving over terreurgroep Islamitische Staat, verschenen op de website van De Morgen en Het Laatste Nieuws gedurende 1 jaar.

Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties

Orpha de Lenne
Onderzoek naar in welke mate attitudes, normen en koopgedrag betreffende duurzame kledij worden beïnvloed door mediaberichten over de corporate social responsibility van fast fashion bedrijven.

Het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen in de nieuwsmedia: een kwantitatieve inhoudsanalyse van 2009 tot 2014

Lien Verbeeck
Op basis van framing- en agendasettingstheorieën nagaan hoe het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen er uit ziet in de nieuwsmedia. Analyse van nieuwsfragmenten van journaals op VRT en VTM.

Involve me and I learn. Een verkennend onderzoek naar interactieve visualisatie van oorlogsberichtgeving en engagement bij het publiek.

Leenke De Donder
Innovatief bericht geven over oorlog: omgaan met een vermoeid lezerspubliek.Het romantische beeld van een journalist die de wijde wereld in trekt op zoek naar verhalen wordt steeds meer gerekend tot het verleden. Nochtans hoeft dit niet per se te leiden tot een daling in de kwaliteit van een nieuwsproduct. Integendeel, het huidige informatielandschap heeft nog nooit zoveel mogelijkheden geboden. Hoe kan een journalist die nieuwe mogelijkheden op zo’n manier benutten, dat hij opnieuw een boeiend, duidelijk en interactief verhaal kan brengen?

De kwaliteit van het resultaatcijfer en financiering met bankkrediet tijdens de crisis

Jolien De Cock
De kwaliteit van het resultaatcijfer en financiering met bankkrediet tijdens de crisisKoppen als “KMO’s krijgen steeds minder krediet”, “Recordaantal bedrijven failliet” en “Regering wil toegang KMO’s tot kredieten stimuleren” waren de voorbije jaren alom tegenwoordig in allerhande nieuwsmedia. Tot op vandaag heeft de financiële crisis van 2008-2009 een enorme impact op de economie, de bedrijfswereld en elk individu binnen de samenleving. Mensen vormen een van de meest waardevolle productiefactoren binnen het bedrijfswezen,  KMO’s zijn op hun beurt de motor van de economie.