Nooit meer stress door het openbaar vervoer

Arne
Nys

App begeleidt je stap per stap met bus of trein en toont wat je kan doen in geval van problemen

Vertragingen, afschaffingen, stakingen, … De pendelaar worstelt dagelijks door allerlei problemen die kunnen ontstaan tijdens het reizen met bus of trein. Arne Nys (22), masterstudent Mobiliteitswetenschappen aan Universiteit Hasselt, ontwierp een app die meteen andere routes suggereert in geval van problemen, zodat je snel weer verder kan reizen. Voor mensen die maar zelden het openbaar vervoer gebruiken toont de app ook stap per stap de relevante informatie om verder te geraken, zoals in een navigatiesysteem voor auto’s.

Beeld je in: je trein heeft 20 minuten vertraging opgelopen waardoor je je aansluiting niet meer haalt. Of je bus staat in de file, waardoor het sneller zou zijn om bij de volgende halte over te stappen. Dit zijn dingen die pendelaars dagelijks meemaken, en het kost veel tijd en frustratie om andere routes te vinden. Bovendien kampen mensen die maar sporadisch het openbaar vervoer nemen vaak met onzekerheid: “Zit ik wel op de juiste bus?”, “Waar moest ik nu weer afstappen?”. Dit zorgt voor stress, en kan ertoe leiden dat mensen besluiten om toch maar de auto te nemen.

Mobiele apps zoals die van De Lijn, NMBS of Google Maps zijn een grote hulp bij het opzoeken van reisroutes en om te checken of je bus of trein op tijd is. Deze apps bieden echter maar een statische lijst van de verschillende stappen in je route, zonder rekening te houden met hoe ver je al gevorderd bent of hoeveel vertraging je al opgelopen hebt. Dit kan immers een impact hebben op de rest van je reis. Bovendien overladen apps je met allerlei informatie, waardoor de relevante informatie op het juiste moment verloren raakt.

Voor zijn thesis onderzocht Nys hoe een app eruit zou kunnen zien die stap per stap enkel relevante informatie toont, maar die de gebruiker ook waarschuwt in het geval van problemen. Hiervoor gebruikte hij het principe van ‘Cascading Information’, waarin een hele brok informatie wordt opgesplitst in beter verteerbare stukjes. Door het succesvol doorlopen van elke stap geraakt de reiziger zo gemakkelijk op de eindbestemming. Tegelijkertijd kan je zien hoe ver je al bent geraakt, en kan je snel teruggrijpen naar het volledige reisoverzicht.

Omdat trein- en busreizigers vaak heel snel informatie moeten opzoeken onder stressvolle omstandigheden, is het belangrijk dat de app duidelijke informatie weergeeft op een overzichtelijke manier. Daarom werden testgebruikers uitgenodigd om feedback te geven op het prototype, zodat het verder verbeterd kon worden. In eerste instantie gebeurde dit met interviews en kleine groepsgesprekken, later werd ook nog een online enquête uitgestuurd. Op die manier kon het prototype grondig worden aangepast aan de noden van bus- en treinreizigers.

Onder de motorkap baseert de app haar informatie en suggesties op de real-time posities van de reiziger en van de te nemen voertuigen. Aan de hand van GPS en een versnellingsmeter, die elke smartphone bezit, kan de huidige activiteit van de gebruiker herkend worden: zo weet de app of hij nog aan de bushalte staat te wachten, of reeds op de bus is gestapt. Dit wordt gecontroleerd met behulp van real-time informatie van De Lijn en NMBS. Zo toont de app altijd de juiste en meest relevante informatie op het geschikte moment.

Maar het nemen van openbaar vervoer beperkt zich niet tot bus en trein alleen. Op weg van thuis of het werk naar de halte dien je de juiste wandelroute te volgen, anders ben je niet op tijd voor je trein of bus. Voor mensen die de stad niet kennen of die moeite hebben met zich te oriënteren is dus een Google Street View-navigatiefunctie toegevoegd, waardoor het duidelijk is wanneer de gebruiker links of rechts moet afslaan. De navigatie houdt ook rekening met het gemiddelde wandelsnelheid van de gebruiker, zodat de reistijd hieraan aangepast kan worden. Wanneer de gebruiker toch te traag wandelt, krijgt hij een notificatie dat hij zijn bus of trein zal missen als hij niet versnelt.

De testpersonen waren over het algemeen heel tevreden over de applicatie. 81% van de mensen die de enquête invulden gaven aan dat ze het graag of heel graag zouden willen gebruiken. Wel gaven sommigen aan dat ze de real-time informatie van De Lijn en NMBS niet altijd vertrouwen, en dat ze geen suggesties voor trein- of busroutes willen als ze daar geen vervoerbewijs voor hebben. De Street View-navigatie werd wel door velen bijzonder positief onthaald. Verdere suggesties waren o.a. om fietsnavigatie toe te voegen en om tickets te kunnen kopen via de app.

Om de app gebruiksklaar te maken moeten eerst nog een heleboel technische zaken in orde te worden gemaakt om de reisassistentie en alternatievensuggesties te laten functioneren. Hiervoor moeten algoritmen worden opgesteld die herkennen wat de gebruiker aan het doen is onderweg, en die alleen relevante reisalternatieven bieden wanneer de app merkt dat er vertragingen of annuleringen zijn. Meer tests zijn nodig om dit uit te werken en op punt te stellen.

Desalniettemin is het een veelbelovend concept dat veel pendelaars en sporadische trein- en busreizigers zou kunnen helpen. Verschillende partijen gaven al aan interesse te hebben. Sinds september werkt Nys dan ook in Berlijn voor een startup die een reisapp heeft uitgebracht en die verder wil ontwikkelen. Eén ding is zeker: mobiele apps zijn een uitstekende manier om openbaar vervoergebruikers beter te informeren en verder te helpen, en ze zullen in de toekomst nog beter in hun behoeften kunnen voorzien.

Download scriptie (29.93 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Tom Bellemans
Thema('s)