Modelleren van verplaatsingsgedrag van kinderen

Jeroen
Jonckheere

Wat als … de school een uur later begint?

Geregeld worden er maatregelen ingevoerd die een invloed hebben op het dagelijks leven. De invloed van deze maatregelen kan onderzocht worden aan de hand van een activiteiten-gebaseerd model. Dit is een computerprogramma dat uitrekent welke activiteit iemand wanneer en waar doet. Wanneer in het programma een maatregel wordt ingevoerd, zoals een verhoging van de prijzen van bus of tram, kan het effect van deze maatregel op de activiteiten van een persoon uitgerekend worden.

Momenteel bestaan zulke computerprogramma’s enkel nog maar voor volwassenen. Maatregelen die een invloed hebben op het leven van kinderen kunnen nog niet bekeken worden. Toch vormen kinderen een belangrijk onderdeel van onze samenleving en heeft een wijziging van hun activiteitenprogramma ook een invloed op het programma van de ouders. Wanneer immers de school een uur later begint, zorgt dit er voor dat op het einde van de dag de school ook een uur later gedaan is. Hierdoor kan het zijn dat ouders niet meer na het halen van hun kinderen naar de winkel gaan, maar voor ze de kinderen naar school doen. Voor het kind zijn er echter ook een aantal veranderingen mogelijk. Zo zou het kunnen dat doordat de school later begint de zwemles niet langer om 17 uur kan beginnen, maar pas om 17 u 30. Om deze berekeningen te kunnen doen dient een computerprogramma opgesteld te worden dat uitrekent welke activiteiten kinderen doen. Wanneer dit geweten is kan men immers voor iedereen in een gezin bepalen waar deze persoon zich bevindt.

Hoe werkt het?

In zijn masterproef ‘verkeerskunde’ stelde Jeroen Jonckheere een prototype van zo een computerprogramma op. In eerder onderzoek werd al nagegaan welke variabelen een invloed hebben op de keuze voor een bepaalde activiteit, voor een bepaald vervoermiddel en begeleiding door een ouder. Een combinatie van al deze zaken in één programma kwam echter zelden of niet voor.

Door het combineren van al deze deelaspecten in één computerprogramma kan een volledig beeld geschetst worden van wat een kind op een dag doet. Hiervoor zijn een aantal gegevens nodig over het kind waarvan men dit wil weten. De informatie die hiervoor nodig is, bevat onder meer het geslacht van het kind, de leeftijd van het kind, het aantal broers en zussen, de woonplaats, … Wanneer deze informatie wordt ingevuld kan het programma berekenen welke activiteiten op elk tijdstip de grootste kans hebben om uitgevoerd te worden door het kind. Zo voorspelt het model bijvoorbeeld dat een jongen van 10 jaar uit een stad in Oost-Vlaanderen met 3 broers en zussen op dinsdag naar school gaat van iets na 8 uur tot 15 u 30. Na deze schoolactiviteit gaat de jongen volgens het model naar huis en blijft hij thuis. Naast het bepalen van deze activiteiten kan het programma ook bepalen hoe de verplaatsing naar de verschillende activiteiten gebeurt en door wie het kind wordt begeleid tijdens de activiteiten en de verplaatsingen.

Beperkingen van het programma

Het opgestelde programma bevat momenteel enkel gegevens over kinderen uit 5de studiejaar tot 2de middelbaar. Het programma kan dan ook enkel een programma opstellen voor kinderen uit deze klassen. Voor oudere en jongere kinderen dienen bijkomende gegevens verzameld te worden. Er werden daarnaast enkel gegevens verzameld tijdens een schooljaar. Hierdoor kan het programma wel bepalen welke activiteiten een kind doet op een schooldag en in het weekend, maar niet welke activiteiten uitgevoerd worden tijdens de vakantie. Om deze beperkingen op te lossen dienen bijkomende data verzameld te worden.

Hoewel het opgestelde programma reeds kan bepalen welke activiteiten een kind doet kan het nog geen globale effecten berekenen. Hiervoor dient nog verder onderzoek te gebeuren. Door immers de berekening te doen voor alle kinderen kan bepaald worden wat het effect is van een kortere vakantie of van een schooldag die later begint. Wanneer dit gebeurt is, zal het op termijn zelfs mogelijk zijn om de specifieke effecten te bepalen op het hele gezinsleven.

Download scriptie (1.87 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2013
Thema('s)