Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Universiteit Antwerpen
2021
Sema
Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.
Meer lezen

Verdeel en heers: polarisatie op sociale media

Universiteit Gent
2021
Lukas
Lecluyse
Deze scriptie behandelt hoe frequent Vlaamse politieke partijen polariseren op sociale media. Het focust hierbij op discursieve en retorische technieken die in sociale mediaberichten gebruikt kunnen worden.
Meer lezen

Omgaan met publieksreacties op online nieuwsartikelen: moderatie-aanpak bij Het Laatste Nieuws en VRT

KU Leuven
2021
Sam
Vandenbosch
Deze masterproef werpt een blik op de moderatie van onlinepublieksreacties bij de Vlaamse nieuwsmedia Het Laatste Nieuws en de VRT. Binnen die nieuwsmerken werden zowel de moderatoren van de website als de moderatoren van de sociale mediakanalen bevraagd.
Meer lezen

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Universiteit Gent
2020
Emiel
Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.
Meer lezen

An extensible, resilient and private peer-to-peer online social network

Vrije Universiteit Brussel
2018
Ruben
De Smet
Online sociale netwerken hebben vaak last van veiligheids- en privacyproblemen. Door gebruikersgegevens niet op te slaan op een server, maar bij je vrienden en familie, kan Big Brother niet meer meekijken. Jammer genoeg is het maken van zo'n sociaal netwerk erg moeilijk. Deze thesis presenteert een platform om dit erg te vergemakkelijken.
Meer lezen

Too late to apologise? The effects of interpersonal strategies in replies to complaints on Facebook

Universiteit Gent
2017
Jasmien
Bocket
In deze masterproef werd het effect van de formulering van antwoordstrategieën op klachten op Facebook onderzocht.
Meer lezen

Voorspellen van de sociale beleving van nieuwsartikels met behulp van sentimentanalyse

Universiteit Hasselt
2017
Michelle
Gybels
Lezers kunnen op Facebook reacties plaatsen onder nieuwsartikels. In het kader van deze thesis is met behulp van verschillende machine learning technieken automatisch voorspeld wat het uitgedrukte sentiment van deze reacties is: negatief, positief of neutraal/objectief. Voor de eigen case is gekozen voor artikels van Het Belang van Limburg.
Meer lezen

(Samen) Online Ziek; Een exploratief onderzoek naar de manier waarop het geconfronteerd worden met reumatische aandoeningen betekenis krijgt, gerelateerd aan sociale-media-ervaringen

Universiteit Gent
2016
Tom
Van Ransbeeck
Een diepgaande analyse van de processen die ertoe leiden dat mensen door online participatie in staat worden gesteld om hun eigen reumatische aandoening succesvol een plaats te geven in hun leven.
Meer lezen

DE RECLAME-EFFECTIVITEIT VAN BEHAVIORAL TARGETING OP FACEBOOK, DE ROL VAN RECLAMEWIJSHEID EN HET EFFECT VAN PERCEIVED FAIRNESS

Universiteit Antwerpen
2015
Britt
Janssen
reclameWIJSHEID‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change’               ~Charles Darwin, 1809Adverteerders worden gedwongen om zich voortdurend aan te passen naar een nieuw reclameformat. Het medialandschap is continu in verandering: naast traditionele reclamevormen worden er steeds meer nieuwe reclamevormen ingezet om consumenten te triggeren. Het aantal blootstellingen aan reclame door kinderen en jongeren neemt voortdurend toe, alsook het steeds meer divers worden van gebruikte kanalen.
Meer lezen

Help! Mijn kind wil op Facebook. Ouders preventief ondersteunen wanneer kinderen, jonger dan 13 jaar willen deelnemen aan sociale media.

Odisee
2015
Linda
Nijst
Help! Mijn kind wil op Facebook.Ouders preventief ondersteunen wanneer kinderen, jonger dan 13 jaar willen deelnemen aan sociale media.Het mag niet, maar het gebeurt wel! 35% van de Vlaamse 9-12 jarigen heeft een profiel op sociaal netwerk Facebook. Hoezo mag dat niet? Zegt wie? Is dat een probleem als ze dat toch doen? En weten die ouders dat wel? Moeten we ouders waarschuwen, geruststellen of ondersteunen? En op welke manier kunnen professionals dat dan best doen?
Meer lezen