Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Charlotte Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.

Are you a news junkie? Een exploratief onderzoek naar serendipitous mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen.

Marie-Christine Omey
Are you a news junkie? Tegenwoordig worden we via zowel traditionele als digitale media constant overspoeld met nieuws en actuele gebeurtenissen. Beseffen we het wel nog wanneer we nieuwsfeiten lezen? Of botsen we met zijn allen steeds vaker toevallig op nieuwscontent? Wat zeker is, is dat de wereld de voorbije jaren steeds mobieler wordt. Smartphones en tablets zijn alomtegenwoordig. Ook de nieuwswereld gaat niet voorbij aan deze trend naar meer mobiliteit.

Going Deeper Underground: Using accelerometers on mobile devices to enable positioning on underground public transportation systems

Thomas Stockx
Nooit meer verdwalen in de metroDankzij de razendsnelle evolutie van technologieën als GPS en WiFi kunnen smartphonegebruikers bijna overal hun locatie bepalen. Ondergronds werken deze technieken echter niet en slaan bestaande apps zoals Google Maps de bal helemaal mis. Dit wordt getoond in figuur 1.Nochtans zijn er verschillende toepassingen mogelijk als we de locatie van een gebruiker kunnen bepalen. Om te beginnen zou een gebruiker zijn locatie kunnen bekijken in bestaande apps als Google Maps. Stel je dan voor dat dit uitgebreid wordt met een GPS-achtige applicatie voor de metro.

Personaliseren van zoekopdrachten door de analyse van surfgedrag en contextinformatie

Jeroen Liebaert Eline De Meyer
Abstract – We designed a program to get better recommendations then those given by most search engines. To do this each user has his own profile in which his search history is stored. By combining this profile and ontology based reasoning, recommendations are generated. Afterwards the recommendations are enriched with context information. The program was tested on a set of data obtained through a questionnaire.IntroductionThe well known problem with search engines is that they always display a lot of unwanted recommendations.