De bescherming van de consument bij de verkoop van een onroerend goed

Universiteit Gent
2019
Julie
Marchau
In deze masterproef werd onderzocht hoe de consumentenbescherming in het Belgisch recht vorm krijgt bij de koop van een onroerend goed wanneer het gaat over een overeenkomst die gesloten wordt tussen een onderneming en een consument. Hoewel bijna elke persoon in aanraking komt een koopovereenkomst van een woning blijkt er bij velen een gebrek aan kennis te bestaan van de toepasselijke regelgeving op deze koopovereenkomsten. Er heerst vooral een misvatting over het moment waarop een koop tot stand komt. Aangezien hier al onduidelijkheid over bestaat, kan de vraag gesteld worden of consumenten op de hoogte zijn van de bijzondere consumentenbeschermende regels in het Belgisch recht. Waarschijnlijk niet.
Meer lezen

Kwantitatief onderzoek naar het effect van de relatieve positie van het huismerk in het winkelschap

KU Leuven
2015
Nikki
Somers
Huismerk rechts van A-merk gunstiger effect op verkopenEen studente van de KU Leuven deed voor haar masterproef Marketing Management (Handelswetenschappen) een experimenteel onderzoek naar de indeling van het winkelschap. Twee weken lang was een Carrefour Express-winkel in Kontich het onderzoeksterrein. Uit een enquête met 133 Vlaamse consumenten blijkt dat een huismerk beter rechts van een A-merk wordt geplaatst Het resultaat?Wanneer het huismerk rechts van het A-merk staat, heeft dit een gunstiger effect op de aankoopintentie dan wanneer het links staat.
Meer lezen