Hoe beleven kinderen met autisme doelgroepgerichte theaterlessen? Een dynamische analyse vanuit Disability Studies

KU Leuven
2019
Andries
Haesevoets
Vanuit verschillende modellen binnen het interdisciplinaire onderzoeksveld Disability Studies, is er onderzocht hoe kinderen met autisme theaterlessen ervaren. Dit zorgt voor een complex en gelaagd beeld van de kinderen die het essentialistische en reductionistische karakteriseringsverhaal overstijgt. Beide deelnemers van dit onderzoek beleefden de theaterlessen op een andere manier. Ieder kind met autisme is dan ook uniek.
Meer lezen

De wereld van k3: Een studie naar de educatieve rol van k3-liedjes aan de hand van een thematische analyse van de teksten en een kwalitatieve bevraging van stakeholders

Universiteit Gent
2018
Marjolein
Van Den Noortgate
In deze scriptie wordt de rol van K3-liedjes in de non-formele educatie van kinderen onderzocht aan de hand van drie kwalitatieve methoden, namelijk een thematische analyse van de teksten, een bevraging van de tekstschrijver en zangeressen van K3 en een focusgroep met kinderen.
Meer lezen

Voetbalclubs en hun socio-culturele werking Van hooliganisme tot communitywerking in Engeland en België. Een casestudy van KAA Gent en RSC Anderlecht.

KU Leuven
2015
DEBORAH
D'HAUWER
RSC Anderlecht, het nieuwe stadion en maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren er protestacties door voetbalsupporters. Om voetbalgeweld (één van de protestacties) aan te pakken, werden er door de voetbalautoriteiten en overheden verschillende acties op poten gezet. Fancoaching –het begeleiden van fans om incidenten tegen te gaan- is daar een voorbeeld van. Het Heizeldrama (1985) en Hillsboroughincident (1989) speelden hierin een belangrijke rol. In Manchester verzetten de supporters zich echter tegen de hypercommercialisering van het voetbal.
Meer lezen

Recycling Space. Reframing Urban Derelict Sites and Properties. Exploring Space Theories from Henri Lefebvre to Urban Catalyst.

KU Leuven
2015
Siobhan
Dolezal
Ook ruimte kunnen we recyclerenUplace: we kennen het ondertussen allemaal. De plannen om een groot winkelcentrum neer te zetten in de buurt van Brussel heeft al voor heel wat ophef en media-aandacht gezorgd. En terecht. Niet alleen is de eerste goedkeuring van het project gebaseerd op valse beloftes en onjuiste veronderstellingen, zulke megaprojecten werken vooral ook leegstand in de hand — en laat dat nu net het probleem zijn dat vandaag in elke stad meer en meer zichtbaar wordt.De stad groeit en krimpt Door verstedelijking wordt de stad de dagelijkse leefomgeving van meer en meer mensen.
Meer lezen

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...

KU Leuven
2015
Morien
Raeymakers
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET... PRODUCT PLACEMENT IN MUZIEKVIDEO'SLady Gaga stapt naar voren en zingt in haar controversiële muziekvideo de eerste zinnen van haar succesnummer Telephone… Met een blikje Coca Cola Light in haar kapsel… Daarvoor betaalde het bijhorende bedrijf grof geld.
Meer lezen

De opkomst van de mangacultuur in België: een subcultuuronderzoek

KU Leuven
2015
Lora-Elly
Vannieuwenhuysen
Manga en anime in België – een subcultuur?Ik kijk al anime sinds ik veertien was. Ik doe dat via het internet. Dat is wat de meeste mensen doen die naar anime kijken omdat er heel veel sites zijn waar je gratis naar anime kan kijken. […] Ze praten in het Japans en er is Engelse ondertiteling. Ik vind het echt tof om naar anime te kijken omdat ze anders zijn dan de typische Westerse series. Je wordt echt meegezogen in het verhaal. Ik heb toch een hele grote interesse in Japan.
Meer lezen

Tomorrow Never Knows: Technostalgie en Retro Branding in Hedendaagse Muziekproducties

KU Leuven
2015
Roel
D'Hont
Deze thesis bestudeert de fenomenen van technostalgie en retromarketing en -branding in de hedendaagse totstandkoming van populaire muziek. Dit verlangen naar gedateerde audiotechnologieën wordt vooreerst gekaderd binnen een algemenere retrospectie, die door auteurs als Svetlana Boym en Simon Reynolds wordt erkend als een historisch maar ook eigentijds fenomeen met particuliere karaktereigenschappen. In haar peiling naar de drijfveren achter anachronistische consumptie stelt deze meesterproef die nostalgische verklaring echter in vraag.
Meer lezen