De evolutie van de Beneden-Durme door de interactie van fysische en antropogene factoren

Universiteit Gent
2021
Tim
Van den Branden
De thesis belicht de complexe mens-natuur interactie in het landschap. De recente evolutie van de rivier Durme vormt het perfecte voorbeeld om deze interactie te onderzoeken. Aan de hand van historische kaarten, oude foto's en luchtbeelden werd onderzocht wat de rol van menselijke activiteiten is in de opmerkelijke transformatie die deze rivier onderging.
Meer lezen

Modeling and Impact Analysis of Heat Extraction from Surface Water

KU Leuven
2020
Jan
Denayer
  • Sebastian
    Baes
Winnaar Scriptieprijs
Deze scriptie beslaat het ontwerp van een wiskundig riviermodel dat het warmtepotentieel van rivieren in kaart brengt.
Meer lezen

Impact van de betonstop op de rivierafvoer

KU Leuven
2018
Arnoud
Vermeir
Om het ruimtegebruik in Vlaanderen te beperken naar de toekomst toe, wil de Vlaamse Regering de betonstop doorvoeren. Deze masterproef onderzocht de impact hiervan op de rivierafvoer (meer bepaald de rivieroverstromingen en droogte) via hydrologische modellering. Het bekomen landgebruik in Vlaanderen diende hiervoor als input.
Meer lezen

Evaluatie beschikbare technieken voor debietsmeting van kleine waterlopen

KU Leuven
2014
Kenny
Liebert
  • Kenny
    Liebert
De toekomst voor zuiver oppervlaktewater in VlaanderenLiebert KennyIndustriële wetenschappen chemie, KULeuven @ Campus De NayerDe kwaliteit van het oppervlaktewater in Vlaanderen kent de afgelopen twee decennia een sterke vooruitgang door een geïntegreerde aanpak van deze problematiek via centrale en decentrale waterzuiveringsinstallaties. Toch komen er nog te veel polluenten in ons oppervlaktewater terecht (zoals nitraten en fosfaten) die schadelijk zijn voor de gezondheid en welzijn van de mens, maar ook voor de natuurlijke ecosystemen.
Meer lezen

Estimating the impact of earthquake-induced landslides on contemporary sediment yield

KU Leuven
2014
Jente
Broeckx
Rivieren in opschuddingAardbevingen kunnen naast het instorten van gebouwen ook grondverschuivingen veroorzaken. Bij sommige aardbevingen gaat het om enorme massa’s rots en bodemmateriaal tot wel 47 miljard kubieke meter. Om dit materiaal te transporteren zou een konvooi vrachtwagens nodig zijn dat 725 maal langer is dan onze evenaar. Een deel van deze grondverschuivingen kan bovendien in rivieren terechtkomen, met alle gevolgen van dien.Iedereen kent de beelden waarbij men na een grondverschuiving met man en macht op zoek gaat naar overlevenden bedolven onder het puin.
Meer lezen