HET BEROEP INFLUENCER: Een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken

Vrije Universiteit Brussel
2023
Noor
Peeters
“Het beroep Influencer" is een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken, dat sociale media influencers benaderd vanuit een professioneel en beleidsmatig perspectief.
Meer lezen

A SENTIMENT ANALYSIS OF THE BEAUTY COMMUNITY TOWARDS QUEER BEAUTY GURUS’ YOUTUBE VIDEO TOPICS: THE CASE OF JEFFREE STAR

Vrije Universiteit Brussel
2021
Dounya
Lahmami
De meest populaire Beauty Gurus vandaag, maken deel uit van de LGBTQI+ community (Lesbisch, Gay, Biseksueel, Transgender, Queer & Interseks). Denk aan Jeffree Star of Nikkie Tutorials. Zij geven actief vorm aan de toekomstige beauty wereld. Toch is bestaand onderzoek naar queer Beauty Gurus zo goed als onbestaand. Daarom brengt dit onderzoek, met inclusie als focus, een meer genuanceerde benadering aan bestaand wetenschappelijk onderzoek over Beauty Gurus.

Deze studie heeft tot doel de sentimenten van het publiek ten opzichte van YouTube-video-onderwerpen van queer Beauty Gurus te bepalen. Een sentimentanalyse van 800 YouTube comments werd uitgevoerd.
Meer lezen

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Universiteit Gent
2020
Emiel
Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.
Meer lezen

Opening and Closing Strategies in Vlogs: How Monologues Encourage Conversation

Universiteit Antwerpen
2015
Jessica
De Boeck
YouTube dankt populariteit aan taalgebruikKijkt u wel eens naar YouTube-video’s? Waarschijnlijk wel. YouTube is dan ook erg populair, vooral bij jongere generaties. Vanwege haar populariteit wordt de website ook wel eens de nieuwe televisie genoemd. YouTube heeft haar succes deels te danken aan haar toegankelijkheid en de diversiteit aan onderwerpen die in de filmpjes aan bod komen. De manier waarop YouTube-gebruikers met elkaar communiceren, draagt ook bij aan het succes van het platform. De tijd van passief media consumeren is voorbij, alles is tegenwoordig interactief.
Meer lezen

Het gebruik van YouTube als politiek communicatiemiddel in Vlaanderen.

KU Leuven
2013
Sven
Rosius
Vlaamse politicus omarmt YouTube (nog) nietIn de VS lijken YouTube video’s ondertussen definitief hun plaats in politieke campagnes veroverd te hebben. In tijden waarin sociale media voor veel mensen geen geheimen meer kennen, staan de Vlaamse politici echter nog niet met beide voeten in het Web 2.0. Dat is de conclusie van de masterproef die Sven Rosius schreef aan de hand van een analyse van de campagnes voor de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Slechts één op zes kandidaten maakte gebruik van YouTube in die verkiezingen, en meestal bleef het bij één filmpje.
Meer lezen