Het opbouwen van betekenisvolle relaties tussen personen met complexe ondersteuningsnoden en hun begeleiders: een mixed-methods onderzoek met perspectief voor het in contact gaan met de cliënt, door de bril van de begeleiders en ouders

Universiteit Gent
2023
Bo
Sanders
Het belang van het in contact gaan met personen met complexe ondersteuningsnoden als basis voor de opbouw van betekenisvolle relaties met de begeleiders in een Vlaamse voorziening.
Meer lezen

Een noodsituatie, wat nu?

Hogeschool Gent
2017
Riet
Philips
Personen met een verstandelijke beperking leren handelen in een noodsituatie en een draaiboek opstellen voor de begeleiding.
Meer lezen

Ergotherapie met een focus op de relatie

Arteveldehogeschool Gent
2015
Jorina
Meulebrouck
Kwaliteit van leven! Hoe wordt dit bereikt bij volwassen personen met een verstandelijke beperking?Kwaliteit van leven is een steeds belangrijker begrip binnen onze samenleving. Indien er aan personen wordt gevraagd wat voor hen kwaliteit van leven is, zullen zij elk een verschillend antwoord geven. Schalock beschrijft dat kwaliteit van leven bereikt wordt aan de hand van verschillende factoren. De mate waarin iemand zelfstandigheid, sociale participatie en welzijn ervaart, in combinatie met het belang dat een persoon hieraan hecht, bepaalt de kwaliteit van het leven (Schalock, 2010).
Meer lezen

De boog kan niet altijd gespannen staan

Hogeschool Gent
2014
Linde
Praet
De boog kan niet altijd gespannen staanPersonen met een verstandelijke beperking hebben recht op vrije tijd zoals iedere mens dit heeft. Ook binnen een dagcentrum waar personen met een verstandelijke beperking werken. Maar hoe kan deze vrije tijd ingevuld worden, u verveelt zich soms toch ook?Makkelijker gezegd dan gedaanBinnen het dagcentrum waar de personen werken, wordt er tijdens de middag tijd ter beschikking gesteld om even op adem te komen. Iedereen is vrij om te doen wat hij wil (in de mate van het mogelijke).
Meer lezen

Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent. Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties

Universiteit Gent
2014
Karolien
Buys
Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent.Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties. Mensen met een verstandelijke beperking hebben talenten, toch worden deze niet altijd in de verf gezet. Dit onderzoek wil net de nadruk leggen op wat mensen wel kunnen, wat zijn hun sterktes. We gaan in de samenleving steeds verder weg van het deficitdenken, wat betekent dat we niet meer enkel focussen op wat iemand begrenst, wat mensen niet kunnen.
Meer lezen

Viamigo: Een vriend op weg

Thomas More Hogeschool
2014
Jade
Mertens
  • Shannen
    Molemans
  • Shana
    Nauwelaerts
  • Sien
    Smeuninx
We kozen voor deze bachelorproef vanuit een sociale bewogenheid. Veel studenten vinden ‘onderzoek’ misschien nietszeggend, maar wij zijn overtuigd dat we via dit onderzoek een kleine bijdrage kunnen leveren aan meer sociale inclusie voor mensen met een verstandelijke beperking. Sociale inclusie staat voor gelijkwaardigheid en volwaardig burgerschap vanuit het perspectief dat de verantwoordelijkheid voor de integratie van mensen met een functiebeperking in grote mate bij de samenleving ligt. We moeten de instituties van de samenleving veranderen, om tot meer sociale inclusie te komen.
Meer lezen

Ik wil en kan het zelf zeggen, geef mij gewoon een kans!

Hogeschool Gent
2011
Tahnee
Opsomer
Onder invloed van het hedendaagse burgerschapsparadigma, dat streeft naar een positieve kijk op mensen met een beperking, is het woord 'toegankelijkheid' enorm belangrijk geworden. De maatschappij doet allerlei aanpassingen en verbeteringen om de omgeving zo toegankelijk als mogelijk te maken voor personen met een beperking. Zo wordt er de laatste jaren veel aandacht besteed aan de toegankelijkheid van openbare wegen, gebouwen, het openbaar vervoer... Dit zijn allerlei aanpassingen die bijdragen tot de fysieke toegankelijkheid.
Meer lezen