Her game too: Hoe gaat het Belgische eersteklassevoetbal om met vrouwelijke supporters?

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Margit
Ghillemyn
Hoe voelen vrouwen zich in de Belgische stadions? Wat gaat er goed, wat kan er beter en waar liggen de kansen volgens zowel dames als heren?
Meer lezen

Impact van COVID-19 op sponsorwerving (casestudy: Vlaams amateurvoetbal)

KU Leuven
2022
Jarne
Thyssen
Aan de hand van de kwalitatieve onderzoeksmethode wordt in dit onderzoek de impact van de
coronapandemie op de sportsponsoring in het Vlaams amateurvoetbal onderzocht. In de
gevoerde diepte-interviews werden topics aangehaald zoals de motieven, de achtergrond van de
respondent, de relatie tussen beide partijen en de impact van de coronapandemie op deze relatie
en op de respondent zelf. Aan de hand van de antwoorden op de vragen tracht men in dit
onderzoek een representatief beeld te schetsen voor het Vlaams amateurvoetbal.

Uit dit onderzoek blijkt dat veel sponsorrelaties zijn blijven doorlopen doorheen de pandemie. De
reden hiervoor kan men meestal terugvinden in de motieven om de relatie aan te gaan of in de
tijdelijke aanpassingen aan de overeenkomst gedurende de coronapandemie.
Meer lezen

Het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van bedrijven. Case: OH Leuven

Hogeschool Gent
2021
Moutasim
Benkaddour
Sportsponsoring is de laatste decennia enorm gegroeid. Bedrijven willen naast de klassieke
communicatiekanalen, ook met sport hun marketingdoelstellingen behalen. In dit onderzoek wordt
er gekeken naar het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van
bedrijven.
Deze bachelorproef gaat over hoe bedrijven en voetbalploegen elkaar gemakkelijker kunnen vinden
en waar ze precies op moeten letten om een win-win situatie te verkrijgen. Er werd nagegaan welke
motieven schuilgaan achter de keuze voor het sponsoren van Belgische voetbalclubs. Daarnaast heb
ik gezocht naar de redenen waarom een bedrijf zou investeren in de Belgische markt die minder
bereik en aandacht krijgt van media en fans vergeleken met de absolute top (bv. Premier League).
Daarnaast heb ik onderzoek gevoerd naar de activatiemogelijkheden die gekoppeld zijn aan de
sponsoring. Waarom een bedrijf voor een bepaalde voetbalclub kiest en wat de doorslaggevende
factoren zijn in die keuze.
Het was zeer interessant om met grote bedrijven en voetbalploegen te praten die in de hoogste
klasse van de Belgische competitie aanwezig zijn. Ik ben te weten gekomen dat niet alleen budget
en bereik belangrijk is, maar veel meer dan dat. Grote bedrijven kijken heel erg naar de positionering
en waarden van een club. Als deze in lijn zijn met hun eigen waarden is een deel van de beslissing
voor voetbalsponsoring en de club reeds genomen. Daarna volgen de gesprekken waar er aandacht
wordt gegeven aan wat de club op vlak van creatieve visibiliteit en networking kan doen.
Tot slot moet rekening gehouden worden met de positionering van zowel de voetbalclub als de
potentiële partner. Voor het ene bedrijf zijn sportieve prestaties belangrijker dan voor de ander.
Daarom is het cruciaal om te anticiperen op de sportieve prestaties van het moment. Als het goed
gaat met de club kunnen deze resultaten aangekaart worden. Bij mindere tijden is het de bedoeling
dat de club de nadruk legt op het feit dat Leuven meer is dan alleen voetbal. Er wordt hard ingezet
op networking en de infrastructuur in het stadion. Hoe groter de het bedrijf, hoe creatiever ze
verwachten dat de clubs omgaan met de investeringen.
Meer lezen

The European football landscape: An analysis of the performance of Belgian, German and English football teams

Vrije Universiteit Brussel
2020
Louis
Van Looy
Dit werk analyseert de performance van voetbalclubs uit België, Duitsland en Engeland over een periode van 10 jaar aan de hand van statistische methoden. Devoornaamste link die onderzocht wordt is die tussen financiële, zakelijke en sportieve prestaties. Hieruit blijkt dat enkel Duitsland erin slaagt om een vorm van sustainability te creëeren. Werk aan de winkel dus voor het Engelse en Belgische voetbal.
Meer lezen

De invloed van muziek op trainingen van U10 voetbal

Hogeschool PXL
2020
Ali Kaan
Kocaman
Muziek en sport zijn altijd verbonden met elkaar, maar ga je ook beter sporten met muziek? Ik heb dit onderzocht bij de technische prestatie binnen voetbal. Of dat je beter presteert zie je in mijn eindwerk.
Meer lezen

De impact van sportsponsoring op de koopintenties van voetbalfans en de invloed van hun loyaliteit aan het team

Vrije Universiteit Brussel
2020
vic
berends
Deze scriptie onderzoekt de invloed van sportsponsoring op de fans van Club Brugge K.V. Hierbij wordt gekeken naar de koopintentie van de fans ten aanzien van verschillende merken, en de rol van teamloyaliteit.
Meer lezen

Welk beleid voeren de verschillende actoren tegen racisme in de eerste klasse van het Belgisch voetbal?

Hogeschool West-Vlaanderen
2019
Jarne
Pollie
Winnaar Scriptieprijs
Racistische incidenten bij voetbalsupporters komen nog vaak voor. Normaal moet een club een boete krijgen van de voetbalbond als de supporters zich misdragen, want de club is verantwoordelijk voor de daden van de supporters, maar dat gebeurt niet veel. Daarom moeten clubs supporters zelf straffen en aan sensibilisering doen om racisme uit de voetbalstadions te bannen.
Meer lezen

W(h)at een goal! - Een lexicologisch onderzoek naar de verhouding tussen Engelse en Nederlandse voetbaltermen in de Vlaamse voetbalverslaggeving

KU Leuven
2019
Quinten
Hiel
Concreet zet deze masterproef in op de uniformiteit in de Vlaamse voetbalverslaggeving om een beter zicht te krijgen op het gebruik van (vermijdbaar) Engels in de Vlaamse voetbalverslaggeving. We gaan ook na of er een taalbeleid (nodig) is binnen de voetbalverslaggeving. We combineren daarom kwantitatief en kwalitatief onderzoek: in het kwantitatieve luik voeren we een corpusonderzoek en in het kwalitatieve luik maken we gebruik van diepte-interviews die gevoed worden door de resultaten van het kwantitatieve luik.
Meer lezen

De efficiëntie van de voetbaltransfermarkt

Universiteit Gent
2017
Benoit
Luyts
  • Bram
    Cooremans
​​​​​​​Tijdens de zomertransferperiode van 2017 is er wereldwijd bijna 5 miljard euro aan nieuwe voetbalspelers uitgegeven. En dat is geen verrassing, de toegenomen transferbedrijvigheid neemt nu eenmaal jaar na jaar toe. In aantal, maar ook vooral in prijs: transferrecords volgen elkaar op en de betaalde sommen zijn ongezien. Zijn deze sommen wel nog rationeel?
Meer lezen

Vrijstelling van doorstorting bedrijfsvoorheffing bij sportclubs: onderzoek naar staatssteun

KU Leuven
2017
Dimitri
Thijskens
Voetbal-, volleybal en basketbalclubs genieten in België sinds 1 januari 2008 van een belangrijk fiscaal voordeel met de vrijstelling van doorstorting van tachtig procent van de
bedrijfsvoorheffing ingehouden op de lonen van hun sporters-werknemers. Uit het onderzoek in deze masterscriptie blijkt dat deze steunmaatregel moet beschouwd worden als staatssteun. Gevolg is dat de Europese Commissie de steun aan de verschillende sportclubs ab initio moet terugvorderen als er een klacht zou ingediend worden, wat de Belgische voetbalclubs meer dan vierhonderd miljoen euro zou kosten.
Meer lezen