Metaphors to vote by: Metaforen en framing van minderheden in de verkiezingscampagnes (2020) van Joe Biden en Donald Trump

KU Leuven
2021
Hannah
Gellens
Deze scriptie beoogt een antwoord te vinden op twee centrale onderzoeksvragen. Wat zijn de verschillen en/of overeenkomsten tussen de metaforen over minderheden in de presidentsspeeches van Biden en Trump? Welk beeld wordt er door een bepaalde presidentskandidaat van minderheden gevormd via metaforen?
Meer lezen

Fiscale maatregelen in het federale en de deelstatelijke regeerakkoorden na de verkiezingen van mei 2019

Universiteit Antwerpen
2020
Kenneth
Neirinckx
Deze scriptie onderzoekt de fiscale maatregelen uit de verschillende regeerakkoorden. Er is onderzocht of de maatregelen werden opgenomen in de verkiezingsprogramma's van de meerderheidspartijen en of deze tegemoet komen aan de juridische en maatschappelijke noden.
Meer lezen

Jonge vrouwen in lokale politiek: de grote verdwijntruc?

Universiteit Gent
2019
Alana
Verpaelst
Een onderzoek over de exit van jonge vrouwen in Vlaamse lokale politiek. Verdwijnen jonge vrouwen sneller van het politieke toneel en welke factoren hebben hier een invloed op?
Meer lezen

Het electorale landschap hertekend. De federale verkiezingen van 2014 herzien op basis van een meerderheids-, proportioneel en parallel stelsel

KU Leuven
2018
Anne-Charlotte
Seynaeve
Deze masterproef gaat na hoe de samenstelling van de Kamer van Volksvertegenwoordigers zou veranderen indien er in België onder een ander kiesstelsel gestemd werd.
Meer lezen

Mohammed zkt. stereotiepvrije kiezer. Een quasi-experimenteel onderzoek naar stereotypen die kiezers gebruiken bij de beoordeling van etnische kandidaten in de Vlaamse politiek

Universiteit Gent
2017
Sigrid
Van Trappen
Etnische minderheden zijn politiek ondervertegenwoordigd in België. Kiezers spelen hierbij een cruciale rol. Deze masterproef gaat na hoe jonge kiezers kandidaten met een migratieachtergrond beoordelen en of ze hierbij gebruik maken van stereotypen. Uit de resultaten blijkt dat kiezers kandidaten met een migratieachtergrond niet minder competent, maar wel linkser inschatten.
Meer lezen

L’analyse des sentiments appliquée sur des tweets politiques: une étude de corpus

Hogeschool Gent
2013
Cynthia
Van Hee
Twitter: de opiniepeiling van de 21e eeuw?Via Twitter en Facebook worden dagelijks miljoenen berichten de wereld ingestuurd. Mensen bloggen er op los om hun doen en laten te delen met vrienden, kennissen of vreemden. Steeds meer mensen vinden de weg naar sociale media en dat wekt natuurlijk de interesse van bedrijven en politici; zij speuren het web af op zoek naar de mening en voorkeur van consumenten en kiezers.
Meer lezen

Verkiezingen, een strijd om de macht of een keuze tussen ideeën?

Universiteit Gent
2013
Pieter
De Decker
Verkiezingen: meer strategie dan inhoudTwee vooraanstaande Vlaamse kranten (De Standaard & Het Laatste Nieuws) stellen de verkiezingscampagne vooral voor als een strijd om de macht. Dat blijkt uit de Masterproef van Pieter De Decker (Universiteit Gent). Strategisch nieuws komt daarbij meer voor dan nieuws dat focust op inhoudelijke aspecten van de campagne.‘De media spelen een cruciale rol tijdens de verkiezingscampagne,’ aldus De Decker. ‘Zowel voor het electoraat als voor de kandidaten.
Meer lezen

Het gebruik van YouTube als politiek communicatiemiddel in Vlaanderen.

KU Leuven
2013
Sven
Rosius
Vlaamse politicus omarmt YouTube (nog) nietIn de VS lijken YouTube video’s ondertussen definitief hun plaats in politieke campagnes veroverd te hebben. In tijden waarin sociale media voor veel mensen geen geheimen meer kennen, staan de Vlaamse politici echter nog niet met beide voeten in het Web 2.0. Dat is de conclusie van de masterproef die Sven Rosius schreef aan de hand van een analyse van de campagnes voor de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2012. Slechts één op zes kandidaten maakte gebruik van YouTube in die verkiezingen, en meestal bleef het bij één filmpje.
Meer lezen

Politieke conjunctuurcycli en het effect ervan op de Belgische Economie

Universiteit Antwerpen
2013
Ann
Jacobs
 POLITIEKE INVLOED OP DE ECONOMIE. OOK IN BELGIË?
Economie behoort tot de sociale wetenschappen en wordt dus per definitie in verband gesteld met 
de mens en zijn sociale omgeving. Deze menselijke beïnvloeding van de economie is exogeen van
 aard en kan vele vormen aannemen: van een banale mode trend tot technologische ontwikkelingen
en politieke ethos.Wat die politieke invloeden betreft, denkt men misschien aan grootse 
aangelegenheden zoals een oorlog of dictatoriale regimes. De invloed kan echter ook veel subtieler
en van aanhoudende aard zijn.
Meer lezen

De gemeenteraadsverkiezingen in de regionale katernen: een vergelijkend onderzoek tussen Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws

Odisee
2013
Tinne
Van Goidsenhoven
Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad schrijven anders over gemeenteraadsverkiezingenHoewel Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad allebei bestempeld worden als populaire dagbladen, publiceerden ze naar aanloop van de verkiezingen op 14 oktober 2012 een verschillende regionale berichtgeving.
Meer lezen