Press Start to Learn: The educational value of video game culture for classical music

KU Leuven
2023
Malou
Van den Heuvel
Deze thesis richt zich op de pedagogische waarde van videogame muziek en de manier waarop het iets kan aanleren over klassieke muziek. Het onderzoekt de mogelijkheden met behulp van drie case studies: een gameplay analyse van pianosimulator Pianista, een partituuranalyse van "The Rebel Army" uit Final Fantasy II voor piano en een etnografie over de connectie tussen videogame muziek en klassieke muziek als ervaren door 30 deelnemers. De thesis concludeert dat de videogame muziek op verschillende manieren een 'gateway' kan zijn naar klassieke muziek.
Meer lezen

Spelen en zoeken: een onderzoek naar de strategie achter spelersdramaturgie en hoe deze aanwezig is bij spelerscollectief Camping Sunset

Universiteit Gent
2021
Roosje
Mestdagh
Deze scriptie is het onderzoek naar de artistieke werking van spelerscollectief Camping Sunset. De focus is het begrip 'spelersdramaturgie' en de invloed die Jan Steen gehad heeft op de betekenis ervan.
Meer lezen

Polymorpheus. Een praktijkonderzoek naar de bewerking van de klassieke mythe in de moderne westerse literatuur.

LUCA School of Arts
2020
Ellis
Meeusen
Hoe is de klassieke mythe tot in de moderne westerse literatuur geraakt en waarom raken de verhalen ons nog steeds? Deze sciptie handelt over de overdracht van oude verhalen en hoe ze te hergebruiken in een moderne tijd.
Meer lezen

Hoe beleven kinderen met autisme doelgroepgerichte theaterlessen? Een dynamische analyse vanuit Disability Studies

KU Leuven
2019
Andries
Haesevoets
Vanuit verschillende modellen binnen het interdisciplinaire onderzoeksveld Disability Studies, is er onderzocht hoe kinderen met autisme theaterlessen ervaren. Dit zorgt voor een complex en gelaagd beeld van de kinderen die het essentialistische en reductionistische karakteriseringsverhaal overstijgt. Beide deelnemers van dit onderzoek beleefden de theaterlessen op een andere manier. Ieder kind met autisme is dan ook uniek.
Meer lezen

Dans in de Spiegel

Andere
2018
Maud
Tielemans
Dans in de Spiegel
Een vergelijkend onderzoek naar de (h)erkenning van het theoretische kader ‘Cultuur in De Spiegel – (Vlaanderen)’ door leerlingen, leerkrachten en experts met betrekking tot kwalitatieve danseducatie in het Vlaamse lager onderwijs.

Het doel van deze thesis is een advies te vormen ter verbetering van het Vlaamse formele onderwijs. Daarbij werd onderzocht in welke mate de theoretische onderbouwing CiS(v)- om te komen tot meer kwaliteit binnen formele danseducatie in Vlaanderen- (h)erkend wordt door de belanghebbende.
Meer lezen

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Andere
2016
Ieva
Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area, this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of music.
Meer lezen

De clarsach herontdekt. Een kritisch onderzoek naar de Keltische harp.

LUCA School of Arts
2016
Lidewei
Philips
Deze scriptie brengt de vergeten clarsach, een oude Ierse harp, terug onder de aandacht en tracht de plaats van het instrument onder de verzamelnaam ‘Keltische harpen’ preciezer te duiden. Er wordt nagegaan wat er precies onder de term 'Keltisch' verstaan moet worden en waarom wij de klepjesharp van vandaag nog steeds 'Keltisch' harp noemen.
Meer lezen

César Franck (1822-1890): Messe à trois voix en la majeur, opus 12

AP Hogeschool Antwerpen
2016
Mattijs
Louwye
De vocale muziek neemt bij César Franck (1822-1890) een grote plaats in en één van de belangrijkste vocale werken is het onderwerp van deze scriptie. In tegenstelling tot zijn Six Pièces d’orgue – waar boeken vol van zijn geschreven – is weinig eenduidige informatie over zijn Messe à trois voix te vinden. Het doel was om na research een reconstructie van deze mis te maken en volgens historische waarden een zo getrouw mogelijke uitvoering te laten weerklinken.
Meer lezen

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Andere
2016
Ieva
Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live
performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is
little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master
thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to
explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance
from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the
importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD
recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other
forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the
simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area,
this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas
there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience
perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of
music.
Meer lezen