De stem van leerkrachten statistiek in de tweede graad: Noden en uitdagingen

Universiteit Gent
2023
Thibaut
Heymans
Statistiek is alomtegenwoordig in onze samenleving. Het onderwijs probeert leerlingen statistische geletterdheid bij te brengen, maar welke noden en uitdagingen ervaren wiskundeleerkrachten hierbij?
Meer lezen

Prediction of T-cell Receptor peptide binding using machine learning and ab initio principles

Universiteit Hasselt
2022
Ömer
Sercik
In dit project vertrekken we vanuit de VDJ db. Dit is een publiekelijke data bank met TCR epitoop koppels waarvoor er een binding werd gedetecteerd. Deze data bank wordt gebruikt om machine learning en deep learning modellen te bouwen. Het ultieme doel is uiteindelijk om 1) voor een nieuw TCR epitoop koppel, de kans op een binding te bepalen en 2) voor een epitoop een geschikte TCR te bouwen zodanig dat de kans op de binding tussen het epitoop en de gebouwde TCR groot is.
Meer lezen

Stat-te-wat?-Inspiratiegids statistiek voor leerkrachten in de B-stroom

Hogeschool PXL
2021
Yoni
Uten
Statistiek wordt niet altijd als het leukste en eenvoudigste lesonderwerp beschouwd door leerlingen en leerkrachten. Het onderwerp aanbieden aan een iets complexere doelgroep, leerlingen uit de eerste graad B-stroom van het secundair onderwijs, kan toch wel een heikel punt zijn, mede door de invoering van vernieuwde eindtermen in de B-stroom.
In dit onderzoek onderzocht ik wat deze eindtermen vernieuwend maken, waarom de leerlingen uit de B-stroom als een complexere doelgroep worden beschouwd en wat zowel leerkrachten als leerlingen verlangen van het ondersteunend materiaal voor dit onderwerp. Vanuit deze verzamelde gegevens ben ik aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een inspiratiegids voor leerkrachten die wiskunde, afzonderlijk of geïntegreerd in een ander vak, onderwijzen in de B-stroom. Hiermee kunnen de leerkrachten statistiek stapsgewijs en op een maatschappelijk en leerlinggebonden manier aanbrengen. Tevens geeft deze gids ook meer achtergrond over enkele onderdelen die pas in de 2de en 3de graad arbeidsfinaliteit worden behandeld.
Meer lezen

Nood aan creatieve instappen in de wiskundeles in de eerste graad A-stroom

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Cinder
Neyens
Onderzoek naar het gebruik van creatieve instappen in de eerste graad A-stroom dat resulteerde in het creëren van een website vol leuke inleidingen.
Meer lezen

The European football landscape: An analysis of the performance of Belgian, German and English football teams

Vrije Universiteit Brussel
2020
Louis
Van Looy
Dit werk analyseert de performance van voetbalclubs uit België, Duitsland en Engeland over een periode van 10 jaar aan de hand van statistische methoden. Devoornaamste link die onderzocht wordt is die tussen financiële, zakelijke en sportieve prestaties. Hieruit blijkt dat enkel Duitsland erin slaagt om een vorm van sustainability te creëeren. Werk aan de winkel dus voor het Engelse en Belgische voetbal.
Meer lezen

The effectiveness of High Dose Spinal Cord Stimulation on disability: a longitudinal analysis

Universiteit Hasselt
2020
Lisa
Goudman
In deze thesis hebben we het effect van neurostimulatie op dagelijkse activiteiten bekeken, bij patiënten die gefaalde rugchirurgie ondergingen. Deze vorm van therapie bleek een positieve invloed uit te oefenen op het uitvoeren van dagelijkse activiteiten bij deze populatie. Ondanks een groot aantal ontbrekende gegevens, werd deze conclusie op basis van een sensitiviteitsanalyse plausibel bevonden.
Meer lezen

STATISTIEK ALS GLAZEN BOL: Wat is de kans op een miskraam?

KU Leuven
2019
Helene
Vermeulen
Gebruik van 'joint latent class' models voor het voorspellen van een miskraam tijdens het eerste trimester van de zwangerschap.
Meer lezen

Learning Dashboard Activity as a 'Learning Trace': Does dashboard activity predict first-year student success?

KU Leuven
2019
Margaux
Delporte
Deze thesis onderzoekt de voorspellende waarde van data gegenereerd door learning dashboards voor studiesucces van eerstejaarsstudenten. De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend.
Meer lezen

Hybrid statistics-simulations based method for atom-counting using scanning transmission electron microscopy

Universiteit Antwerpen
2016
Annelies
De wael
In het kader van mijn masterproef heb ik een nieuwe, “hybride” methode ontwikkeld voor het tellen van het aantal atomen in ontzettend kleine deeltjes, nanodeeltjes genoemd. Atomen tellen kan leiden tot de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologische snufjes, handig voor ons allemaal.
Meer lezen

To be persuaded or not to be persuaded. Experimenteel onderzoek naar de overtuigingskracht van statistische en anekdotische evidentie en de invloed van de plaats van de evidentie in printadvertenties

KU Leuven
2015
Emmy
Haegeman
Nee meneer de marketeer, ik ben niet overtuigdJe kent ze wel, de getuigenissen en de statistieken in reclameadvertenties. Ondanks dat marketeers er gretig gebruik van maken, heeft recent onderzoek aangetoond dat het effect van testimonials en statistieken niet verschilt. Marketeers zijn het oneens over welke van de twee tools het meest overtuigend is, maar ze zouden dus gelijkwaardig zijn wat betreft hun overtuigingskracht. Verder toonde het onderzoek in samenwerking met de KU Leuven ook aan dat het niet uitmaakt of de getuigenissen en statistieken in de headline of de bodytekst staan.
Meer lezen