Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het paviljoen van de USSR - Manifest van het Sovjet-modernisme

Charlotte Rottiers
Het paviljoen van de USSR is meer dan enkel een antwoord op het Amerikaanse paviljoen. Deze thesis plaatst het paviljoen in de context van de Russische architectuur, die op dat moment grote veranderingen ondergaat. Het paviljoen krijgt zo een nieuwe waardebepaling als manifest van het Sovjet-modernisme.

De emotionele expo’s van Antwerpen en Gent: 1885-1930 Emotionele reacties van bezoekers en stedelingen op een wereldexpositie

Bram De Maeyer
Wereldtentoonstellingen vormden in het verleden dikwijls het onderwerp van historisch onderzoek. De politieke en economische impact van deze massa-evenementen zijn reeds uitvoerig behandeld. De ervaringen van bezoekers worden echter terloops aangehaald om het historisch verhaal wat te kruiden. Deze scriptie brengt hier verandering in door het metier van emotionele geschiedenis toe te passen op expo's. Welke emoties riepen deze wereldexpo's op bij bezoekers en stedelingen? Treden er veranderingen op doorheen de verschillende edities? Deze scriptie focust zich op enkele Belgische expo's georganiseerd tussen 1885 en 1930.

One difference is enough: Een historisch pedagogisch onderzoek naar de zorg voor Congolezen met een handicap in Belgisch-Congo

Evelyne Verhaegen
One difference is enough:Een historisch-pedagogisch onderzoek naar personen met een handicap tijdens de Belgische kolonisatie (1908-1960)De Belgische kolonisatie, zo’n twee jaar geleden weer ten volle onder de aandacht gebracht door  de vijftig jaar onafhankelijkheid van Congo, staat nog vers in ons geheugen gegrift. Hierbij denken we meestal aan de meest sensationele delen van de kolonisatie; de overname van België omwille van de gruwelen die Leopold II aanrichtte in zijn Kongo-Vrijstaat en de plotse onafhankelijkheid die het land in ravage achterliet.

Het volume van elektriciteit. Technieken in de Belgische architectuur (1860-2010)

Lieselotte Van de Capelle
 
Technieken zijn niet meer weg te denken uit de architectuur: ze zijn noodzakelijk geworden voor het goed functioneren van het gebouw. Architectuur en technologie lijken vaak probleemloos in elkaar op te gaan. Toch is het voor de ontwerper niet altijd evident om technieken en architectuur te verzoenen: ze evolueren elk op een eigen tempo, vragen specifieke kennis en de elektrische uitrusting eist een bepaald volume op in het gebouwontwerp.

Kunst en maatschappelijk engagement: Een onderzoek naar 'The Cosmopolitan Chicken Project' van Koen Vanmechelen als mogelijke metafoor voor de maatschappelijke visie van cultureel antropoloog Rik Pinxten.

Ines Dewulf
De kip en de zebra: zoek het verschilDe Belgische hedendaagse geëngageerde kunstenaar Koen Vanmechelen omschrijft zijn Cosmopolitan Chicken Project als een metafoor voor onze samenleving. Het kruisen van nationale raskippen tot een kosmopolitische kip zou iets over onze maatschappij vertellen. In artikels verbindt men zijn werk telkens met zwaar beladen maatschappelijke onderwerpen, zoals de multiculturele samenleving, zonder dit echter grondig uit te diepen. Nieuwsgierigheid was dan ook de start van mijn onderzoek. Interviews met Vanmechelen vormde mijn vertrekpunt.

Mettre des Pierres autour des Idées. Paul Otlet, de Cité Mondiale en de modernistische stedenbouw in de jaren 1930

Thomas Pearce
Archeologie van een denkbeeldig bouwwerk: Paul Otlets wereldstadutopie



Een alternatief voor het Atomium
Als een paal boven water staat het Atomium te blinken op de Heizel. Een bouwwerk is een onweerlegbaar feit, dat weinig discussie duldt. Onwrikbaar bezet het Atomium niet alleen de fysieke ruimte, maar ook de mentale ruimte van ons collectief nationaal geheugen. Men zou bijna vergeten dat het ook anders had kunnen lopen. Bijna.
In 1958 was immers niet iedereen tevreden met de plannen voor de wereldtentoonstelling. Le Corbusier had het bijvoorbeeld liever anders gezien.