Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

VR inzetten bij overprikkelde leerlingen met ASS.

Odisee
2023
Sofie
Smet
Genomineerde longlist Bachelorprijs
In deze scriptie werd onderzocht of VR een hulpmiddel kan zijn om overprikkelde leerlingen met ASS tot rust te brengen in de klas. Welkom in de wereld van innovatie en onderwijs!
Meer lezen

Budgetpret: Het effect van differentiatie in het vak Mens en Samenleving.

Odisee
2023
Yllka
Maliqi
In deze scriptie werd onderzocht wat het effect is van differentiatie tijdens de les mens en samenleving.
Meer lezen

Computationeel denken in de lessen van de tweede graad doorstroomfinaliteit

Odisee
2023
Lotte
Stuer
Met deze bachelorproef, maakte ik een lessenpakket dat de eindtermen rond computationeel denken in de tweede graad behandelt. Om een goed lessenpakket te ontwikkelen, is er eerst
een online enquête doorgestuurd naar scholen in het Waasland met een tweede graad. Uit deze enquête bleek dat de programmeertaal Python het meest gebruikt wordt. Na analyse van de verschillende IDE’s die gebruikmaken van Python als programmeertaal, heb ik de IDE Thonny gekozen als de meest gebruiksvriendelijke voor deze bachelorproef. Het eindproduct is een lessenpakket dat gebruikmaakt van de IDE Thonny en splitsbaar is over de twee leerjaren van de tweede graad. Het product, dat geschreven is voor richtingen in de doorstroomfinaliteit, is uitgetest in de praktijk.
Meer lezen

Tackling CLIL challenges: a digital perspective

Odisee
2022
Nathan
Van Herck
Deze scriptie start met een overzicht van de theorie over CLIL en beklemtoont een gezonde, opbouwende kritiek van de CLIL-aanpak, die onderbelicht werd door de populariteit en hipheid van CLIL. Verschillende academische studies worden aangehaald (Bruton, 2011 en 2013; Dallinger, 2016) die de bewering ontkrachten dat CLIL "geen impact zou hebben op inhoudverwerving" (Spratt, 2011). Dallinger (2016: 30) gaat nog een stapje verder en constateert "een negatief CLIL-effect". Zoekende naar een remedie, stelt dit onderzoeksproject als hypothese dat digitale tools en 'flipping the classroom' kunnen compenseren voor het "negatieve CLIL-effect" (ibid.). Als methode werd eerst digitaal CLIL-materiaal ontwikkeld en vervolgens in de lespraktijk gebruikt van de Broederschool Humaniora in Sint-Niklaas. Daarna werden alle betrokken leerkrachten en leerlingen bevraagd over hun perceptie van het digitaal CLIL-materiaal. De resultaten waren gematigd positief: alle leerkrachten waren voorstander en 54,5% van de leerlingen gaf aan dat het digitaal materiaal hen hielp tijdens de les.
Meer lezen

CLIL for economics: het effect van het kader CCR op de angst - en plezierlevels van de leerlingen.

Odisee
2021
Lenka
Van Broeck
Een kleinschalig onderzoek naar het effect van het kader van CCR op de angst - en plezierlevels van de leerlingen die deelnemen aan het CLIL-onderwijs. Hierbij worden motiverende leeractiviteiten aangeboden met de plus - en minpunten. Bovendien is er ook een werkboek ontwikkeld die leerkrachten in het CLIL-traject kunnen ondersteunen.
Meer lezen

Huiswerk voor LO?

Odisee
2021
Glenn Junior
Pepermans
  • Jari
    De Pauw
Dit eindwerk laat zien dat huiswerk voor lichamelijke opvoeding perfect kan.
Meer lezen

Concrete tips om leerlingen met autismespectrumstoornis adequaat te ondersteunen tijdens wiskundelessen.

Odisee
2020
Cleo
Cant
Deze bachelorproef aan de Hogeschool Odisee Campus Sint-Niklaas onderzoekt het effect van concrete tips,
toegepast door de leerkracht, om leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) adequaat te ondersteunen
tijdens de wiskundelessen. Aan de hand van een literatuurstudie werd een beeld gevormd over de
ontwikkelingsstoornis zelf en over mogelijke, bruikbare tips op microniveau.
Meer lezen

Verstandig Zelfstandig.

Odisee
2020
Robbe
Wauman
Voor het bevorderen van zelfstandigheid bij leerlingen van de derde graad is het belangrijk dat een leerkracht aandacht geeft aan alle executieve functies (voornamelijk aan cognitieve flexibiliteit en probleemoplossend denken). Binnen de klasorganisatie kan een leerkracht een aantal zaken aanpassen zodat de omgeving zelfstandigheid beter kan stimuleren.
Meer lezen

Invloed van omgevingsfactoren rondom kerkgebouwen op de diversiteit van vleermuizenpopulaties

Odisee
2020
Tris
Deflo
Er werd onderzocht wat de invloed is van omgevingsfactoren rondom kerkgebouwen op de aan- of
afwezigheid van verschillende vleermuizenpopulaties in (Oost-)Vlaanderen. Omgevingsfactoren in dit onderzoek zijn
de hoeveelheid groene elementen en de hoeveelheid verlichting rondom kerkgebouwen.
Meer lezen

LGBT+ in het onderwijs

Odisee
2020
Amber
Moerman
Deze scriptie omvat een literatuurstudie en een impliciet onderzoek rond LGBT+ in het onderwijs.
Meer lezen

Kan een praktische kijkwijzer voor werkwoordspelling leerlingen helpen om werkwoorden te vervoegen? Het werkwoordenwiel.

Odisee
2020
Yannick
Vercauteren
Waarom blijven veel leerlingen en volwassen het moeilijk hebben met de werkwoordspelling en wat kunnen we daaraan doen? In deze scriptie worden de oorzaken op een rijtje gezet en er wordt een nieuw hulpmiddel naar voren geschoven met als naam: het werkwoordenwiel.
Meer lezen

Speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)

Universiteit Antwerpen
2019
Sofie
Moors
Deze scriptie onderzoekt de speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Dit
op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)
Meer lezen

Hangjongeren: een integrale benadering

Odisee
2019
Aaron
Goos
Hangjongeren benaderen vanuit jeugdwerk en beleid moet positief en holistisch gebeuren. Rondhangen is een recht en bovendien positief voor de ontwikkeling. Om zinvol jeugdwerk en een duurzaam rondhangbeleid te ontwikkelen moeten organisaties en politici integraal werken.
Meer lezen

Wat is de invloed van co-teaching op het welbevinden van de leerling en de leerkracht bij de uitvoering van een STEM-project in de 1ste graad secundair onderwijs?

Odisee
2019
Ellen
De Meerleer
  • Crijntje
    Vanacker
Voor onze bachelorproef stapten we af van de klassieke manier van individueel lesgeven. We wilden specifiek experimenteren met STEM en co-teaching door ze aan elkaar te koppelen en aldus in teamverband ons vakoverschrijdend ‘Vissen-STEM-project’ uit te voeren. Daarbij stelden we ons de vraag in hoeverre de combinatie van deze twee werkvormen het welbevinden van zowel leerlingen als leerkrachten zou verhogen. Om tot de beste studie te komen, hebben we dit project eerst alleen uitgevoerd en nadien in co-teaching met een grotere klas.
Meer lezen

La nuit deshabille le jour, comme le chat fait à son tour.

KU Leuven
2018
Marine
Boey
Wat gebeurt er als we de nacht niet langer zien als het verlengde van de dag, maar als tegengestelde ervan. Ik deed een ontwerpend onderzoek naar de nacht als urbaan/stedelijk fenomeen en stelde de vraag hoe de beleving van ruimte en architectuur verandert tijdens de nacht.
Meer lezen

Zwangerschap en kansarmoede

Odisee
2018
Thali
Verlent
In mijn bachelorproef onderzoek ik met welke bronnen van gezondheidsongelijkheden kansarme zwangere vrouwen te maken hebben. Maar ook de invloed hiervan op het verloop van hun zwangerschap en de ontwikkeling van het (on)geboren kind.
Meer lezen

EVALUATIE IN HET KWADRAAT. SWOT analyse van het Crownies project en de Qualiprev tool.

Universiteit Gent
2018
Lore
Claeys
SWOT analyse van een lokaal criminaliteitspreventief project in Nederland. Deze SWOT analyse wordt erna gebruikt om de QUALIPREV tool te evalueren op zijn representativiteit.
Meer lezen

Integratie van geschiedenis in STEM

Odisee
2017
Mike
Van Hoeylandt
Zal de integratie van geschiedenis in STEM-onderwijs meer nieuwsgierige en kritische leerlingen ontwikkelen voor het vak geschiedenis?
Meer lezen

Betekenisconstructie in de berichtgeving over vluchtelingen en migratie in de Vlaamse media

Universiteit Gent
2017
Katelijne
Mommen
In deze masterproef wordt een kritische analyse gemaakt van persberichten over vluchtelingen en migratie in de Vlaamse media. Persberichten van De Redactie en Het Laatste Nieuws werden geanalyseerd via interpretatieve repertoires, een specifieke benadering voor discoursanalyse.
Meer lezen

Development of a methodology for mobility and accessibility location assessment

Vrije Universiteit Brussel
2017
Sven
Masy
In deze scriptie wordt een innovatieve methodologie opgesteld voor het evalueren van bereikbaarheid met het openbaar vervoer en met de wagen. De methodologie wordt toegepast op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Meer lezen

Vakantieboek OKAN

Arteveldehogeschool Gent
2016
Natalja
Ryon
  • Julie
    Theylaert
  • Griet
    Vergauwen
Ontwikkeling van een vakantieboek voor anderstalige nieuwkomers in samenwerking met Berkenboom Sint-Niklaas .
Meer lezen

Ondersteunende fichebox: 'Schrijven met vaart!'

Arteveldehogeschool Gent
2016
Laura
Elegeert
  • Hanne
    Dewaele
Iedere leraar een taalleraar: een leuze die iedereen bekend in de oren klinkt. In deze scriptie gingen wij een kijkje nemen naar de schrijfvaardigheid in de praktijk. Aan de hand van onze bevindingen, ontwikkelden we het hulpmiddel 'Schrijven met vaart!'
Meer lezen

THEATER EN DE REPRESENTATIE VAN DE GRUWEL VAN DE EERSTE WERELDOORLOG AAN HET WESTFRONT.

Universiteit Gent
2015
Famke
Struyve
THEATER, LOUTER ONTSPANNING OF BROODNODIG?Als wij vandaag naar het theater gaan dan is dat omdat we fan zijn van een bepaald stuk of een bepaalde acteur. We gaan naar het theater ter ontspanning, als tijdverdrijf, om eens goed te lachen of om ons intens te doen raken.Maar wat als theater een kwestie wordt van leven en dood? Wat als theater naast ontspanning, ook een noodzaak wordt?Het gat in ons collectief geheugenDe meeste Belgen kennen de geschiedenis en weten hoe België via het Von Schlieffenplan in de oorlog meegesleurd werd.
Meer lezen

Inclusie en duurzaamheid, een verzoenbaar verhaal?

Hogeschool Gent
2015
Isabel
Haentjens
In het kader van mijn opleiding sociaal-cultureel werk liep ik twee maal stage bij de organisatie Netwerk Bewust Verbruiken. Een organisatie die duurzame consumptie bevordert. Dit doet men aan de hand van verschillende projecten en vormingen die zich focussen op twee themas, nl. consuminderen (delen, ruilen, repareren…) en consumanderen (fair trade, lokaal, biologische,…). Daarnaast vormen ze een netwerkfunctie voor verschillende consumenten- milieu en ontwikkelingsorganisaties. Zowel lidorganisaties, de collega’s als ikzelf ondervonden dat NBV voornamelijk de blanke middenklasse bereikt.
Meer lezen

The (un)Usual Suspects: De perceptie van privacybedreigingen door jongeren op verschillende onlineplatformen

Thomas More Hogeschool
2013
Eline
Verdegem
  • Michaël
    Opgenhaffen (promotor)
 Journalisten en liefjes willen uw gegevensVlaamse jongeren verdenken heel wat instanties van interesse te tonen in hun persoonlijke onlinegegevens, blijkt uit een Vlaamse masterproef. Naast de overheid, adverteerders en criminelen als vanzelfsprekende verdachten, worden ook journalisten, familie en zelfs liefjes aan het lijstje toegevoegd. Toch beschermen de meeste jongeren hun onlineprivacy onvoldoende.Niet alleen hackers of de NSA vormen een potentiële dreiging voor de onlineprivacy, vermoeden Vlaamse jongeren.
Meer lezen

Ervaringen van ex-OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs.

Universiteit Gent
2012
Benedicte
Vanblaere
 Verhalen van nieuwkomers over hun schoolloopbaan in het Vlaams secundair onderwijsIk dacht eerste keer als ik in België kwam: “Oh my gosh, wa is da.”. Ik ga tegen mijzelf: “Ik ga da [Nederlands] echt nooit leren.” (Ali, 15 jaar, 2A).Om nieuwkomers zoals Ali te helpen snel Nederlands te leren, kunnen jongeren terecht in OKAN voor een intensief taalbad. Nadien stromen ze door naar het gewone secundair onderwijs.
Meer lezen

Is het Vlaams crematoriabeleid achterhaald?

Hogeschool West-Vlaanderen
2011
Bert
De Vriese
“Andere Europese landen jaloers op ons beleid”Uitvaartsector hekelt crematoriumbeleidBegin maart 2010 diende Vlaams parlementslid Vera Van Der Borcht (Open VLD) een voorstel tot decreet in om het Vlaams crematoriabeleid te liberaliseren. Zo wou ze uitvaartondernemers de kans geven om de handen in elkaar te slaan en samen een crematorium uit te baten. Een jaar later is van liberalisatie nog niets in huis gekomen, maar de vraag van de uitvaartsector blijft.De laatste twintig jaar is de vraag naar crematie in Vlaanderen enorm gestegen.
Meer lezen

Dubbeldeksnelwegen: haalbare oplossing of niet?

Hogeschool PXL
2010
Andy
Pieters
Andy Pieters
Vlaamse dubbeldeksnelwegen: haalbare oplossing of niet?
Het lijkt een eenvoudig idee. Verdubbel de wegcapaciteit van een autosnelweg door met pijlers een gelijklopend tweede wegdek toe te voegen, enkele meters boven de bestaande autosnelweg. Velen zien dubbeldeksnelwegen als dé oplossing van het fileprobleem, aangezien ze in staat zijn om het doorgaand verkeer over de verkeersknelpunten te leiden.
Meer lezen

Preferentietest rond densiteitsvoorkeur bij vleeskuikens

Odisee
2008
Mieke
Kennis
De keuze van de kip



Stel je voor dat je met tienduizend mensen wordt samengepropt op een kleine ruimte. Hoe zou jij je dan voelen? Niet zo prettig neem ik aan. Niet alleen mensen, maar ook dieren zijn gevoelig voor dichtheid. De laatste decennia worden nochtans tienduizenden kippen in de huidige intensieve kippenkweek zo dicht mogelijk op elkaar gezet, om economisch voordeel te halen uit energie en management. Maar hoe komen we te weten wat een kip ervaart bij het leven in zulke omstandigheden?
Meer lezen

Gentse Variététheaters van 1880 tot 1914

Universiteit Gent
2007
Evelien
Jonckheere
Winnaar Scriptieprijs
Negentiende-eeuwse variététheaters: verrassend hedendaags

Het archiefonderzoek van Evelien Jonckheere naar de Gentse variététheaters van 1880 tot 1914 wierp een licht op een onontgonnen amusementsvorm. Nooit voorheen verscheen in België een publicatie over het variététheater.
Meer lezen