Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Chemie 2.0 : een meer specifieke blik op duurzaamheid

Universiteit Gent
2023
Nathalie
Vanneste
Deze scriptie toont een onderzoek hoe je één specifiek duurzaamheidsthema concreet kan maken voor één doelgroep tijdens de les. Een 6-stappen duurzaamheidsplan is daar de cruciale factor om de studenten een objectief en multiperspectivistisch kader te geven om tot oplossingen te komen. Hiermee scherpen we hun duurzaamheidsdenken aan.
Meer lezen

Vluchteling, asielzoeker, migrant, wie ziet door de bomen het bos nog?

Hogeschool PXL
2022
Gwendolien
Wielzen
Deze bachelorproef onderzoekt of door middel van een 5-delige lessenreeks de kennis en de betrokkenheid van leerlingen in de 2de graad vergroot kan worden betreft het thema asiel en migratie.
Uit een verkennend onderzoek bleek dat de leerlingen niet vertrouwd waren met de correcte terminologie van dit thema.
De enquête toonde ook aan dat ze weinig betrokkenheid en inlevingsvermogen met mensen op de vlucht vertoonden.
Door middel van een 5-delige lessenreeks wil ik nagaan of de kennis en de betrokkenheid bij deze groep van mensen op deze manier verhoogd kan worden.
Uit het onderzoek is gebleken dat de kennis van de leerlingen gestegen is maar dat het verhogen van de betrokkenheid niet enorm verhoogd is.
De aanbeveling is dan ook om een fysieke ontmoeting te organiseren tussen de leerlingen en mensen op de vlucht om op deze manier te werken aan het begrip en wederzijds respect.
Meer lezen

Leerlingen van het 3e jaar secundair onderwijs motiveren en sensibiliseren tot DTPa vaccinatie

Hogeschool PXL
2021
Kimberly
Hermans
Onderzoek naar de redenen van een lage vaccinatiegraad bij adolescenten. Gevolgd door een onderzoek naar mogelijke oplossingen. Met als uiteindelijke uitkomst een verhoogde vaccinatiegraad.
Meer lezen

Inclusie op afstand. Communicatieve ervaringen van dove leerlingen en studenten tijdens het afstandsonderwijs in de COVID-19-pandemie. Door

KU Leuven
2021
Fien
Andries
Tijdens de COVID-19-epidemie moesten onderwijsinstellingen overschakelen op afstandsonderwijs. Ook dove leerlingen en studenten die les volgen in het regulier onderwijs kregen tijdens die periode online lessen. Dove jongeren hebben echter andere communicatieve noden dan hun klasgenoten en medestudenten, vermits zij Vlaamse Gebarentaal (VGT) als voorkeurstaal hebben en/of nood hebben aan visuele communicatie. Ze hebben daarnaast de mogelijkheid om tolken VGT en/of schrijftolken in te zetten tijdens de lessen. Het doel van deze masterproef is om de ervaringen met afstandsonderwijs van dove (gebarentalige) leerlingen in kaart te brengen.
Meer lezen

Inclusie in de marketingcommunicatie: Een praktische handleiding

Hogeschool Gent
2021
Yasmina
Yatto
Diversiteit is positief en moet worden omarmd. In onze diverse samenleving moeten we vertrekken van wat ons verbindt. Dit eindwerk geeft een antwoord op de onderzoeksvraag: “Waarom verandert er in de marketing- communicatiewereld nauwelijks iets ondanks goede intenties rond diversiteit en inclusie?”. Deze bachelorproef bevat tevens een handleiding om inclusieve communicatie te realiseren.
Meer lezen

Digitaal leren tijdens detentie: De visie op een digitaal leeraanbod in de Belgische gevangenissen

Vrije Universiteit Brussel
2021
Silke
Marynissen
Deze masterscriptie onderzocht de visie van justitiële en gemeenschapsactoren op een digitaal leeraanbod in de Belgische gevangenissen. Concreet werd er bestudeerd hoe deze actoren het huidig digitaal leeraanbod in de gevangenissen ervaren, welke meerwaarde een digitaal leer- aanbod met zich meebrengt en hoe zo’n leeraanbod ideaal ingevuld wordt.
Meer lezen

Simultaneous interpreting with visual input: A preliminary mixed-methods study into the challenges of multimodal input in PowerPoint-supported speeches

Universiteit Antwerpen
2018
Denise
Kroesen
Dit inleidende onderzoek maakt gebruik van mixed-methods research (MMR) om meer inzicht te verkrijgen in de uitdagingen van simultaan tolken met visuele input, in dit onderzoek in de vorm van een powerpointpresentatie. Daarbij integreert het op unieke wijze inzichten uit de tolkwetenschap, Cognitive Load Theory en onderzoek naar multimodaliteit.
Meer lezen

Digitalisering en onderwijs: een exploratief onderzoek naar de sturende werking van algoritmes

KU Leuven
2018
Stijn
Coussement
De masterproef rapporteert over een onderzoek naar digitalisering en onderwijs. Een belangrijke component hierbij die de laatste drie decennia veel aandacht geniet is het algoritme. De werking van het algoritme wordt in het eerste deel van de masterproef beschreven als resultaat van een literatuuronderzoek. In het tweede deel wordt de macht van en sturing door algoritmes in de klaspraktijk topologisch in kaart gebracht vanuit een socio-materiële benadering.
Meer lezen

KENNISTEKORT BIJ VERPLEEGKUNDIGEN OMTRENT CANNABISGEBRUIK EN BEHANDELING BIJ ADOLESCENTEN. Ontwikkeling van een educatieve tool.

Thomas More Hogeschool
2018
Steven
Van den Brande
Onderzoek naar kennistekort bij verpleegkundigen omtrent cannabisgebruik bij adolescenten, inclusief de ontwikkeling van een vormingstraject èn educatieve tools met betrekking tot motiverende gespreksvoering bij cannabisgebruikers.
Meer lezen

Hoogbegaafdheid in het lager onderwijs

Arteveldehogeschool Gent
2017
Janne
Verhaeghe
  • Sara
    Heyrick
In onze scriptie onderzochten wij hoe je hoogbegaafde en sterke leerlingen kan blijven uitdagen en motiveren in de klas. Je vindt er eerst een theoretisch onderzoek over hoogbegaafdheid. Nadien ontwierpen wij bruikbare materialen voor in de klas.
Meer lezen

SPLONK voor anderstalige nieuwkomers

Odisee
2017
Liesbeth
De Vriendt
Steeds meer scholen krijgen te maken met anderstalige nieuwkomers in de klassen. Hoe gaat u met deze leerlingen aan de slag als de school geen aanspraak maakt op aanvullende lestijden? De SPLONK-box ontstond, een uitdagende box vol spelletjes die de anderstalige leerlingen aanzetten om op een speelse manier de Nederlandse woordenschat in te oefenen.
Meer lezen

Het klaslokaal op z'n kop: Een onderzoek naar de invloed van 'the flipped classroom' op het secundair onderwijs

Vrije Universiteit Brussel
2016
Lendert
Van den Broeck
Deze scriptie deed onderzoek naar de invloed van 'the flipped classroom' op het secundair taalonderwijs in Vlaanderen. Hierbij lag de focus op drie pijlers: het engagement van leerlingen tegenover hun lesvoorbereidingen, de prestaties van leerlingen en de perceptie van leerlingen en leerkrachten tegenover het concept.
Meer lezen

Getting Comfortable with CLIL - An introductory workhop on Content and Language Integrated Learning

Arteveldehogeschool Gent
2016
Boris
Souffriau
  • Jorien Schoors
    Anneleen Dousselaere
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is een vernieuwende onderwijsmethode die een opmars maakt in Vlaanderen. Bijgevolg zijn CLIL-scholen op zoek naar bekwame CLIL-leerkrachten. De methodiek krijgt echter weinig aandacht in leerkrachtenopleidingen. Deze workshop is een tool om leerkrachten in opleiding bewust te maken van CLIL als optie voor hun carrière.
Meer lezen

Storyboarding en leren presenteren

Universiteit Gent
2015
Jolien
Dhaenens
Storyboarding en leren presenterenIn een onderwijscontext is de presentatie de communicatievorm bij uitstek om informatie over te dragen. Hierdoor is het relevant dat het onderwijs aandacht besteedt aan het aanbrengen van presentatievaardigheden bij leerlingen. Presentatievaardigheden draaien om meer dan spreken alleen. Ook de structuur van de presentatie en de eventuele visuele ondersteuning zijn van groot belang. Nu rijst de vraag hoe we leerlingen dit alles kunnen aanleren.
Meer lezen

Het waren V leesemeestere vergadert. Repertorium en genrekenmerken van Middelnederlandse groepsdialogen met een vooraf aangekondigd aantal gespreksdeelnemers

Universiteit Antwerpen
2015
Alice
Verraest
Praktische praatjes als middeleeuwse mnemotechniekMiddelnederlandse groepsdialogen met een vooraf aangekondigd aantal gespreksdeelnemersSpeciaal voor je leerlingen som je de zes belangrijkste kenmerken van gotische architectuur op in je PowerPoint-presentatie. Tijdens een overhoring over dit thema kan 86 procent van je leerlingen de vraag volledig beantwoorden. Op je examen aardrijkskunde moet je de lidstaten van de Europese Unie opsommen. Je weet dat het er 28 zijn, want je hebt ze geteld. Maar hoe heet dat 28ste  land nu? Plots schiet het je te binnen: Roemenië!
Meer lezen

Van mandenvlechter tot munitiedrager

Andere
2014
Koos
Rauws
Ter gelegenheid van een mini tentoonstelling in het Vlechtmuseum te Noordwolde NL.Powerpoint presentatie + tentoonstelling voorwerpen die in de presentatie getoond worden.De vraagen die nu nog open liggen zijn:1 Hoe is het de Belgische mandenvlechter vergaan tijdens de 2e WO?2 Waarom gebruikte de Wehrmacht in 40-45 nog steeds munitiemanden en voorkwam dat de vlechters in Duitsland te werk gesteld werden?Wellicht een aardig onderwerp voor een scriptie.Met vriendelijke groet,Koos Rauws 
Meer lezen

Nd:YAG laser in de restauratieve tandheelkunde

Universiteit Gent
2014
Tatiana
Calle
Gevoelige tanden? Al eens aan een laserbehandeling gedacht?Een stralende zomerdag! Je geniet op het strand van de heerlijke warmte van de zon. Je loopt langs de dijk en ziet lachende kinderen, zonnende meiden, een dametje verdiept in een spannend boek, een groepje jongeren met een roddelblaadje… Aan je rechterzijde zie je een groot bord: ambachtelijk bereid ijs! Mmm, heerlijk, zo’n bolletje vanille. Je likt aan het optimaal gekoelde ijsje. Maar plots, zomaar uit het niets, schiet de pijn in je bovenkiezen! Er spoken tal van vragen door je hoofd: waar komt die pijn zo plots vandaan?
Meer lezen

‘TELEVISIEMAKER VOOR EEN DAG’. VISUEEL ETNOGRAFISCH ONDERZOEK NAAR TELEVISIEGEBRUIK EN IDENTITEIT VAN DIASPORAJONGEREN.

Universiteit Gent
2014
Violetta
Jitomirskaya
De Vlaamse diasporasamenleving zorgt ervoor dat er niet enkel aandacht is voor het televisiegebruik van autochtonen, maar ook voor dat van etnische minderheden. Vooral diasporajongeren bevinden zich in een moeilijke positie, aangezien ze tussen twee culturen balanceren. Ook in bestaand kwantitatief media-onderzoek wordt nadruk gelegd op het dichotome televisiegebruik van etnische minderheden.In dit onderzoek stappen wij af van die dichotomie en trachten wij het televisiegedrag van diasporajongeren te onderzoeken zonder de individuele situatie van elke jongere uit het oog te verliezen.
Meer lezen

Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?

VIVES Hogeschool
2014
Sofie
Morel
  • Sofie
    Morel
Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?Vanuit de hogeschool kregen wij de opdracht, kies een onderwerp en schrijf er een scriptie over. Ik wist eerlijk gezegd niet waar te beginnen en ik liet de opdracht dan ook aan de kant liggen. Terwijl iedereen druk bezig was met werken aan het eindwerk, zat ik met mijn hoofd ergens anders.Tijdens het academiejaar 2013-2014 heb ik mijn educatieve stage bij ’t Scharnier gedaan. Door mijn ervaringen met mijn gezin ben ik gaan nadenken over het project en welke invloed ’t Scharnier heeft in een gezin.
Meer lezen

Eye-tracking in communicatie-onderzoek: het effect van gaze cueing in presentaties

Thomas More Hogeschool
2013
Katia
Kishchenko
Zegt een blik echt meer dan woorden?Op elk moment van de dag overladen ontelbare zintuiglijke prikkels ons brein: beelden, geluiden, geuren. Om niet te verdrinken in deze vloedgolf aan informatie interpreteren onze hersenen bepaalde elementen uit de omgeving als aanwijzingen of ‘cues’, die aangeven waarop we onze aandacht moeten vestigen en wat we kunnen negeren. In haar scriptie onderzoekt Masterstudente meertalige communicatie Katia Kishchenko of en hoe een spreker tijdens een presentatie dergelijke cues doelbewust kan gebruiken om de aandacht van het publiek te beïnvloeden.
Meer lezen

Het verhogen van anonimiteit bij peer-assessment door het gebruik van responstechnologie in het secundair onderwijs

Universiteit Gent
2012
Hannelore
Montrieux
Het gebruik van stembakjes bij peer assessment in het secundair onderwijs: hot or not ?!? “ Ik vind het erg leuk en leerzaam om te werken met stemtechnologie, leraren moeten dit in de toekomst meer gebruiken!                                                                                                                                                                             “Voor mij zijn de stembakjes zeker voor herhaling vatbaar” “ Met de stembakjes was een betere manier om te stemmen en veel toffer”.In onze snel veranderende maatschappij zijn een combinatie van kennis, vaardigheden en a
Meer lezen

Kenniseffecten van een e-learningmodule m.b.t. medisch rekenen bij studenten verpleegkunde

Universiteit Gent
2012
Katleen
Baldewijns
  • Rik
    Verhaeghe
  • Ann
    Van Hecke
Medisch rekenen en e-learning: een goed huwelijk? Een gerandomiseerde gecontroleerde studieKatleen Baldewijns, Prof. Dr. Rik Verhaeghe, Franky Buyle, Dr. Ann Van Hecke Medische berekeningen … ze bezorgen vele verpleegkundigen nog steeds koude rillingen! Ondanks de media-aandacht gebeuren er nog altijd te veel fouten. Dit is onaanvaardbaar voor de patiëntenveiligheid.
Meer lezen

L’héritage des grands penseurs politiques du XVIIIe siècle: Présences de Montesquieu, Voltaire et Rousseau dans la presse française contemporaine

Andere
2011
Karolien
Michiels
'De Fransen zijn niet vergeten dat Rousseau zich aftrok'Op zoek gaan naar een hedendaags scriptie-onderwerp en uitkomen bij achttiende-eeuwse filosofie? Het kan. Karolien Michiels is net afgestudeerd aan het departement Vertalers en Tolken van Artesis Hogeschool. Voor haar scriptie deed ze onderzoek naar Franse politieke filosofen uit de 18e eeuw.Het onderwerp was haar op het lijf geschreven. Karolien studeerde in 2010 immers al af in de Politieke Wetenschappen. Twee jaar lang had ze de studies gecombineerd. ‘Politiek is fascinerend,’ zegt ze daarover.
Meer lezen

De ergotherapeut... uw tolk - informeren en ondersteunen van familieleden van dementerende ouderen

Thomas More Hogeschool
2007
Annelies
Vos
“Vorming van familieleden: informeren en ondersteunen van familieleden van dementerende ouderen” is een werk waarin eindelijk de familieleden van dementerende ouderen eens op de voorgrond treden. De bedoeling van dit werk is dat familieleden de steun krijgen die ze verdienen, dat al hun vragen beantwoord worden en dat twijfels worden weggenomen. Dit gebeurt aan de hand van een brochure en een vormingsavond die handelen over dementie.


Dementie is een ingewikkelde materie waardoor veel mensen er vaak niet aan durven beginnen om zichzelf te informeren.
Meer lezen