Economics of Education: a fieldwork study in the Altai Republic

eva bubb
Persbericht

'Dode Zielen' in de klas

'Dode Zielen' in de klas

 

Illegale praktijken, je eigen leerlingen bedreigen... hoe ver zou u gaan om als professor rond te komen?

Eva, een studente aan UGent, onderzocht voor haar masterscriptie het leven van leraars in Rusland. Omdat de Russische officiële cijfers vaak niet stroken met de werkelijkheid, is de scriptie grotendeels gebaseerd op veldwerk: Eva trok naar Siberië, waar ze een jaar lang werkte en studeerde. Ze ontdekte daar dat in tegenstelling tot de officiële berichtgeving, Russische leraars niet genoeg verdienen op maandbasis om rond te komen, laat staan een gemiddelde huur te betalen. Dit geldt ook voor docenten aan de universiteit.

Hoe overleven zij?

Eva onderzocht deze vraag, en kwam tot een aantal verrassende conclusies. Dit zijn haar bevindingen.

Ten eerste, geld blijkt niet hun enige probleem te zijn. Sommige leraars worden expliciet verboden hun leerlingen te 'buizen', anderen hebben de grootste moeite hun klasgroepen onder controle te houden: ze zijn niet geschoold om om te gaan met de mentale en fysieke beperkingen die ongeveer de helft van hun leerlingen vertoont. Om het nog moeilijker te maken is een derde van hun loon compleet afhankelijk van de willekeur van de schooldirecteur en de administratie. “Vinden ze je niet leuk, dan krijg je niets.” becommentarieerde een leraar. Maar vriendjespolitiek is het minste van hun zorgen.

De centrale vraag van de scriptie, “Hoe overleven leraars?”, werd als volgt beantwoord: leraars overleven grotendeels door middel van een onderlinge economie die ze zelf hebben gecreëerd, en die op solidaire, informele basis werkt. Ze ruilen diensten en goederen zoals aardappelen, fietsen, brandhout, babysits, en kleren. Ze staan elkaar bij met dit sociale netwerk, dat ook veel zaken in de school zelf reguleert.
Het klinkt allemaal heel mooi en menslievend, maar dit is helaas niet het volledige verhaal. Om te overleven moeten leraars ook aanvullend monetaire inkomsten genereren, aangezien hun maandloon niet volstaat om nog maar de huur te betalen. Behalve bijverdiensten zoals privé-les geven, verkopen ze papers en thesissen aan studenten, vaak vergezeld van bedreigingen om deze aan de man te brengen. Elke faculteit heeft een aantal professoren die het monopolie hebben op dergelijk onderzoek verkopen, en deze verdedigen in ware mafia-stijl hun turf tegenover de collega's.

Verder is er de 'Dode Zielen' praktijk. Deze administratief creatieve praktijk is vernoemd naar het gelijknamige boek van Nikolai Gogol, en verloopt als volgt: studenten staan ingeschreven in de boekhouding van de universiteit, jaren nadat zij gestopt zijn met studeren, en de universiteit krijgt per student subsidies. De naam 'Dode Zielen' verwijst naar het feit dat deze studenten fysiek niet aanwezig zijn in de universiteit, maar toch in de boekhouding vermeld worden.

 

Deze 'Dode Zielen' praktijk heeft nog een klein broertje, of, beter gezegd, grote zus: een persoon wordt aangenomen in een hoedanigheid aan een willekeurige onderwijsinstelling, bijvoorbeeld als docent of administratief medewerker, en wordt daarvoor netjes uitbetaald. Deze persoon daagt echter nooit op voor het uitoefenen van zijn job, noch ontvangt hij het bijhorende loon. Het loon komt integraal terecht in de zakken van de persoon die hem heeft aangenomen. Deze vorm van corruptie is trouwens niet enkel beperkt tot onderwijsinstellingen, zoals men in de Russische media kan lezen.

De universiteit wordt per student gesubsidieerd. Aanvullend daarop, gaat vanaf dit academiejaar (2016-17) het loon van de professoren grotendeels afhankelijk zijn van hoeveel studenten zij les aan geven. Dit betekent dat, vanaf 2016-17, zowel de universiteit als de professoren financieel afhankelijk zijn van de hoeveelheid studenten. Toevallig worden ditzelfde jaar een aantal bacheloropleidingen aan de universiteit met een jaar verlengd. Dit garandeert een jaar aan extra studenten in de boekhouding van de universiteit, en een jaar aan extra klassen en studenten op de loonbriefjes van de professoren.
Dit mooie voorbeeld van samenwerking tussen de docenten en de administratie is voordelig voor beide partijen, maar benadeelt de studenten: zij gaan nu vijf jaar moeten studeren om een bachelordiploma te behalen.

Afgezien van te onderzoeken hoe de leraars overleven, werd er ook aandacht besteed aan het vraagstuk van moraliteit. Hoe rechtvaardigen deze leraars hun handelingen?
De leraars redeneren als volgt: de economie werkt niet zoals het hoort te zijn, en aangezien zij de dupe zijn, mogen ze het recht in eigen handen nemen. De studenten zijn bevoordeeld: zij krijgen maandelijks een studietoelage, die met een maximum van 34.700 roebel ruim driemaal hoger ligt dan het gemiddelde inkomen van een docent. De studenten profiteren, daarom is het gerechtvaardigd dat zij opdraaien voor de precaire situatie, aldus de leraars. De studenten gaan mee in die redenering: ze vonden het aanvaardbaar dat een leraar hen bedreigde zodat ze zijn thesis zouden kopen, gezien zijn financieel moeilijke situatie. Ze waren enkel verontwaardigd over de prijs: een tienduizendtal roebel vonden ze net iets te veel. Het volgende gesprek werd in de klas gevoerd:

Professor: “Hier is het onderwerp voor je Bachelor thesis... ” ze toonde een lijst “... en hier is mijn prijs.” ze noemde haar prijs.
Joera: “Dit is te duur! Waar haal ik het geld vandaan?!
Professor: “Jij hebt een thesis nodig — en ik, ik heb geld nodig. Betaal je niet — dan slaag je niet. ”

 

 

Bibliografie

List of References

 

Amoral

2016 In oxforddictionaries.com. Retrieved 03/02/2016, from http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/amoral

Altman, Morris

2012 Behavioural Economics For Dummies. New Jersey: Wiley.

Aoshima, Yoko

2008 Professionals or Bureaucrats? Pedagogues and the State During Russia’s Great Reforms. Acta Slavica Iaponica 25: 89-111.

Balzer, Harley D.

1996 Russia's Missing Middle Class: The Professions in Russian History. New York: M.E.Sharpe.

Bandura, Albert

1999 Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities. Personality and Social Psychology Review [special issue on Evil and Violence] 3: 193-209.

Bernard, Harvey Russell

2011 Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches [1988]. Lanham: Altamira Press.

Bogdan, Robert & Sari Knopp

2003 Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods. Boston:Allyn & Bacon.

Bolle, Friedel & Alexander Kritikos

2012 Solidarity. In: Bolle, F. & M.Carlberg (eds.), Advances in Behavioral Economics: Essays in Honor of Horst Todt: 65-86. Heidelberg: Springer.

Bray, Mark

1999 The Shadow Education System: Private Tutoring and its Implications for Planners. Fundamentals of Educational Planning 61. Paris: UNESCO.

Businessplace

2015 (February 16) Zarplata Učitelej. Retrieved 01/06/2016, from http://businessplace.info/178-zarplata-uchiteley.html

Buzzelli, Cary & Bill Johnston

2001 Authority, Power, and Morality in Classroom Discourse. Teaching and Teacher Education 17/8: 873-884.

Chabe, Alexander M.

1971 Soviet Educational Policies: Their Development, Administration and Content. Educational Leadership 28/5: 525-531.

Cohen, Louis, Lawrence Mannion & Keith Morrison

2007 Research Methods in Education. London: Routledge.

Cothran, Donetta J., & Catherine D. Ennis

1997 Students and Teachers’ Perceptions of Conflict and Power. Teaching and Teacher Education 13: 541-553.

Cox, Angela Marie

2011 Policy and Practice: Russian and Soviet Education during Times of Social and Political Change (Senior Honors thesis). Boston: Boston College Libraries.

Crotty, James Marshall

2012 (October 30) Global Private Tutoring Market Will Surpass $102.8 billion by 2018. Forbes. Retrieved 02/05/2016, from http://www.forbes.com/sites/jamesmarshallcrotty/2012/10/30/global-priva…- market-will-surpass-102-billion-by-2018/#15fb1c4c47b3

Dasgupta, Partha

2005 (December 5-16). The Economics of Social Capital. Paper presented at Annual Conference of Australian Economists. Sydney. Retrieved 12/01/2016, from http://users.ictp.it/~eee/workshops/smr1684/a_dasgupta_2.pdf

Derkačev, Pavel

2015 Where is a Teacher Happy in Russia? Indicators of Teachers' Salaries (working paper). Moscow: National Research University Higher School of Economics.

Deville, Joe, Johnna Montgomerie & Liam Stanley

2015 (March 1) The Moral Economy of the Twenty-First Century Debtor: Revisiting E.P.Thompson in an Online World. New Left Project. Retrieved 06/07/2016, from http://goo.gl/tFTVLm

Doyle, Walter

1986 Classroom Management Techniques and Student Discipline (research paper). Washington: Office of Educational Research and Improvement.

Edelman, Marc

2012 E. P. Thompson and Moral Economies. In: D.Fassin (ed.), A Companion to Moral Anthropology: 49-66. New Jersey: Wiley.

Eklof, Ben, Larry Holmes & Vera Kaplan

2005 Educational Reform in Post-Soviet Russia: Legacies and Prospects. London: Frank Cass.

Eklof, Ben & Scott J. Seregny

2005 Teachers in Russia: State, Community and Profession. In: B.Eklof, L.Holmes &V.Kaplan (eds.): 197-220.

Eremenko, Alexej

2014 (December 10) Life After Putin: Teaching Future Russia. The Moscow Times. Retrieved 02/05/2016, from https://themoscowtimes.com/articles/life-after-putin-teaching-future-ru…

Evans-Pritchard, Edward Evan

1951 Social Anthropology. London: Cohen&West.

Forum ob Obrazovanii v Rossii, SNG, i Mire

2013 Stimuliruûŝaâ Čast' Zarplaty. Retrieved 04/07/2016, from http://pedsovet.su/forum/200-6879-1

Foucault, Michel

1977 Discipline and Punish: the Birth of the Prison [1975]. New York: Pantheon.

Gordon, Colin & Michel Foucault

1980 Power/knowledge: Selected interviews and other writings, 1972-1977. New York: Pantheon.

Götz, Norbert

2015 Moral Economy: Its Conceptual History and Analytical Prospects. Journal of Global Ethics 11/2: 147-162.

Granovetter, Mark

1992 Problems of Explanation in Economic Sociology. In: Eccles, R. & Nitin Nohria (eds.) Networks and Organizations: Structure, Form, and Action. Boston: Harvard Business School

Gray, David E.

2009 Doing Research in the Real World [2004]. London: Sage publications.

Hargreaves, Linda, et al.

2007 The Status of Teachers and the Teaching Profession in England: Views from Inside and Outside the Profession. Retrieved 16/02/2016, from http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RR831A.pdf

Hersey, Paul & Robert Hoyk

2009 The Root Causes of Unethical Behavior: Psychological Traps that Everyone Falls Prey to. Graziadio Business Review 12/2. Retrieved 02/06/2016, from http://gbr.pepperdine.edu/2010/08/the-root-causes-of-unethical-behavior/

Kerr, Stephen

1995 (October 28). Teachers' Continuing Education and Russian School Reform. Paper presented at the Conference of the American Association for the Advancement of Slavic Studies, Washington, DC.

Kerr, Stephen

2005 Demographic Change and the Fate of Russia's Schools: the Impact of Population Shifts on Educational Practice and Policy. In: B.Eklof, L.Holmes & V.Kaplan (eds.):153-175.

Kompleksnyj Proekt Modernizacii Obrazovaniâ (KPMO)

2013 Sravnenie Zarabotnyh Plat Pedagogičeskih Rabotnikov so Srednej po Èkonomike Regiona v Celom. Retrieved 03/02/2016, from http://www.kpmo.ru/kpmo/view/analytics/filter/3_ped

Kovbasûk, Ol'ga & Alla Kuzneсova

2012 The Modernization of Higher Education in Russia: An Interview with Dr. Alla G. Kuzneсova. The International HETL Review 2. Retrieved 06/07/2016, from https://www.hetl.org/interview-articles/modernization-of-higher-educati…

Levada Centr

2016 (March 1) Praviteli v Otečestvennoj Istorii. Retrieved 04/04/2016, from http://www.levada.ru/2016/03/01/praviteli-v-otechestvennoj-istorii/

Luke, Moira D.

1989 Research on Class Management and Organisation: Review with Implications for Current Practice. Quest 41: 55-67.

Ministerstvo Zdravoohraneniâ i Social'nogo Razvitiâ Rossijskoj Federacii

2010 (September 17) Ob Utverždenii Perečnâ Vidov Vyplat Stimuliruûŝego Haraktera v Federal'nyh Bûdžetnyh, Avtonomnyh, Kazennyh Učreždeniâh i Raz"âsneniâ o Porâdke Ustanovleniâ Vyplat Stimuliruûŝego Haraktera v ètih Učreždeniâh. Retrieved 07/04/2016, from http://docs.cntd.ru/document/902086142

Minobrnauki
2012 (March 1) Federal'nye Gosudarstvennye Obrazovatel'nye Standarty Obŝego Obrazovaniâ. Retrieved 07/04/2016, from http://минобрнауки.рф/документы/543

Minobrnauki
2013 (June 20) O Razrabotke Pokazatelej Èffektivnosti. Retrieved 07/04/2016 , from http://минобрнауки.рф/документы/3541/файл/2364/13.06.20-АП-1073_02.pdf

Morality

2016 In oxforddictionaries.com. Retrieved 03/02/2016, from http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/morality

Novosti Gornogo Altaâ

2016 (February 15) Altajstat: Srednââ Zarplata v Dekabre Sostavila Počti 29 tys. Rublej. Novosti Gornovo Altaâ. Retrieved 16/02/2016, from http://www.gornoaltaisk.info/news/49107

Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD)

2013 Education at a Glance 2013: Russian Federation. Retrieved 11/02/2016, from https://www.oecd.org/edu/Russian%20Federation_EAG2013%20Country%20Note…

Pohlëbkin, Vil'âm Vasil'evič

2001 Čaj, ego Istoriâ, Svojstva i Upotreblenie [1986]. Moskva: Centrpoligraf.

Polanyi, Karl

1944 The Great Transformation. New York: Farrar & Rinehart.

Putin, Vladimir Vladimirovič

2012 (January 16) Russia in Focus – the Challenges we Must Face. Russia Today. Retrieved 16/02/2016, from https://www.rt.com/politics/official-word/putin-russia-focus-challenges…
Putnam, Robert

2013 Social Capital: Measurement and Consequences. OECD. Retrieved 06/07/2016, from http://www.oecd.org/innovation/research/1825848.pdf

Riggs, Liz

2013 (October 18) Why do Teachers Quit? The Atlantic. Retrieved 04/04/2016, from http://www.theatlantic.com/education/archive/2013/10/why-do-teachers-qu…

Seregny, Scott J.

1989 Russian Teachers and Peasant Revolution: The Politics of Education in 1905. Bloomington: Indiana University Press.

Seregny, Scott J.

1996 Professional Activism and Association Among Russian Teachers. In: H.Balzer (ed.): 169-196.

Smith, Adam

1812 An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations [1776]. London: Strahan&Cadell.

Soroke, Bonnie

2004 Doing Freedom: an Ethnography of an Adult Literacy Centre (thesis). Columbia: University of British Columbia.

Thompson, Edward Palmer

1971 The Moral Economy of the English Crowd in the 18th Century. Past & Present 50: 76-136.

Thompson, Edward Palmer

1991 Customs in Common: Studies in Traditional Popular Culture. New York: New Press.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO)

2011 World Data on Education 2010/11; Russian Federation. Retrieved 11/02/2016, from http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/WDE/2010/p…- versions/Russian_Federation.pdf

VanderStaay, Steven, et al.

2009 Close to the Heart: Teacher Authority in a Classroom Community. College Composition and Communication 61/2: 262-282.

World Bank

2012 The Education System in the Russian Federation: Education Brief 2012. Retrieved 11/02/2016, from https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/6012

Zaloom, Caitlin

2004 The Productive Life of Risk. Cultural Anthropology 19/3: 365-391.

Zamyatin, Konstantin

2012 The Education Reform in Russia and its Impact on the Teaching of Minority Languages: An Effect of Nation-Building? Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe 11/1: 17-47.

Ziganšina, Nataliâ

2013 (January 15) New Education Law Sparks Debates in Russia. Russia Beyond the Headlines. Retrieved 16/02/2016, from https://rbth.com/articles/2013/01/15/new_education_law_sparks_debates_i… ml

 

 

 

 

Universiteit of Hogeschool
Oost-Europese Talen en Culturen
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Rozita Dimova, Jean Bourgeois
Kernwoorden
Share this on: