Ding Ding It's A Match !

Binette
Seck
  • Lotte
    Reyskens

“Ge hebt die toch naar rechts geswiped mag ik hopen?” , “omg omg omg, die heeft mij super liked”.  Don’t be shy, deze zinnen klinken ons allemaal bekend in de oren. Hoewel Tinder ons nog niet heeft kunnen matchen met een knappe surfboy op zijn wit surf bord, heeft het ons wel met onderscheiding doen slagen voor onze bachelorproef. 

 

We waren vereerd om samen te werken met de enige echte oranjekleurige universiteit van Nederland: Breda University of Applied Sciences. BUas stuitte op een probleem. Maar gelukkig waren er twee Belgische innovatie studenten die hen te hulp schoten! Hun probleem ontstond toen ze merkte dat er onder hun Nederlandse en internationale studenten een gebrek aan connectie was. De grote vraag die ons vervolgens door dit project bewoog was dan ook: “hoe kunnen we een sterkere studentengemeenschap creëren tussen de nationale en internationale studenten van Breda University of Applied Sciences?”.  

 

Weet je wat er zo ironisch is aan eenzaamheid? We voelen het allemaal op hetzelfde moment, samen. Maar weet je wat nog ironischer is, dat Breda University of Applied Sciences een hoog aangeschreven internationale universiteit is, maar dat de connectie tussen hun internationale studenten en de Nederlandse studenten wonderlijk krachteloos is. En nu denken jullie vast, dat wij enorme overdrijvers zijn en dit een zeer subjectief statement is dat we neerschrijven. Maar wat als we jullie zeggen, dat wij zes maanden lang Erasmusstudenten zijn geweest op de campus van Breda University. Wij hadden het geluk om het studentenleven aan BUas zelf te ervaren op een intense manier. En mochten vervolgens een innovatief, technologisch concept bedenken voor hun ‘connectie-probleem’. 

 

We zeggen het u: doe het niet! Sla de volgende alinea’s niet over om het eindresultaat van onze bachelorproef snel te ontdekken. We snappen dat het moeilijk is en de nieuwsgierigheid hoog oploopt, maar we verzekeren jullie, het is een avontuur dat de moeite waard is! 

 

Onze bachelorproef zoomt in op elk onderdeel van het innovatieproces: hunting, ideating, concepting en kortstondig implementing. Tijdens de eerste fase gingen we op een creatieve manier op zoek naar een beter begrip van het probleem. Dit deden we op basis van feiten en cijfers, interviews met belanghebbenden, focusgroepen met BUas-studenten en een participerende observatie. Daarnaast hebben we het onderwijs op Nederlandse bodem onder de loep genomen en de meest relevante concurrenten in kaart gebracht. Wanneer we in-house op onderzoek gingen, viel het ons op dat de huidige activiteiten op de BUas campus vaak gericht waren op de internationale studenten. Diepgaande gesprekken met experts en studenten hebben ons voorzien van intensief desk en field research. Al deze resultaten samengenomen hebben ons in staat gesteld om het probleem volledig op te lossen en ons tot de vraagstelling te brengen: Hoe zit het met de Nederlandse studenten? Als BUas een band wou opbouwen tussen al hun studenten, dan moet ook iedereen betrokken worden in het concept. 

 

De prominente reden dat BUas aan hun connectie tussen de studenten wilde werken, is omdat ze tegen 2022 op Europees niveau meer internationale erkenning willen hebben. Bovendien streven ze ernaar om van al hun studenten internationale burgers te maken in de snel bewegende wereld van vandaag. 

 

In de volgende fase van ons innovatieproces, mochten we onze creativiteit aanwakkeren! 

 

We maakte gebruik van een graffitimuur, een spontane brainstorm en de uitwisseling van inspirerende ervaringen van verschillende studenten. Al deze creatieve processen zorgden voor verschillende relevante ideeën. De graffitimuur gebeurde via Instagram, want laten we toegeven, Gen Z is 24/7 online. Instagram was het perfecte kanaal om hun mening te achterhalen. Voor de brainstorm verdeelden we onze innovatieve concepten in: Gouden babies, zilveren zwanen en eervolle vermeldingen. Vervolgens leek het ons nuttig om terug te gaan naar onze eerste fase ‘implementing’ en de kennis en ideeën die we tot op dat moment hadden verzameld te analyseren. Zo kwamen we tot vijf Champion-ideeën. Met BUas O’Cook konden studenten op gezellige kookeilanden op de campus met vrienden of zelfs met vreemden hun maaltijd bereiden. Of wat dachten jullie van een Free-Fest, waar studenten in groepsverband strijden om de organisatie van het jaarlijks schoolfestival. De derde is niets beter dan BUkea. Een concept waarbij een kamer op de campus wordt ingericht met Ikea-meubilair. Studenten kunnen daar heen om meubels te ruilen of huren. Of een plek waar studenten hun dagelijkse was kunnen doen en tegelijkertijd een heerlijke koffie kunnen nemen? Dat zou de Wash Bar zijn! En uiteindelijk BUas Buzz, een applicatie voor studenten van studenten. Alle BUas-studenten kunnen een kamer, maatje of zelfs een tweedehands fiets zoeken op dit platform. 

 

Met behulp van specifieke processen zoals Lean Canvas en conversatie onderzoek, hebben we de vijf geselecteerde ideeën omgezet in concepten. Nadien zijn we de conceptfase ingegaan! 

 

Typform was onze redder in nood! We konden hierdoor de aandacht van onze doelgroep trekken en de meest populaire opties bekijken. Eerlijk gezegd vertrouwden we Gen Z niet blindelings om volledig in te gaan op hun oordeel. Daarom hebben we na het onderzoek een scorebord gemaakt met de belangrijkste criteria volgens onze klant en deze afgetoetst. En toen was BUas Buzz geboren! 

 

Na diepgaand onderzoek en het delen van een nodige portie creativiteit,  konden we vaststellen dat BUas Buzz een antwoord bood op het probleem van onze klant. Met een online applicatie van studenten voor studenten zou de studentengemeenschap op de campus én in het dagelijks leven versterkt worden. Concreet wordt de applicatie bij elke nieuwe inschrijving meteen aan de student aangeboden. De BUas student logt in met specifieke inloggegevens en kan op verschillende gebieden gaan ‘swipen’. BUas studenten kunnen opzoek gaan naar een perfecte buddy, een nieuwe accommodatie, zich verdiepen in alle evenementen waaraan ze kunnen deelnemen en uiteindelijk zich amuseren op de tijdlijn van BUas. 

 

We onderbouwen ons concept verder met een duidelijke customer journey, een kort financieel plan, prototypes en een territory mapping. De laatste, bevestigt onze conclusie uit de eerste fase. Dat BUas reeds veel activiteiten heeft voor studenten, maar toch voelt onze klant een gebrek aan communicatie onder de internationale en Nederlandse studenten. Daar verschijnt BUas Buzz. In tegenstelling tot andere activiteiten maakt onze app deel uit van het dagelijks leven van de studenten en heeft het als doel de studentengemeenschap tussen alle studenten te versterken. 

 

We konden het ons dan ook niet laten, om het internationale kantoor van de campus enkele richtlijnen te geven voor een mogelijke lancering van ons concept. 

 

Laten we studenten helpen door hun campusleven heen te swipen! En voor je het weet is het ‘you have a match deuntje’ op je telefoon, enkel nog iets waar je fier op bent! 

 

Lotte Reyskens en Binette Seck. Idea & Innovation Management studenten te Brussel.



 

Download scriptie (12.34 MB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Ilse Godts