Voorraadberichten bij het wenselijke product én bij het niet-wenselijke product hebben hetzelfde effect op de aankoopintentie

Annelise
Heylen

Recent onderzoek uitgevoerd door een master studente aan de KU Leuven toont aan dat de welgekende online voorraadberichten zoals ‘slechts enkele items beschikbaar’ of ‘laatste stuks’ een even groot effect hebben op de aankoopintentie van een product als deze berichten staan bij het wenselijk product of bij een product waar de consument geen interesse in heeft. Dit onderzoek bestudeerde twee voorraadberichten toegepast op een wenselijk en een aanverwant niet-wenselijk product in de mode- en hotelsector.

In een online omgeving kan een retailer meer producten aanbieden, waardoor het bijhouden van de voorraad complexer is geworden en communiceren over de voorraad cruciaal is. Beperkte voorraad en onbeschikbaarheid kunnen ontstaan bij de gewenste producten, waar de consument actief naar op zoek is en bij de producten waar de consument geen interesse in heeft maar ook online zichtbaar zijn. We verduidelijken dit met een voorbeeld waarbij een klant met de maat L een T-shirt koopt, zijn wenselijk product is deze T-shirt in maat L. De andere maten zijn ook online zichtbaar maar hierin is de consument niet geïnteresseerd. Ongeacht of het bericht ‘slechts enkele stuks beschikbaar’ bij de gewenste maat staat of bij de andere maten zal de aankoopintentie voor het T-shirt in maat L even groot zijn.

Dit onderzoek is nuttig voor online retailers die over de voorraad communiceren. Ze krijgen een dieper inzicht over voorraadberichten en wat de invloed is van deze berichten op de aankoopintentie van de consument.  De resultaten werden verzameld aan de hand van een online enquête bij 302 respondenten.

Over KU Leuven: De KU Leuven is opgericht in 1425 en was de eerste universiteit in het land. De universiteit is de grootste in België en bestaat uit 15 verschillende faculteiten met meer dan 50 000 studenten. Meer informatie beschikbaar op https://www.kuleuven.be/over-kuleuven

Contact persoon: Annelise Heylen – annelise.heylen@student.kuleuven.be

Download scriptie (1.52 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Prof. dr. Breugelmans Els