Het effect van voorraadberichten op de aankoopintentie in de mode- en hotelsector

KU Leuven
2020
Annelise
Heylen
Dit onderzoek bestudeert de impact van schaarsheidsberichten en onbeschikbaarheidsberichten op de aankoopintentie. Deze berichten informeren de consument over de (on)beschikbaarheid van de voorraad. Het focaal product is het wenselijk product, daartegenover staan de niet-focale producten, deze zijn gelinkt aan het focaal product maar wenst de consument niet te kopen. We bestuderen de aankoopintentie van het focaal product, hierdoor ontstaan er drie types berichtgeving die worden onderzocht; een schaarsheidsbericht bij een focaal product, een schaarsheidsbericht bij een niet-focaal product en een onbeschikbaarheidsbericht bij een niet-focaal product. Het doel van dit onderzoek is om een inzicht te verschaffen over de effecten van voorraadberichten bij focale en niet-focale producten en hun invloed op de aankoopintentie van het focaal product. Hierbij gaan we kijken of de resultaten generaliseerbaar zijn op de modesector en de hotelsector. Dit onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een online experiment, waarbij er zes verschillende scenario’s werden opgesteld. De gegevens van 302 respondenten werden verzameld. De resultaten geven weer dat de verschillende types van berichtgeving eenzelfde impact hebben op de aankoopintentie van het focaal product in beide sectoren.
Meer lezen

Voorraadbeheer bij het CLB

Thomas More Hogeschool
2013
Tinne
Vanderbeuren
Voorraadbeheer bij het CLBHet uitgangspunt van mijn afstudeerproject was een nieuw en duidelijk systeem ontwerpen voor het voorraadbeheer bij het CLB. Voordien was er geen systeem van voorraadbeheer. Zo werden er vaak grote hoeveelheden besteld, maar hield men geen rekening met de houdbaarheidsdatum. Het probleem was dus dat er vaak een overstock was en dat er ook geregeld vervallen goederen weggegooid moesten worden. Daarnaast werd de voorraad ook niet bijgehouden, er werd dus pas een bestelling geplaatst wanneer de goederen effectief op waren.
Meer lezen