Een wandeling door een virtuele stad

Anke
Van Dessel

HET    GEBRUIK    VAN    VIRTUAL    REALITY    VOOR    STEDENBOUW    EN    RUIMTELIJKE    PLANNING    

   



Virtual    reality    is    hip.    Bedrijven    experimenteren    erop    los,    op    elke    beurs    vind    je    wel    een    stand    met    een    VRbril    terug    en    videogames    kunnen    gespeeld    worden    in    een    niet    bestaande    wereld.            Virtual    reality,    afgekort    VR,    is    meer    dan    een    tool    voor    amusement.    Eén    van    de    toepassingsgebieden    is    het    domein    van    stedenbouw    en    ruimtelijke    planning.    Steden    en    projecten    worden    hier    virtueel    vormgegeven    alvorens    ze    in    realiteit    worden    gebouwd    en    rondlopen    in    het    niet-bestaande    wordt    mogelijk.    Een    masterproef    van    de    Universiteit    Antwerpen    toont    met    een    kritische    blik    de    huidige    stand    van    zaken    en    geeft    een    opsomming    van    de    voor-    en    nadelen    van    het    gebruik    van    VR.    

©    ANKE    VAN    DESSEL    



    

VIRTUAL    REALITY      

 Virtual    reality    creëert    een    nieuwe,    virtuele    wereld.    Er    bestaan    verschillende    vormen    van    VR,    naargelang    de    mate    waarin    je    in    de    denkbeeldige    wereld    wordt    opgenomen.    Dit    varieert    van    een    scherm    waarnaar    je    kijkt,    naar    een    CAVE    waar    je    omringd    wordt    door    grote    schermen    tot    een    VR-bril,    waarbij    je    contact    met    de    realiteit    verliest.    Alle    vormen    van    VR    vereisen    een    3D-bril,    en    indien    nodig    afstandsbedieningen    om    te    navigeren.    Daarnaast    is    er    ook    augmented    reality,    waarbij    de    realiteit    getoond    wordt,    aangevuld    of    deels    vervangen    door    virtuele    elementen    of    informatie.    Augmented    reality    wordt    meestal    getoond    op    een    smartphone    of    tablet    waarmee    je    door    een    bestaande    omgeving    kan    rondlopen.    

    



GEBRUIK    BINNEN    DE    RUIMTELIJKE    PLANNING    

VR    kan    op    verschillende    schalen    worden    toegepast    binnen    de    ruimtelijke    planning.    Enerzijds    is    het    mogelijk    een    stad    volledig    virtueel    te    bouwen,    anderzijds    kan    het    worden    toegepast    op    projectniveau.    Binnen    verschillende    fases    kan    het    gebruikt    worden:    om    ontwerpen    te    beoordelen    en    ontwerpbeslissingen    te    maken,    om    fouten    te    vermijden    op    de    werf    en    het    werk    te    organiseren,    om    studies    te    voeren    omtrent    de    impact    van    een    project    of    het    gedrag    van    mensen    in    een    urbane    omgeving    te    bestuderen.    

    

Virtual    reality    biedt    veel    voordelen.    Zo    maakt    het    samenwerken    tussen    verschillende    partijen    veel    makkelijker.    Iedereen    kan    op    een    begrijpbare    manier    met    elkaar    communiceren    aangezien    er    geen    giswerk    nodig    is.    Dit    is    ook    positief    voor    participatieprocessen.    Aangezien    buurtbewoners    vaak    niet-experten    zijn,    geeft    VR    hen    een    duidelijk    beeld    van    een    toekomstig    project,    waardoor    zij    makkelijker    betrokken    kunnen    worden    en    beter    

geïnformeerd    zullen    zijn.    De    mogelijkheid    om    studies    te    voeren,    zorgt    ervoor    dat    alle    aspecten    op    voorhand    onderzocht    kunnen    worden.    Dit    zorgt    voor    minder    fouten    en    de    mogelijkheid    om    aanpassingen    te    maken    aan    het    ontwerp    alvorens    het    project    in    uitvoering    gaat.    

    

Er    zijn    ook    enkele    negatieve    aspecten    die    betrekking    hebben    op    de    technologie.    Sommige    mensen    hebben    last    van    neveneffecten,    wat    voornamelijk    leidt    tot    misselijkheid.    Daarnaast    kan    naargelang    de    gekozen    vorm    van    VR    de    kostprijs    nog    steeds    hoog    oplopen,    zien    de    toestellen    er    niet    altijd    even    modieus    uit    of    zijn    ze    niet    zo    handig    in    gebruik.    Wanneer    de    software    en/of    hardware    niet    voldoen    aan    de    vereisten,    kunnen    er    storingen    optreden.    Tot    slot    is    er    ook    de    nodige    kennis    vereist    van    de    software    om    een    goed    VR-model    op    te    bouwen.    

image 94

AVALON (CAVE) – Reynaers Aluminium © Debbie De Brauwer



TOEKOMST    

Virtual    reality    lijkt    alvast    veel    potentieel    te    bieden    voor    de    toekomst.    Door    de    snel    veranderende    technologie,    zullen    de    nadelen    alleen    maar    afnemen,    wat    het    gebruik    van    VR    binnen    de    stedenbouw    en    ruimtelijke    planning    waarschijnlijk    zal    doen    toenemen.

Download scriptie (3.27 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Tom Coppens
Thema('s)