Wiskunde anders bekeken

Deirdre
Staessen

Het afgelopen semester voerden drie studenten uit de lerarenopleiding bachelor lager onderwijs van VIVES een onderzoek uit naar wiskunde binnen STEM-onderwijs. Dit onderzoek vond plaats in GO! basisschool Ter Elzen in Wijtschate.

Afbeelding AIn het onderzoek gingen de studenten op zoek naar een antwoord op de onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we de leerlingen van de tweede en derde graad problematische wiskundige leerinhouden aanbieden via STEM-onderwijs zodat ze deze items beter begrijpen?’ Daarbij vertrokken ze vanuit wiskundige moeilijkheden om die te koppelen aan een concrete, betekenisvolle STEM-activiteit.

Om dit onderzoek te leiden, werkten de studenten enkele activiteiten uit die toegepast werden in de tweede en derde graad in de GO! basisschool Ter Elzen. Er werden twee ontwerpweken vrijgemaakt waarbij de studenten hun activiteiten uitvoerden, bijstuurden en vooral resultaten verzamelden.

Tijdens de eerste week van hun bezoek werd er gewerkt rond één project: ‘de voedselfabriek’. Daarbij hielpen de kinderen de fabriek een handje door, in groep, een recept op te zoeken, te bereiden en te verkopen tegen een kleine winst. In dit project leerden de leerlingen zaken bij rond gewicht, hoofdrekenen, kommagetallen en bruto-tarra-netto. Ook het sociale aspect en het samenwerken met anderen werd niet achterwege gelaten.

In de tweede week zorgden de leraren in opleiding voor enkele kortere activiteiten omtrent oppervlakte, volume, gewicht en hoeken meten. Er werden dus steeds andere wiskundige moeilijkheden behandeld die de school aankaartte. Wanneer deze activiteiten uitgevoerd werden, zorgden de studenten voor een goede interactie met de kinderen. Zo stonden ze steeds stil bij het denk- en doeproces van de leerlingen. Hoe, wat en waarom iets tot stand kwam, zijn daarbij belangrijke termen die aan bod kwamen door in dialoog te treden met de leerlingen.

Download scriptie (3.97 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
De heer Remko Meys en mevrouw Audrey Deleu