Sociale vaardigheidstraining met de Ono-robot voor jongeren met ASS

Britt
Gryp
  • Brenda
    Taga

In het kader van onze opleiding aan de Thomas More hogeschool te Vorselaar, namelijk de professionele bachelor voor leraar secundair onderwijs, werkten we een afstudeerproject uit. Ons gemeenschappelijk onderwijsvak is informatica. Het project werd uitgevoerd in opdracht van de informaticaschool voor jongeren met autismespectrumstoornis, De Lift, te Diest. Van juni 2016 tot juni 2017 zijn wij actief bezig geweest met het onderzoek en het uitschrijven hiervan.



Afbeelding 1Voor jongeren met autismespectrumstoornis verloopt sociaal contact niet altijd vanzelfsprekend. Deze jongeren struikelen vaak over sociale vaardigheden, wat men ook effectief kan merken in de praktijk. We onderzochten de oorzaken van dit verstoord sociaal contact en op welke vlakken jongeren met autismespectrumstoornis net moeilijkheden ondervinden. Rob en Tom (fictieve namen), twee leerlingen van De Lift te Diest, ondervinden ook belemmeringen op dit gebied. De Lift is een privéschool met een informaticaopleiding voor jongeren waarbij autismespectrumstoornis hun functioneren en manier van leren beïnvloedt. Cronos biedt gespecialiseerde IT'ers aan en ervaren lesgevers geven er professioneel onderwijs op maat van de individuele leerling, met een focus op de arbeidsmarkt.



Afbeelding 2Tegenwoordig worden er meer en meer robots ingezet in de zorgsector. Er bestaat reeds een breed aanbod aan robots met mogelijkheden tot verscheidene taken, zoals bijvoorbeeld een gezelschapsrobot die sociale interactie bevordert. Een concreet voorbeeld van deze laatste is de Ono-robot, waarover De Lift beschikt. Het is een gele robot in de vorm van een knuffel, die speciaal gemaakt werd voor kinderen. Door zijn expressieve gezichtskenmerken is hij in staat verschillende emoties weer te geven. Kinderen en jongeren hebben de mogelijkheid om in interactie te treden met deze robot omdat hij eenvoudig van op afstand te besturen is door de leerkracht of begeleider. De Ono-robot kent eveneens mogelijkheden voor het leren programmeren, wat hem extra interessant maakt voor de leerlingen van De Lift.



In dit onderzoek tonen wij op welke manier de Onorobot een meerwaarde kan bieden bij het verbeteren van een aantal specifieke sociale vaardigheden van de twee eerder vermelde leerlingen van De Lift. We hanteerden een gepersonaliseerde aanpak door middel van differentiatie, gebaseerd op de specifieke noden en mogelijkheden van beide leerlingen. Om de leerlingen dit te kunnen aanbieden, moesten we eerst onderzoek doen naar de school De Lift, autismespectrumstoornis, de Ono-robot, communicatie en emoties. De kennis over deze verschillende onderdelen wordt uiteindelijk samengevoegd tot een lessenpakket op maat van de twee leerlingen van De Lift, wat het een interessant geheel maakt. Om de tussentijdse progressie van de leerlingen op te volgen, voorzagen we na elke twee lessen een tussentijdse test. Op het einde van ons project voerden we een eindtest uit bij de leerlingen om het eindresultaat met het beginresultaat te kunnen vergelijken. Doordat we de testen om de progressie te meten steeds met levensechte persoon uitvoerden, kregen de leerlingen de kans om het geleerde met de Ono-robot toe te passen in een reële situatie. Bij beide leerlingen ondervonden we dan ook een verschillend effect van onze aanpak.



Wij hopen alvast een meerwaarde te hebben geboden aan de twee leerlingen van De Lift en de interesse van buitenstaanden te hebben gewekt met behulp van dit artikel.

Download scriptie (15.95 MB)
Universiteit of Hogeschool
Thomas More Hogeschool
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Jean-Pierre Pluymers
Thema('s)
Kernwoorden