verhoogt thuiseducatie de therapietrouw bij een behandeling met orale chemotherapie

celine embo
Momenteel krijgen patiënten die orale chemotherapie krijgen weinig uitleg over hoe zij deze moeten nemen, welke bijwerkingen er mee gepaard gaan en wat zij hieraan kunnen doen. Voor mijn bachelorproef vroeg ik mij af of het een meerwaarde is dat deze patiënten thuis educatie krijgen door een oncologisch verpleegkundige om uitleg te krijgen over hun medicatie en de bijwerkingen en hoe er mee om te gaan.

educatie@home bij orale chemotherapie

Educatie@home bij orale chemotherapie

 

Momenteel is 25% van de behandeling tegen kanker orale chemotherapie.

Patiënten geven de voorkeur aan orale chemotherapie omdat er geen naald aan te pas komt en omdat zij minder tijd doorbrengen in het ziekenhuis en meer zelf de controle  hebben over de behandeling.

Maar studies tonen aan dat de helft van de patiënten zijn medicatie niet neemt zoals voorgeschreven en dat 85% van de patiënten soms niet correct zijn medicatie neemt!

image-20180731143311-2

 

Als er iemand die je kent kanker krijgt, dan is er een grote kans dat hij of zij op een gegeven moment orale chemotherapie krijgt, dit is in de vorm van pillen.

Heel vaak moet deze medicatie op verschillende tijdstippen genomen worden en mag die bijvoorbeeld wel of niet met het eten genomen worden, het kan dus zijn dat dit allemaal wat ingewikkeld wordt.

Deze pillen hebben ook vaak bijwerkingen zoals je soms hoort van mensen die chemotherapie krijgen maar doordat het een pilletje is staan de mensen daar soms niet zo bij stil.

Het is dus heel belangrijk dat patiënten die deze pillen nemen genoeg uitleg krijgen over deze medicatie.

Maar jammer genoeg wordt er nog zeer weinig uitleg gegeven hierover en weten die mensen dus niet steeds wat hen te wachten staat en wat zij aan die bijwerkingen kunnen doen.

image-20180731143338-3

 

Als de medicatie niet juist genomen wordt dan zal de behandeling tegen kanker ook niet zo goed werken dus  het is heel belangrijk dat dit allemaal juist verloopt. Er mag ook niet teveel van deze pillen genomen worden omdat er anders teveel bijwerkingen zijn.

Ik wou onderzoeken of wij deze mensen kunnen helpen met het nemen van hun medicatie, en of dit een goed idee is om als verpleegkundige thuis te gaan om wat meer te vertellen over deze medicatie EN om te luisteren naar de patiënt zijn verhaal en hoe hij het stelt met deze medicatie, heeft hij veel problemen of moeilijkheden en wat kan ik voor die patiënt doen als verpleegkundige.

image-20180731143401-4

Daarom heb ik onderzoek gedaan en heb ik meerdere studies gevonden waarbij er een verpleegkundige naar het huis gaat van de patiënt en daar de uitleg heeft over hoe ze de medicatie moeten nemen en op welke tijdstippen. Ze vraagt ook of het allemaal lukt en welke dingen moeilijk zijn.

Er wordt ook gevraagd naar de problemen en bijwerkingen die de patiënt ervaart en de verpleegkundige noteert dit allemaal.

Zij geeft ook tips hoe de patiënt verder goed voor zichzelf kan zorgen, of ze vraagt raad aan de arts.

Later belt die verpleegkundige dan nog eens regelmatig de patiënt op en luistert opnieuw naar zijn verhaal of ze gaat nog eens langs.

Zij schreven ook steeds een verslag voor de arts.

De patiënten vonden dit  zeer interessant en hadden dit liever dan in het ziekenhuis omdat ze zich thuis nog steeds beter op hun gemak voelen dan in het ziekenhuis.

Deze patiënten onthielden ook de informatie die ze gekregen hadden beter en hadden minder erge bijwerkingen.

In deze studies werden er ook twee groepen patiënten vergeleken met elkaar, de ene groep kreeg dus thuis les ( educatie) en de andere groep kreeg enkel de medicatie mee van het ziekenhuis met een folder met uitleg.

 

image-20180731143552-6

Het is belangrijk dat er groepen met elkaar vergeleken worden omdat je dan kan weten of het resultaat in de ene groep beter is dan in de andere.

In die studies kwamen we dan tot de ontdekking dat de mensen die thuis les kregen meer tevreden waren en beter hun medicatie nemen dan degene die dit niet kregen.

 

Het is dus interessant om thuis langs te gaan bij de mensen die deze medicatie nemen en hen uitleg te geven en te luisteren naar hun verhaal.

 

Tot nu toe is er jammer genoeg nog geen terugbetaling om dit te doen. Dat wil zeggen dat je dit als verpleegkundige wel mag doen maar dat je daar geen geld voor krijgt.

Nochtans is het zo dat het misschien wel goedkoper is om deze educatie thuis te geven en de verpleegkundige hiervoor te betalen omdat de patiënt minder naar het ziekenhuis moet en minder bijwerkingen heeft waardoor deze kosten niet moeten gebeuren en betaald worden.

Het zou dus interessant zijn om een studie te doen die kijkt hoeveel het kost om de educatie te geven en te vergelijken met hoeveel het kost als de patiënt zijn pillen niet juist neemt en als hij veel bijwerkingen heeft en dan te kijken wat het goedkoopste uitkomt.

image-20180731143617-7

 

Bibliografie

 

Arthurs, G., Simpson, J., Brown, A., Kyaw, O., Shyrier, S., & Concert, C. M. (2014, 12 8). The effectiveness of therapeutic patient education on adherence to oral anti-cancer medicines in adult cancer patients 18 years and older in an amulatory care setting: A systematic review. 64-77. JBI database of Systematic Reviews and implementation Reports.

Atkinson, T. M., Rodriguez, V. M., Gordon, M., Avildsen, I. K., Emanu, J. C., Jewell, S. T., . . . Ginex, P. K. (2016, 9 1). The association between patient-reported and objective oral anticancer medicaton adherence measures: A systematic review. 576-582. oncology nursing forum .

Bordonaro, S., Romano, F., Lanteri, E., Cappuccio, F., Indorato, R., Butera, A., . . . Tralongo, P. (2014). Effect of a structured, active, home-based cancer-treatment program for the management of patients on oral chemotherapy. 917-923. Dovepress.

Coolbrandt, A., Wildiers, H., Aertgeerts, B., Van der Elst, E., Laenen, A., Dierckx de Casterlé, B., . . . Milisen, K. (2014, 8 8). Characteristics and effectiveness of complex nursing interventions aimed at reducing symptom burden in adult patients treated with chemotherapy: A systematic review of randomized controlled trials. 495-510. Elsevier.

Craven, O., Hughes, C. A., Burton, A., Saunders, M. P., & Molassiotis, A. (2012, 11 18). Is a nurse-led telephone intervention a viable alternative to nurse-led home care and standard care for patients receiving oral capacetabine? Results from a large prospective audit in patients with colorectal cancer. 413-419. European Journal of Cancer Care.

Esper, P. (2013, 7 12). Identifying strategies to optimize care with oral cancer therapy. 629-636. Clinical Journal of Oncology Nursing.

Gervès-Pinquié, C., Daumas-Yatim, F., Lalloué, B., Girault, A., Ferrua, M., Fourcade, A., . . . Minvielle, E. (2016, 6 29). Impacts of a navigation program based on health information technology for patients receiving oral anti cancer thearpy: the CAPRI randomized controlled trial. 1-8. BMC Health Services Research.

Geynisman, D. M. (2013). Adherence to Tageted oral anticancer medications. Discovery Medicine.

Kavookjian, J., & Wittayanukorn, S. (2015). Interventions for adherence with oral chemotherapy in hematological malignacies: A systematic review. 303-313. Elsevier.

Kuntz, J. L., Safford, M. M., Singh, J. A., Phansalkar, S., Slight, S. P., Her, Q. L., . . . Hornbrook, M. C. (2014, 8 21). patient-centered interventions to improve medication manamgement and adherence: A qualitative review of research findings. 310-326. Elsevier.

Lester, J. (2012, 12). Safe handling and administration considerations of oral anticancer agents in the clinical and home setting. 192-197. Oncology Nursing Society.

Mazzaferro, s., Bouchemal, K., & Ponchel, G. (2012, 8 4). Oral delivery of anticancer drugs: general considerations. 25-34.

Molassiotis, A., Brearly, S., Saunders, M., Craven, O., Wardel, Wardley, A., . . . Luker, K. (2009, 12 20). Effectiveness of a home care Nursing Program in the symptom management of patients with colorectal and breast cancer receiving oral chemotherapy: A randomized, controlled trial. 6191-6198. Journal of Clinical Oncology.

Moody, M., & Jackowski, J. (2010, 6). Are patients on oral chemotherapy in your practice setting safe? 339-346. Clinical Journal of Oncology Nursing.

Rittenberg, C. N. (2012, 2 9). Meeting Educational Needs and Enchancing Adherence of Patiënts Receiving Oral Cancer Agents Trough Use of The MASCC Oral Agent Teaching Tool . 583-590. European Oncology and Haematology.

Ryan, R., Santesso, N., Lowe, D., Grimshaw, J., Prictor, M., Kaufman, C., . . . Taylor, M. (2014). Interventions to improve safe and effective medicines use by consumers: an overview of systematic reviews ( Review). 1-57. Cohrane Database of Systematic Reviews.

Schneider, S. M., Adams, D. B., & Gosselin, T. (2014, 5). A tailored nurse coaching intervention for oral chemotherapy adherence. 163-172. journal of advanced practice oncology.

Verbrugghe, M., Verhaeghe, S., Lauwaert, K., Beeckman, D., & Van Hecke, A. (2013). Determinants and associated factors influencing medication adherence and persistence to oral anticancer drugs: A systematic review. 610-621. Elsevier.

Vioral, A., Leslie, M., Best, R., & Somerville, D. (2014, 8). patient adherence with oral oncolytic therapies. 190-199. Seminars in Oncology Nursing.

Wood, L. (2012). A review on adherence management in patients on oral cancer therapies. 432-438. Elsevier.

Universiteit of Hogeschool
BANABA oncologie
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Kris Hommez
Kernwoorden