Hong Kong in Belgium

Carolien
Potter

Hong Kong in België.
Hoe men een andere cultuur kan weergeven en verkopen in België.

Zelfs van voor de tijden van Marco Polo was er een interesse in andere onbekende landen en culturen, om erover te schrijven en anderen de verschillende gewoontes te laten zien. Zelfs nu zijn de tijden nog niet veranderd; het exotische, het onbekende en het mysterieuze trekt mensen nog steeds aan.
Terwijl ik vier maanden in het buitenland studeerde, heb ik de bruisende cultuur en omgeving van Hong Kong ervaren. Toen ik mijn tijd hier doorbracht, vond ik de stad zo inspirerend en interessant dat ik het gevoel en de atmosfeer mee naar huis wou nemen. Ik wou Hong Kong verkopen aan Belgen en hen op een reis meenemen naar Hong Kong. Met andere woorden: ik heb onderzocht hoe men het gevoel van een andere cultuur en omgeving kan (re)creëren in een winkel in België.

Potentieel product
Om dit te bereiken heb ik Hong Kong bestudeerd als potentieel ‘product’ om te verkopen in België. Om de cultuur beter te begrijpen heb ik eerst de achtergrond van Hong Kong onderzocht. Over hoe de stad ontstaan is en waarom het dus zo een interessante omgeving is. Hiernaast heb ik de levensstijl bekeken, het shoppings-gedrag in zo ’n drukke stad, het heerlijke eten, de verschillende restaurants en andere eetgewoontes om het verhaal van Hong Kong te kunnen begrijpen en verschillen te vinden met België. Ik heb de day-to-day elementen beschreven die Hong Kong maken tot wat het is.

Daarnaast heb ik case studies gemaakt om te zien hoe Hong Kong brands zijn geportretteerd in-store. Dan heb ik ook enkele cases onderzocht in België om te ondervinden hoe een andere cultuur wordt afgebeeld in België en te kijken hoe ik deze kennis kon gebruiken om de Hong Kong cultuur af te beelden zonder de stad letterlijk na te bootsen.

Concept
Als resultaat heb ik een winkel en restaurant gecreëerd, dat Hong Kong brands verkoopt die ook de typische Hong Kong mind-set volgen – de zo genaamde ‘Made in Hong Kong’-producten. Er wordt onder andere fashion, accessoires, beauty en design accessoires verkocht. Omdat de typische Cantonese cuisine het best vers en warm wordt gegeten is er een restaurant voorzien waar er dimsum of hotpot wordt geserveerd.
Omdat ik de stad niet letterlijk wou recreëren heb ik gebruik gemaakt van metaforen en representaties om bepaalde verschillen of opvallende elementen uit de cultuur aan te halen. Het resultaat is een retail design waar de levensstijl en atmosfeer van Hong Kong zijn geportretteerd.

Uitwerking
De shop Hong Kong is gesitueerd in het pand ‘Modemagazijn Marnix’ te Antwerpen op het kruispunt van de Geuzenstraat, Volkstraat en Nationalestraat. Het feit dat ik een Hong Kong lifestyle store wou creëren in Antwerpen is voor de connecties die de twee steden samen hebben. Beiden steden zijn ontstaan vanuit een bloeiende haven. Dit is dan ook zichtbaar in het standbeeld ‘Vrijmaking der Schelde’, het zicht op de Geuzenstraat. De richting van de Volkstraat, waar het justitiepaleis bevindt, symboliseert het gevecht voor democratie en vrijheid in Hong Kong in verwijzing tot de recente gebeurtenissen tijdens de Umbrella Revolution. En tenslotte, de verbinding via de Nationalestraat, het Modemuseum: dit is de connectie met fashion.

Vanaf het eerste moment dat je in Hong Kong komt heb je een wow-gevoel. Het is zo indrukwekkend: de omgeving, de gebouwen, de hoogte en de verticaliteit. Dit gevoel wou ik ook zeker meegeven, dus vanaf het moment dat je binnen wandelt, denk je ‘wow’. Dit heb ik gecreëerd door de gevels te laten staan, de hoogte van het pand te benadrukken en de verdiepingen er – met een vide – opnieuw in te steken. Daarnaast heb ik ook onder andere een framework ontworpen van betonstaal (de stalen wapening in beton) met bamboo plantenbakken waarin varens zitten. Als een verwijzing naar respectievelijk het continu bouwen, de bamboo stellingen en de luchtvervuiling, aangezien varens beter de lucht zuiveren. Deze plantenbakken kunnen verplaatst worden en de varens groeien, als metafoor voor het veranderende leven in Hong Kong waar continu aanpassingen worden gemaakt.

Daarnaast zitten er ook referenties in het project naar het snelle tempo van het dagelijkse leven, het eten met vreemden en de meer obscure connectie naar de onbekende natuur naast de bekende hoge gebouwen. Alsook de duurdere kant van de stad en het gevecht voor vrijheid en democratie in verband met China. Al deze representaties samen creëren een wow-factor die men krijgt terwijl men de stad en de cultuur bezoekt. Het resultaat is een retail design waar de levensstijl en atmosfeer van Hong Kong zijn geportretteerd.

Download scriptie (10.55 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Hasselt
Thesis jaar
2015