Internationale nieuwsconsumptie bij Vlaamse jongvolwassenen

Tine
Kellens

Sociale netwerksites als nieuwsbron

Brussel – Maar liefst 95% van de Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar maakt minstens wekelijks gebruik van sociale netwerksites voor de consumptie van internationaal nieuws. Dat blijkt uit de masterproef van een studente Journalistiek aan de KULeuven.

Dat sociale netwerksites een ware hype zijn is allang geweten. Dat ze ook gebruikt worden als bron voor internationale nieuwsconsumptie is nieuw. Tine Kellens (22) deed via een online survey onderzoek naar de internationale nieuwsconsumptie van 303 Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar. “De meeste onderzoeken gaan over nieuwsconsumptie in het algemeen, mijn focus ligt op internationaal nieuws. Op die manier hoop ik via mijn masterproef een bijdrage te kunnen leveren aan wetenschappelijk onderzoek.”

Een frappante bevinding is de populariteit van sociale netwerksites als internationale nieuwsbron. “Jongvolwassen duiden sociale netwerksites het vaakst aan als favoriete medium voor de consumptie van internationaal nieuws.” Daarnaast stelde de studente vast dat maar liefst 95% van die jongvolwassenen minstens wekelijks internationaal nieuws consumeert via die sociale netwerksites. “Het gevaar hierbij is dat de nieuwsconsumptie via die sociale media vaak zeer oppervlakkig blijft”.

Uit haar onderzoek bleek dat internationaal entertainment het populairste thema is onder de jongvolwassenen, gevolgd door internationale cultuur. Zwaardere thema’s zoals internationale politiek en internationale economie scoren beduidend lager. Nochtans is net die informatie cruciaal om jongvolwassenen een algemene kennis en een burgerlijk en globaal bewustzijn bij te brengen. “Toekomstig onderzoek zou moeten nagaan of jongvolwassenen via sociale netwerksites even goed op de hoogte gebracht worden van internationale gebeurtenissen dan via andere platformen zoals televisie.”

Naast sociale netwerksites scoren ook online nieuwssites met een traditioneel platform goed, 89% maakt hier minstens wekelijks gebruik van. Een opvallende bevinding is de populariteit van mobiele platformen, 80,7% gebruikt dit medium op minstens wekelijkse basis. Bovendien worden mobiele platformen geregeld meermaals per dag gebruikt. “Toch mag er niet geconcludeerd worden dat alle online media populairder worden dan de traditionele. Televisie blijft een belangrijke informatievoorziener, met 85% van de jongvolwassenen die hier minstens wekelijks naar kijken.” Bovendien zijn er ook online platformen die niet in de smaak vallen. Online nieuwsblogs en online nieuwsfora worden amper verkozen en amper gebruikt door Vlaamse jongvolwassenen. “Een mogelijke oorzaak is dat jongvolwassenen niet actief op zoek gaan naar die blogs en fora.” Sociale netwerksites zijn sowieso een populair entertainmentmedium. Het zou kunnen dat het ook een populair nieuwsmedium is omdat jongvolwassenen toevallig in contact komen met nieuws, en er dus niet bewust naar op zoek gaan. “Ik daag toekomstige onderzoekers dan ook uit om beter in kaart te brengen hoe jongeren nieuws consumeren via die sociale netwerksites”, stelt de studente.

Verder ondervond Tine dat mannen vaker internationaal nieuws consumeren dan vrouwen. “Dit is niet zo verwonderlijk, studies omtrent nieuwsconsumptie stellen vaak vast dat mannen meer fervente nieuwskijkers zijn.” Ook kijken jongvolwassenen meer internationaal nieuws naarmate ze ouder worden. “Naarmate men ouder wordt beseft men het belang van internationale nieuwsconsumptie meer. Men heeft meer kennis en wellicht wordt de drang naar informatie daardoor groter.”

Tot slot werd er gekeken naar de motivaties voor internationale nieuwsconsumptie. Er werd onderzocht of jongeren dit voornamelijk doen vanuit een drang naar informatie, een drang naar entertainment, uit verveling of om te ontsnappen aan de dagdagelijkse sleur. “Hoewel er vaak vanuit gegaan wordt dat jongeren geen interesse meer hebben in internationaal nieuws, was de informatiemotivatie toch de belangrijkste.” Jongeren geven dus aan dat ze wel degelijk een nood aan internationale informatie voelen. De dalende nieuwsconsumptie kan dus niet enkel toegeschreven worden aan een gebrek aan interesse. De manier waarop jongvolwassenen nieuws consumeren en de platformen die ze gebruiken spelen ook een rol. “Laat dit onderzoek dan ook een wake-up call zijn voor nieuwsmakers: jongeren zijn geïnteresseerd, het is aan hen om de jongvolwassenen op de juiste manier en via de juiste platformen te bereiken met nuttige informatie.”

 

Download scriptie (1.21 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015