Children's News Media Use

KU Leuven
2018
Emily
Lambert
Er wordt een poging gedaan om de invloed van nieuwsmedia op de kennis van Duitse kinderen te vatten over de vluchtelingencrisis van 2106. Relevante theorieën worden besproken. Het mogelijke gebrek aan faire politieke participatie leidde de verdere vragen van het onderzoek, namelijk: hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met een negatievere attitude ten aanzien van vluchtelingen, hangen de attitude van kinderen en ouders samen, speelt socio-economische status (SES) een rol in het algemeen nieuwsmedia gebruik, hangt meer nieuwsmedia gebruik samen met meer kennis en groeit deze kennis tussen de twee gemeten tijdstippen? De thesis is gebaseerd op een secundaire analyse van twee bestaande datasets, uit Duitsland, van maart en september 2016. De resultaten waren gemengd, maar over het algemeen is er steun voor het idee dat kinderen leren van nieuwsmedia, dat hun attitude samenhangt met die van hun ouders en dat er een negatieve shift was in attitude ten aanzien van vluchtelingen. Er werd geen steun gevonden voor de relatie tussen SES en nieuwsmedia gebruik of voor de toename in kennis bij Duitse kinderen. Het leek plausibel dat er faire politieke participatie is in Duistland.
Meer lezen

OVERDAAD SCHAADT? De houding van generatie Z ten aanzien van nieuwsbeelden en –gebeurtenissen van menselijk leed

Vrije Universiteit Brussel
2018
Charlotte
De Backer
Masterthesis omtrent de nieuwsconsumptie van generatie Z-jongeren en hun morele gevoeligheid bij het zien van nieuws. Binnen deze thesis werd empirisch onderzoek gevoerd aan de hand van acht focusgroepen en een klassikaal debat in vijf Brusselse scholen. Eerst en vooral werden het nieuwsgebruik van jongeren en de waarden en betekenissen die ze eraan hechten bestudeerd. Daarnaast onderzocht de auteur de gevoelens die jongeren ervaren bij het zien van nieuwsbeelden van menselijk leed, alsook in welke mate deze gevoelens al dan niet omgezet worden tot actie.
Meer lezen

Kijken naar het leed van anderen: De overwegingen van Vlaamse redacties om dramatische beelden wel of niet te publiceren

Hogeschool West-Vlaanderen
2015
Stijn
Deschietere
Kijken naar het leed van anderenWe leven in een beeldenmaatschappij. Het gezegde ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ demonstreert het belang van beelden en de informatie die ze kunnen inhouden. Er worden ook meer schokkende en dramatische gebeurtenissen vastgelegd op beeld. Nieuwsredacties komen dan ook dagelijks voor een moreel dilemma te staan: de dramatische beelden wel of niet publiceren?
Meer lezen

Framing van de asielzoeker in de Belgische audiovisuele media in 2013: vergelijkend onderzoek tussen VRT, VTM, RTBF en RTL-TVI

Vrije Universiteit Brussel
2015
Bavo
Strobbe
De centrale onderzoeksvraag is: In welke mate verschillen de televisiejournaals op VRT, VTM, RTBF en RTL-TVI inzake de framing van asielzoekers in 2013? Bij VRT is er een afwijkende framing van de asielzoeker vastgesteld t.o.v. VTM, RTBF en RTL, die alle drie verrassend een meer gelijklopende framing deelden. In de journaalitems van VTM, RTBF en RTL werd het Slachtoffer-frame 3 keer zo vaak vastgesteld als het Indringer-frame.
Meer lezen

Percepties en reacties van lezers ten opzichte van branded content in online nieuwsmedia: omarmen, of omzeilen?

Universiteit Antwerpen
2015
Simone
Krouwer
LEZERS OMARMEN BRANDED CONTENT IN ONLINE NIEUWSMEDIAHet aantal ‘branded content’ artikelen op online nieuwswebsites is de afgelopen tijd drastisch gestegen. Branded content artikelen zijn nieuwsartikelen die geschreven zijn door bedrijven, die de krant hiervoor betalen. Het is met andere woorden een vorm van ‘verborgen’ reclame. Voor haar masterproef onderzocht Simone Krouwer van het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen hoe lezers branded content beoordelen en of deze vorm van reclame hun gedrag ten aanzien van een merk kan beïnvloeden.
Meer lezen

Internationale nieuwsconsumptie bij Vlaamse jongvolwassenen

KU Leuven
2015
Tine
Kellens
Sociale netwerksites als nieuwsbronBrussel – Maar liefst 95% van de Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar maakt minstens wekelijks gebruik van sociale netwerksites voor de consumptie van internationaal nieuws. Dat blijkt uit de masterproef van een studente Journalistiek aan de KULeuven. Dat sociale netwerksites een ware hype zijn is allang geweten. Dat ze ook gebruikt worden als bron voor internationale nieuwsconsumptie is nieuw. Tine Kellens (22) deed via een online survey onderzoek naar de internationale nieuwsconsumptie van 303 Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar.
Meer lezen

Are you a news junkie? Een exploratief onderzoek naar serendipitous mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen.

Universiteit Gent
2015
Marie-Christine
Omey
Are you a news junkie? Tegenwoordig worden we via zowel traditionele als digitale media constant overspoeld met nieuws en actuele gebeurtenissen. Beseffen we het wel nog wanneer we nieuwsfeiten lezen? Of botsen we met zijn allen steeds vaker toevallig op nieuwscontent? Wat zeker is, is dat de wereld de voorbije jaren steeds mobieler wordt. Smartphones en tablets zijn alomtegenwoordig. Ook de nieuwswereld gaat niet voorbij aan deze trend naar meer mobiliteit.
Meer lezen

Tussen Differentiatie en Homogenisering

Vrije Universiteit Brussel
2014
Julie
Snissaert
 Media erkennen de islamitische diversiteit nietNiet alleen heeft (een deel van) onze samenleving problemen met het erkennen van diversiteit tussen verscheidene religies, ook de erkenning van diversiteit binnen één bepaalde religie blijkt problematisch.Islam is geen eensgezind geloofssysteem en de moslims zijn geen homogene, onverdeelde gemeenschap. Dat blijkt onder andere (onrechtstreeks) uit talloze hedendaagse conflicten in de Arabische Wereld of ver daarbuiten.
Meer lezen

Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Universiteit Gent
2014
Thomas
Smolders
Een jonge generatie die nieuws online zoekt en minder bereid lijkt om voor diepgravende journalistiek te betalen: 'digital natives' bezorgden uitgevers wereldwijd al slapeloze nachten. Met het platform Blendle, waarbij je artikels van verschillende kranten en magazines per stuk kan kopen, proberen de jonge Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de impasse te doorbreken. Blankesteijn: "Een jaar of vier geleden stond ik in de supermarkt te kijken naar het rek met magazines.
Meer lezen

Rauwe realiteit of publiek beschermen? De evaluatie en publiceerbaarheid van dramatische nieuwsfoto’s volgens persoonlijkheid

KU Leuven
2014
Emilie
Bossens
Bloederige foto’s in de krant? Laat maar komen!Een afgescheurd ledemaat, een bebloed gezicht of een neergeschoten oorlogsslachtoffer. Deze beelden zie je niet alleen in horrorfilms, maar ook dagelijks in de krant. Maar wat vindt het lezerspubliek daar eigenlijk van? Emilie Bossens, een masterstudente Journalistiek aan de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB), zocht het uit.De meerderheid van het publiek is van mening dat ze niet beschermd hoeft te worden voor schokkende foto’s.
Meer lezen