Are you a news junkie? Een exploratief onderzoek naar serendipitous mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen.

Marie-Christine
Omey

Are you a news junkie?

 

Tegenwoordig worden we via zowel traditionele als digitale media constant overspoeld met nieuws en actuele gebeurtenissen. Beseffen we het wel nog wanneer we nieuwsfeiten lezen? Of botsen we met zijn allen steeds vaker toevallig op nieuwscontent? Wat zeker is, is dat de wereld de voorbije jaren steeds mobieler wordt. Smartphones en tablets zijn alomtegenwoordig. Ook de nieuwswereld gaat niet voorbij aan deze trend naar meer mobiliteit. Samen met de sterke opkomst van sociale media als nieuwsbron, ontstaat een faciliterende cocktail voor toevallige mobiele nieuwsconsumptie.

Changing world

We kennen allemaal het moment waarop we onze Facebook of Twitter feed of onze mailbox openen en toevallig geconfronteerd worden met nieuwsfeiten. Het was niet primair de intentie om nieuwscontent te lezen, maar toch botsten we er toevallig op, vaak via onze mobiele toestellen. Ook in situaties waarbij we de tijd willen doden gebeurt dit vaak. Geef toe, als de bus of trein weer eens vertraging heeft, of je bent aan het wachten op je vrienden die weer eens niet op tijd zijn voor jullie afspraak, botst niet iedereen dan wel eens toevallig op nieuwscontent tijdens het tijd verdrijven op zijn of haar smartphone?

Het is een feit dat de wereld steeds mobieler wordt. Ook de nieuwswereld ondergaat diepgaande veranderingen ten gevolge van deze trend. Mobiele en digitale media kunnen namelijk overal gebruikt worden waar traditionele media niet bereikbaar zijn. Consumenten willen en verwachten steeds meer dat er constant toegang mogelijk is tot nieuwsinhoud, 24/24 en 7/7, ongeacht hun positie in tijd en ruimte. Mediaorganisaties bieden hierop een antwoord door hun content ook te verspreiden via mobiele toestellen, zij het via mobiele nieuwssites, responsive sites of specifiek ontwikkelde nieuwsapps.

De populariteit van nieuwsconsumptie via mobiele toestellen neemt snel toe. Uit recente cijfers van de onderzoeksgroep iMinds-iLab.o, verbonden aan de Universiteit van Gent, blijkt dat 24,3% van de Vlaamse smartphonegebruikers en 23,3% van de Vlaamse tabletgebruikers dagelijks het nieuws volgen op hun mobiel toestel. Deze cijfers zeggen echter weinig of niets over het toevallige consumeren van nieuws via mobiele toestellen. Maar hoe is de situatie in Vlaanderen precies op vlak van toevallige mobiele nieuwsconsumptie?

News research

Studies die in het verleden werden uitgevoerd laten vaak de niet-intentionele drijfveren van nieuwsconsumptie achterwege, omdat zij moeilijker te onderzoeken en vast te stellen zijn. Met nieuwe technologieën zoals logging software worden deze problemen overstegen. Om een antwoord te vinden op de vraag hoe toevallige mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen precies verloopt, was het met andere woorden een vereiste om dit te onderzoeken aan de hand van logging.

Het empirisch onderzoek dat we voerden om deze vraag op te lossen, bestond uit een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek in vier fasen. In de eerste fase voerden we een clusteranalyse uit rond nieuwsconsumptie. Hieruit konden we drie types van Vlaamse nieuwsgebruikers identificeren: de conservatives, de progressives en de omnivores. Daarna volgde een week van logging van de nieuwsgerelateerde activiteiten van 19 geselecteerde respondenten. Ook namen we diepte-interviews af bij deze respondenten. Nadien volgde nog een post-survey om de resultaten uit de logging en interviews op grote schaal te toetsen. 

News junkies in Flanders

Na het bestuderen van de gegevens die we haalden uit ons onderzoek, konden we enkele opvallende zaken vaststellen. Wat bleek is dat het grotendeel van onze respondenten toevallig op nieuws botsen wanneer ze Facebook checken of wanneer ze hun mails checken. Twitter blijkt in mindere mate van belang te zijn voor toevallige mobiele nieuwsconsumptie in Vlaanderen. Ook tijdens het wachten op het openbaar vervoer of tijdens het wachten op vrienden of andere personen waarmee men afgesproken heeft, wordt vaak toevallig op nieuws gebotst. Verder blijkt ook de nood om nieuws te consumeren in het kader van studies vaak toevallige nieuwsconsumptie te veroorzaken.

De respondenten gaven daarnaast ook aan dat ze vooral ’s ochtends tijdens het ontbijt of ’s avonds in de zetel het vaakst toevallig nieuws consumeren. Vooral als men er de tijd voor heeft, is de kans groter dat men toevallig op nieuws zal botsen, zoals bijvoorbeeld ook tijdens de middagpauze op het werk of op school het geval is. Dit gebeurt vooral via de smartphone voor digitale nieuwskanalen en via de radio voor traditionele nieuwskanalen.

Er blijkt verder een verschil te zijn tussen de nieuwsitems waarop men toevallig terechtkomt en de items waarnaar men intentioneel op zoek gaat. Het is vooral zo dat men toevallig terechtkomt op lichte nieuwstypes zoals showbizz, fait-divers en cultuur en media. Daartegenover zoekt men het vaakst intentioneel zwaardere nieuwstypes op, zoals politiek of ander algemeen binnenlands nieuws.

We are all news junkies

We kunnen besluiten dat er in iedereen een news junkie schuilt, of men het nu zelf beseft of niet. Tegenwoordig worden we via alle mediakanalen overspoeld met nieuwscontent, waardoor we niet altijd bewust nieuwscontent consumeren. Sociale media spelen hierbij een heel belangrijke rol. Één van onze respondenten formuleerde het belang van sociale media voor zijn nieuwsconsumptie als volgt: “Als sociale media er niet zouden zijn en mij niet naar nieuwswebsites zouden linken, zou ik echt heel weinig nieuws lezen, dan zou ik van heel weinig op de hoogte zijn.” Ten slotte verwijzen we nog naar een hoofdgedachte uit het Digital News Report van Reuters, aansluitend bij het onderwerp van onze scriptie: “News is becoming more mobile, more social and more real-time.”

Download scriptie (1.87 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2015