Rondhangen: een zinvolle tijdsbesteding voor jongeren?

Kaat
Sabbe

Rondhangen bij jongeren is vandaag opnieuw brandend actueel en vormt het thema van dit onderzoek. Het wordt als volgt gedefinieerd: “het zich herhaaldelijk en doch op willekeurige tijdstippen ophouden van jongeren, in een zelfgevormde groep in de publieke ruimte in de vrije tijd buiten instituties als gezin, arbeid, school of jeugdwerk”.

Jongeren brengen heel wat vrije tijd ‘ongeorganiseerd’ door en rondhangen wordt door jongeren hoog gewaardeerd als vrijetijdsbesteding. Tegelijkertijd is er heel wat bezorgdheid en wordt rondhangen sterk geproblematiseerd. In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek is er weinig kwalitatief onderzoek gevoerd over vrijetijdsbesteding, in het bijzonder over rondhangen. We kiezen er hier voor om door middel van kwalitatief belevingsonderzoek op zoek te gaan naar een antwoord op de volgende onderzoeksvraag: ‘Welke betekenis heeft rondhangen voor jongeren?’. We voorzien deze vraag van antwoord door enerzijds een literatuurstudie te maken en anderzijds kwalitatieve interviews af te nemen bij een steekproef van 20 rondhangende jongeren, rekening houdend met een maximale variatie in variabelen als leeftijd, geslacht, etniciteit, opleidingsniveau en geografische spreiding.

Uit de resultaten blijkt dat rondhangen betekenisvol is op verschillende vlakken. Het is betekenisvol als ontsnapping aan de controle van volwassenen, als ontmoeting van vrienden, op vlak van ontwikkeling in het bijzonder door ‘zichzelf te kunnen zijn en ontplooien’ en door de vrijheid en vrijblijvendheid die erin gelegen is.

 

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2007
Kernwoorden