La civilisation avant toute chose

Sophie
Wynants

‘De la civilisation avant toute chose’



Waarom maakten onze voorouders zulke mysterieuze rotschilderingen? Welk doel hadden ze en hoe maakten ze hen? Hoe noem je die grote stenen die zo belangrijk waren voor de Keltische beschaving? Hoe zag het dagelijkse leven der Galliërs eruit, hoe voerden ze oorlog en waren zij allen gelijk? Waren gestreepte broeken zoals die van Obélix dé modetrend van het moment?

 Had Karel de Grote echt zo’n lange baard? Was Jeanne d’Arc een heldin of hoorde ze enkel stemmen? Waar ontstond de renaissance? Welke koning bracht deze kunststroming naar zijn hofhouding? In wiens atelier ontstond ‘de Mona Lisa’? Welke dames vulden het leven van de Zonnekoning? Wat voor persoon schuilde achter zijn grootsheid? Hoe nam Napoleon Bonaparte wraak op zijn college’maatjes’? Was Marie-Antoinette echt zo’n verspillende, aandachtzieke vrouw? Wat waren haar grootste dromen en angsten? Wie werd de nieuwe Franse president en waar staat hij/zij voor?

Wat hebben deze periodes en personen met elkaar gemeen? Ze behoren allemaal toe tot ons gemeenschappelijk verleden en vooral tot het Franse erfgoed. De zestienjarige leerlingen gaan zelfstandig en samen met de leerkracht op zoek naar antwoorden op deze grote culturele, geschiedkundige vragen. Aan de hand van een webquest maken ze kennis met de grotten van Lascaux. Ze ontdekken aan de hand van kaartjes en geheimzinnige verhaaltjes waar je de mooie menhirs, dolmen, cromlechs nog kan bewonderen. Astérix en Obélix nemen hen mee op sleeptouw en leren hen dat niet iedereen in de Gallische samenleving het even makkelijk had. ‘L’article possessif, de COD en COI’ worden opnieuw opgefrist in Gallische sferen.

Een ruwe mannenstem vertelt hen hoe Karel de Grote’s machttekens indruk maakten op zijn bevolking en waarom hij onderwijs zo belangrijk vond. Door het decoderen van brieven van Jeanne d’Arc naar de Franse koning, ontdekken de leerlingen waarom er oorlog was. Ze krijgen respect voor een krijgende dame in zo’n woelige historische periode. Leonardo da Vinci neemt hen mee op sleeptouw en toont hen François Iers kastelen en leefgewoontes. Een moderne musical maakt van Louis le Grand, alias Louis XIV een man van vandaag, met grote levensvragen, liefdesverdriet en angsten. Gedichten maken Napoleons figuur meer tastbaar en gevoelig i.p.v. een imposante Franse Consul. De film Marie-Antoinette van Sofia Coppola toont de moeder, dochter en echtgenote achter deze beruchte koningin. Cartoons, websites, artikels zetten de huidige Franse Republiek in de spotlights. Kortom, de leerlingen verbeteren hun 4 vaardigheden: spreken, luisteren, lezen en schrijven in een samenleving die talen voorop plaatst. Ze leren debatteren, dingen en personen te vergelijken, toneeltjes op te voeren, internet efficiënt gebruiken, . . .Hoe dit beter te doen, dan dit alles in het kader van de Franse civilisation te plaatsen zodat ze ook nog ondergedompeld worden in onze geschiedenis en cultuur.








Download scriptie (12.09 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2007