Blockchain in Financiële Sector

Karel De Grote Hogeschool
2018
Kristof
De Clerck
De opkomst van digitale munten zou een bedreiging kunnen zijn voor financiële instellingen. In praktijk blijkt de onderliggende blockchaintechnologie net een troef te zijn voor de sector om zichzelf te heruitvinden. De sector blijkt zelfs voorloper te zijn om blockchain te omarmen en bevestigt dit in concrete cases.
Meer lezen

Grijze Muis of Icarus: Perceptiesturing en hoogmoed in het voorwoord van de jaarverslagen van vier Belgische grootbanken (2000 - 2013)

KU Leuven
2015
An
Selschotter
Ontduiken Belgische grootbanken hun verantwoordelijkheid? De voorbije jaren daverden banken wereldwijd op hun grondvesten. De traditionele grootbanken moesten niet alleen hun financiële instelling, maar ook hun imago redden. Maar wie het voorwoord van jaarverslagen van dichterbij bekijkt, merkt dat ook Belgische grootbanken hoofdzakelijk positieve resultaten toeschrijven aan zichzelf: negatieve resultaten worden maar al te graag afgeschoven op externe factoren.
Meer lezen

Takaful in Belgium

KU Leuven
2015
Johan
Camp
Een islamitische levensverzekering – ook iets voor u?In Brussel is vandaag al 1 op 4 inwoners moslim. De moslim bevolking neemt de komende decennia toe van 5% tot 10% van de Europese bevolking. De recente vluchtelingenstroom zal dat alleen nog maar versnellen. Daarmee wordt dit een steeds interessante doelgroep voor bedrijven om producten of reclame op af te stemmen. Anderzijds is in sommige landen waar islamitische levensverzekeringen verkocht worden, tot 1 op 3 van de klanten niet-moslim.Sommigen onder u hebben misschien al eens gehoord over islamitisch bankieren.
Meer lezen

Development of a Capability Maturity Model for Big Data Governance : Evaluation in the Belgian Financial Sector

KU Leuven
2015
Andra
Mertilos
  • Andra
    Mertilos
Big Data in Banks : governing the delugeEen "normale" discussie tussen de front- en de back-office van een elke organisatie is jongleren met het verweten van " wie is schuldig" en waarom. De back-office klaagt dat de processen, die door de front office gevolgd worden, knelpunten opleveren door niet na te denken hoe een bedrijf daadwerkelijk opereert. Aan de andere kant, stelt de front office vast dat de bestaande processen ontworpen zijn om potentiële gebreken in de bedrijfsvoering op te lossen maar dat de back-office hen niet volgt. Dezelfde heen-en-weer gelden voor databeheer programma's
Meer lezen