Is niet-werkgerelateerd smartphonegebruik een vloek of een zegen voor het welzijns- en prestatieniveau?

KU Leuven
2019
Yorick
Matthys
Er werd onderzocht wat het effect is van smartphonegebruik voor niet-werkgerelateerde doeleinden na de werkuren op psychologische ontkoppeling, en of psychologische ontkoppeling op haar beurt een invloed heeft op het daaropvolgende gerapporteerde welzijns- en prestatieniveau, met vermoeidheid als indicator voor welzijn.
Meer lezen

Inzetbaarheid en verloop: De modererende rol van persoon-organisatie fit en continuerende betrokkenheid

KU Leuven
2015
Maxime
Crab
Vlaamse KMO’s en hun personeelsverloop: effectieve retentiemiddelen.Stel, u bent de leidinggevende van een KMO gevestigd in het centrum van de stad Antwerpen. De zaken gaan goed waardoor het belangrijk is uw concurrentiële positie op de arbeidsmarkt te behouden en/of te verbeteren. Omwille van deze reden is het noodzakelijk dat u investeert in uw personeel. Op die manier zijn en blijven uw werknemers inzetbaar binnen de eigen organisatie en dragen ze bij tot het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Meer lezen

Aandacht voor de nieuwkomer: de relatie tussen vleierij en organisatie-promotie met werkuitkomsten via P-O fit

KU Leuven
2015
Melanie
Vanderbeken
  • Nele
    De Cuyper
  • Karin
    Proost
Op een goed blaadje bij de nieuwkomer, brengt het op?De eerste dagen in een nieuwe job zijn spannende tijden voor een werknemer: hoe zullen deze eerste dagen eruit zien? Wat zullen de taken concreet inhouden? Hoe zal het contact met de manager lopen? De nieuwkomer zoekt naar een manier om deel te worden van de organisatie. Deze beginperiode staat bekend als het socialisatieproces. Wanneer dit proces vlot verloopt, heeft de nieuwkomer het gevoel dat hij/zij als persoon past bij de organisatie. Het is dit laatste dat leidt tot een goed gevoel bij de organisatie en tot productiever werkgedrag.
Meer lezen

Strategisch kostenmanagement. Creatieve initiatieven van de werknemers.

KU Leuven
2015
Laura
Rogge
Werknemers kunnen kosten besparenUit onderzoek aan de KULeuven campus Antwerpen blijkt dat werknemers kunnen helpen door actief op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren en hierdoor kosten en/of tijd te besparen voor hun onderneming.Werknemers kunnen helpen om kosten en tijd te besparen voor hun onderneming door op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren. Hiertoe moeten ze wel gemotiveerd worden.
Meer lezen

Lastenverlaging op arbeid: beter via werknemers- of werkgeversbijdragen?

Universiteit Gent
2015
Jolien
Coppens
Beter een lastenverlaging op arbeid via werknemers of werkgevers? De lage werkgelegenheid vandaag is een belangrijk thema in verschillende landen van de OESO, waaronder ook in België. De terugval in de werkgelegenheid over de tijd, die het grootst is in de kernlanden van de eurozone, wordt vaak gelinkt aan de grote stijging van de arbeidslasten die daar plaatsvond. Kunnen we de werkgelegenheid terug omhoog helpen via een lastenverlaging op arbeid? Hoe nemen we deze arbeidslastenverlaging het best aan: via de werknemers- of de werkgeverszijde?
Meer lezen

Demotie bij oudere werknemers: Empirisch onderzoek naar visie en toepassing bij HR professionals in België

Vrije Universiteit Brussel
2014
Ermelinde
Nonneman
Nu demoveren om een redelijk pensioen voor iedereen te garanderenDemotie, het ergste wat u en mij kan overkomen? Demotie of een stap achteruit zetten in de carrière wordt vaak in een erg negatief daglicht geplaatst. De persoon wordt gemakkelijk gestigmatiseerd, hij/zij heeft niet de nodige competenties of hij/zij heeft een professionele fout gemaakt. Niets is minder waar, het kan ook gewoon de beste oplossing zijn. Dit is zeker het geval in het kader van de vergrijzingproblematiek en noodzaak om met zijn allen langer en toch menswaardig aan het werk te blijven.
Meer lezen

Het streven naar engagement bij klachtenbehandeling binnen de dienstensector: uitdagingen en inzichten vanuit POS

Universiteit Antwerpen
2013
Wesley
Willem
Deze masterproef verwerkt een organisatieperspectief dat nog vrij recent en nieuw is binnen de dagelijkse realiteit. Positive Organizational Scholarship is ontstaan vanuit de psychologie en kent veel waardering onder de zogenaamde positieve psychologen. Er werd reeds een Center for Positive Organizational Scholarship (POS) opgericht om bestaand onderzoek verder uit te breiden. Deze masterproef plaatst zich volledig binnen de context van een servicegerichte werkomgeving, waar stress en controle zeer belangrijke factoren zijn.
Meer lezen